یک فرصت نفتی دیگر برای نیجریه

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۳۷
یک فرصت نفتی دیگر برای نیجریه

 نشست کمیته نظارتی مشترک وزرای نفتی اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپکی، روز جمعه در وین به پایان رسید و مهم‌ترین خروجی آن، حمایت از نیجریه بود؛ یک خروجی کاملا غیرمنتظره. این کمیته بر این موضوع تاکید کرد که معافیت نیجریه از برنامه کاهش تولید نفت که در کنفرانس وزارتی نوامبر 2016 به آنها اعطا و در کنفرانس وزارتی ماه مه ‌هم تمدید شد، همچنان باید ادامه یابد تا تولید نفت خام این کشور به ثبات برسد. این درحالی است که تصور می‌شد، به‌دلیل عبور تولیدات نفت نیجریه از مرز 1.8 میلیون بشکه در روز، این کشور تحت‌فشار قرار خواهد گرفت تا از تولیدات خود بکاهد.

نیجریه در کنار ایران و لیبی، یکی از 3 کشوری بود که به‌دلیل شرایط خاص خود و ضربه‌های ناشی از جنگ‌ و ناآرامی، از توافق کاهش تولیدات نفتی اوپک در ژانویه گذشته معاف شد تا بتواند تولیدات خود را به سطوح سال‌های ثبات برساند. با این حال، صعود بسیار سریع تولید نفت این کشور در همان 6ماهه نخست سال 2017، وزرای نفت کشورهای عضو اوپک را متقاعد کرد تا از این کشور بخواهند، تولیدات روزانه‌اش را به بالاتر از 1.8 میلیون بشکه نرساند. هدف این برنامه محدودسازی تولیدات، خارج کردن بازار از اشباع و تقویت قیمت‌هاست.

امانوئل ایبه کاچیکوو وزیر نفت نیجریه که رهبری نمایندگان کشور آفریقایی را در نشست کمیته نظارت بر تولیدات اوپک برعهده داشت، عنوان کرد که باوجود آنکه اقدامات احیای تولید نیجریه از اکتبر سال گذشته تاکنون منجر به پیشرفت‌های چشمگیری شده، هنوز میزان تولیدات را از منطقه خطر خارج نکرده است. به گزارش پایگاه خبری نیجریه‌یی ورلد استیج گروپ، کاچیکوو اظهار کرد: هرچند تولید نفت این کشور در ماه آگوست به روزانه 1.802 میلیون بشکه رسید، دلیل کافی برای آن نیست که برخی کشورها از نیجریه بخواهند تا به توافق کاهش تولید اوپک ملحق شود.  وزیر نفت نیجریه تاکید کرد که این کشور به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی‌تر اوپک به فعالیت در راستای منافع این سازمان و کشورهای عضو آن ادامه خواهد داد و به هر توافق و تصمیم جمعی آنها هم احترام خواهد گذاشت. وی اضافه کرد: نیجریه آماده خواهد بود تا هر زمان تولیداتش در سطح 1.8 میلیون بشکه در روز تثبیت شد، تولید نفت خام خود را محدود کند.  کاچیکوو عنوان کرد: با وجود آنکه نیجریه یکی از

 5 کشور عضو کمیته نظارتی مشترک وزرا نیست، با خرسندی دعوت روسای مشترک کمیته و رییس کنفرانس اوپک را برای حضور در این نشست، پذیرفت؛ چراکه اعتقاد داشت این کمیته عملکرد خوبی داشته و نیاز است تا از آن حمایت کرد. علاوه بر آن، نیاز بود تا در مورد جایگاه تولیدات نفت خام نیجریه، شفاف‌سازی شود.

  تناقض در سخنان وزیر نیجریه

امانوئل کاچیکوو در حالی در گفت‌وگو با پایگاه‌های خبری کشور خود مدعی این شده است که تولید نفت این کشور تنها به روزانه 1.802 میلیون بشکه رسیده و هنوز هم در این سطح تثبیت نشد که آمارهای گزارش اخیر اوپک و همچنین سخنان خود او در میان خبرنگاران بیگانه، حکایت از داستان‌های دیگری دارد.

گزارش اخیر اوپک که یک هفته پیش انتشار یافت، حکایت از آن دارد که نیجریه در ماه آگوست، روزانه 1.861میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این رقم به معنای، افزایشی 138 هزار بشکه‌یی در تولیدات روزانه، معادل 8 درصد، نسبت به ماه قبل از آن (جولای) است. البته وزیر نفت نیجریه، اعتقادی به صحت این رقم نداشته و مدتی پیش، چنین آمارهایی را نادرست خوانده بود. با وجود این، حتی آمارهای اعلام شده به وسیله او در خبرگزاری‌های داخل و خارج از کشور هم با یکدیگر تفاوت دارند.

به گزارش رویترز، کاچیکوو در حاشیه نشست کمیته نظارتی اوپک به خبرنگاران گفت: «میانگین تولید نفت روزانه نیجریه، هم‌اکنون 1.69 میلیون بشکه است و هر روز بهتر می‌شود.» او در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا نیجریه مایل است تا به توافق کاهش تولیدات نفتی اوپک و مشارکت‌کنندگان غیراوپکی بپیوندد، گفت: نیجریه هم‌اکنون هم عضو این توافق است.

او در تشریح این ادعای خود گفت: «واقعیت آن است که سقف تولید توافق شده برای نیجریه، 1.8میلیون بشکه در روز است و تا زمانی که ما کمتر از آن تولید می‌کنیم، در حال عمل به توافق هستیم.» وزیر نفت نیجریه همچنین عنوان کرده بود که برای صادرات تولیدات نفتی این کشور، هم‌اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد ولی خرابی‌ها و محدودیت‌های زیرساختی ناشی از سال‌ها ناآرامی این کشور، مانع از آن می‌شوند که تولیدات روزانه این کشور فراتر از 1.8میلیون بشکه برود.

 نشستی تقریبا بی‌نتیجه

گمانه‌زنی‌های یک ماهه گذشته، حول این محور می‌چرخید که نشست اخیر کمیته نظارتی اوپک به بررسی میزان تولیدات نیجریه و لزوم پیروی از سقف 1.8میلیون بشکه‌یی برای این کشور خواهد پرداخت. دعوت از نمایندگان نیجریه‌یی برای حضور در این نشست هم در همین راستا تلقی می‌شد. با این حال، حاضران در این جلسه، گویا از سخنان و آمارهای وزیر نفت نیجریه قانع شده و فشار بیشتر برای محدودسازی تولیدات آنها را فعلا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

کمیته نظارت بر تولیدات اوپک، در نشست روز جمعه خود به این موضوع اشاره کرد که میزان کل پایبندی کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و مشارکت‌کنندگان غیراوپکی به برنامه کاهش تولید در ماه آگوست، برابر با 116‌درصد بوده که بالاترین رقم از شکل‌گیری این توافق در ژانویه 2017 به حساب می‌آید. این کمیته، علاوه بر آن اعلام کرد که اهداف توافق به صورت پیوسته و آرام محقق شده و ذخایر تجاری جهان با کاهشی تدریجی از زمان اجرایی شدن این توافق به 50‌درصد میزان آن در سال گذشته رسیده است.

 

 

ارسال نظر