شرط‌بندی روی نفت 100 دلاری

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۸۸
شرط‌بندی روی نفت 100 دلاری

منبع: اویل پرایس

ترجمه: مهدی نیکوئی

در روزهایی که مدیران صنعت نفت جهان درحال آماده‌سازی خود برای انطباق با قیمت 50 دلاری نفت در سال‌های آینده هستند و راه‌هایی برای کسب سود از این شرایط را دنبال می‌کنند، برخی از سرمایه‌گذاران شیفته نفت شرط بسته‌اند که قیمت این ماده سیاه در دسامبر 2018 به 100دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش رویترز، تعداد قراردادهای تسویه نشده یا «بهره باز» برای نفت 100دلاری در دسامبر 2018 ظرف یک هفته 3‌برابر شده و از 30هزار مورد گذشته است. تعداد قراردادهای بهره‌ باز نفت 100دلاری درحال حاضر برابر با فعال‌ترین قراردادهایی است که برای دسامبر 2017 وجود دارد؛ یعنی نفت 60 دلاری. گزینه 100دلاری برای نفت دسامبر 2018 بالاترین گزینه برای تمام سال 2018 است.(در تحلیل تکنیکی بازار، گسترش بهره باز در وضعیت صعودی بازار به معنای افزایش خریدهای جدید و بازار افزایشی و در نتیجه رشد قیمت‌هاست.) با این شواهد، فعالان بازار به صعود چشمگیر قیمت‌های نفت خام اعتقاد دارند. اما با وجود گزارش‌های خوش‌بینانه چند هفته اخیر درباره رشد بهتر از انتظار تقاضای نفت خام همچنین کاهش مازاد عرضه در تابستان، شرط‌بندی روی نفت 100دلاری در انتهای سال میلادی بعد هنوز بالاتر از پیش‌بینی‌ها و برآوردهاست.

پس از آنکه قیمت‌های نفت خام در ابتدای هفته گذشته وارد قلمرو خوش‌بینانه و رو به ترقی بازار شد (و سد روانی 50 دلاری را پشت سر گذاشت) تحلیل‌گران باز هم به گمانه‌زنی درباره آینده قیمت نفت خام پرداختند: قیمت تا چه حدی می‌تواند صعود کند؟ آیا این افزایش، پایدار خواهد بود؟

در همان هفته بارها تحلیل‌های قیمتی مختلفی را مشاهده کردیم. یک تحلیلگر پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت به بشکه‌یی 80 دلار خواهد رسید. گروهی از چند تحلیلگر دیگر پیش‌بینی کرده بودند که اگر اوپک به دنبال پایان توافق کاهش عرضه خود در مارچ 2018 برآید، قیمت‌ها سقوط خواهند کرد.  (بانک سرمایه‌گذاری) سیتی نیز وارد بحث شد و به تحلیل وضعیت پرداخت: فارغ از هر اقدام اوپک احتمالا میزان عرضه در سال آینده محدود خواهد شد و قیمت‌ها مسیری رو به بالا در پیش خواهند گرفت.

3 سال پایین بودن قیمت‌های نفت خام باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌ها روی پروژه‌های متداول نفت محدود شوند. در این شرایط، آژانس بین‌المللی انرژی باز هم تاکید کرد که قیمت‌های نفت در سال 2020 اوج خواهند گرفت؛ چراکه تقاضای رو به فزونی نفت از سرعت عرضه(منابع) متداول جدید نفتی پیشی خواهد گرفت.

ریچارد رابینسون، رییس صندوق جهانی انرژی «اشبورتون اینوستمنت» در این باره اظهار می‌کند: «هزینه‌کردهای ناکافی همیشه در پی قیمت‌های پایین می‌آید. با ذخیره‌های تجاری که به زودی به تعادل می‌رسند، روح بازار باید حرکت کرده و سوالات سرمایه‌گذاران هم تغییر خواهد کرد.» هر چند او اعتقاد ندارد، قیمت نفت به بشکه‌یی 100دلار برسد. رابینسون در این زمینه می‌گوید:«با تحولات و نیروهایی که هم‌اکنون در بازار وجود دارند، انتظار داریم که شاهد فرصت‌های چشمگیری برای حرکت به سطوح قیمتی بالاتر نفت باشیم.»

در اظهاریه جدید موسسه «انرژی اسپکتز» که رویترز آن را انتشار داده، آمده است:«دیدگاه ما آن است که در سطح 50 دلاری نفت کافی وجود ندارد. ما انکار نمی‌کنیم که رشد تقاضا می‌تواند از حدود 2026 به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند. اما پروژه‌های باقیمانده در دهه جاری میلادی و احتمالا بسیار پیش از تقاضا به اوج خود خواهند رسید و شرایط را برای بی‌توازنی(بازار) فراهم می‌کنند.»

 

ارسال نظر