کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۲

کاهش بهای طلای سیاه

تسنیم| قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات هفته گذشته با ۳۷ سنت کاهش به ۵۶ دلار و ۷۹ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که گزارش اوپک نشان می‌دهد که میزان تولید این سازمان در ماه سپتامبر افزایش داشته، قیمت نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با کاهش همراه بود. نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد در حالی که میزان صادرات عراق افزایش داشته و تولید لیبی با رشد مواجه شده است، تولید نفت کل اوپک در ماه سپتامبر به میزان 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

براساس این گزارش، قیمت پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید از 89‌درصد در ماه آگوست به 86‌درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است. عربستان همچنان بخش عمده‌یی از بار پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید را بر دوش می‌کشد. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با 37 سنت، معادل 0.65‌درصد کاهش به 56 دلار و 79 سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام امریکا در پایان معاملات روز جمعه با 11 سنت معادل 0.21‌درصد افزایش به 51 دلار و 67 سنت رسید.

قیمت نفت برنت در اوایل هفته گذشته به بالای 59 دلار هر بشکه رسیده بود. برداشت سرمایه‌گذاران این است که تلاش‌ها برای مهار مازاد عرضه جهانی نفت در حال به ثمر نشستن است و چشم‌انداز تقاضا برای نفت نیز رو به بهبود است. در همین حال، در حالی که آمارهای ضعیف نرخ تورم و هزینه‌های مصرف‌کننده تاثیر چندانی در کاهش احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در امریکا در ماه دسامبر نداشته است، قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی با کاهش مواجه بود.

بازار نیازمند نفت فراساحل تا سال 2020

ایسنا| شرکت هس اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های بالاتر در تولید نفت فراساحلی برای اجتناب از کمبود عرضه تا سال ۲۰۲۰ حیاتی است زیرا تولید رو به رشد شیل، قادر به تامین افزایش پیش‌بینی شده تقاضا در چند سال آینده نخواهد بود.

گرگ هیل، مدیرعامل شرکت هس در یک کنفرانس انرژی در دانشگاه رایس گفت: در چهار سال گذشته قیمت‌های پایین نفت موجب شده تولیدکنندگان بزرگ از سرمایه‌گذاری فراساحلی عقب‌نشینی کنند و شکاف میان عرضه و تقاضا احتمالا به بهبود قیمت‌ها کمک خواهد. وی در ادامه افزود: دنیا باید در نفت شیل سرمایه‌گذاری کند و توسعه فراساحلی نقش مهمی در جلوگیری از یک شوک عرضه دیگر خواهد داشت. تولید نفت شیل امریکا که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹‌درصد رشد کرده است، از بهره‌وری بالا و هزینه‌های پایین خدمات سود می‌برد و باعث شده تلاش‌های اوپک برای مقابله با اشباع عرضه جهانی به کندی پیش رود.

به گفته بابی تودور، رییس بانک سرمایه‌گذاری «تودور، پیکرینگ، هلت‌اندکو»، تولیدکنندگان انرژی به سرمایه‌گذاری در مناطق شیل مانند پیرمین باسین متمرکز شده‌اند زیرا سوددهی سریع‌تر و ریسک کمتری دارند. با این‌همه نشانه‌هایی که اخیرا از بهبود تقاضا مشاهده شده، تا حدودی از فشار بر قیمت‌ها کاسته است. براساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی ماه جاری اعلام کرد که مازاد عرضه جهانی رو به کاهش است.

 

ارسال نظر