بدهی برقی عراقی‌ها هنوز تسویه نشده است

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۶۱

 فارس| معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه هنوز بدهی عراق بابت خرید برق از ایران تسویه نشده است، گفت: عراق درخواست کرده تا شبکه برق ایران با شبکه برق عراق سنکرون شود.

هوشنگ فلاحتیان درباره وضعیت کنونی ارتباطات شبکه برق ایران و عراق گفت: شبکه برق ایران با شبکه برق عراق متصل است و هنوز سنکرون نشده بنابراین طرف عراقی درخواست سنکرون شدن با شبکه برق ایران را ارائه کرده است.

وی افزود: با سنکرون شدن شبکه برق ایران با شبکه برق عراق، مبادلات برق هم صورت می‌گیرد و در لحظه‌یی برق صادر و در لحظه‌یی دیگر هم برق وارد می‌شود اما درحال حاضر ایران تنها صادرکننده برق به عراق است.

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که با این وضعیت آیا ایران نیازمند واردات برق از این کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: چنانچه شبکه برق ایران و عراق سنکرون شود، می‌توانیم از آنها برق هم وارد کنیم بنابراین طرف عراقی علاقه‌مند است که شبکه برق این کشور با شبکه برق ایران سنکرون شود.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: هنوز زیرساخت‌های صنعت برق عراق آمادگی 100درصد ندارد که با شبکه برق ایران سنکرون شود اما به هر حال طرف عراقی علاقه‌مند به این اقدام است و ایران هم اعلام آمادگی کرده اگر زیرساخت‌های آنها آماده شود به شرط تایید کارشناسان فنی ایران، آمادگی انجام سنکرون شبکه برق ایران با شبکه برق را داریم.  روز گذشته در دیدار فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو و عادل کاظم جریان، معاون وزیر برق عراق در ساختمان شیشه‌یی وزارت نیرو مقرر شد تا شبکه برق دو کشور ایران و عراق اواسط نوامبر(آبان ‌ماه) سال جاری به صورت آزمایشی سنکرون شود.  فلاحتیان در پاسخ به این سوال که عراق از بابت خرید برق از ایران بدهی یک میلیارد و 200میلیون دلاری داشت از این مبلغ تاکنون چه میزان پرداخت شده است، گفت: درحال حاضر ایران به عراق در هر ساعت 1300مگاوات برق صادر می‌کند بنابراین ایران با آنها تعامل می‌کند که این بدهی به تدریج پرداخت شود.

وی افزود: عراق از این مبلغ یاد شده تاکنون 400تا 500 میلیون دلار پرداخت کرده است.

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که عدم پرداخت بدهی آیا به مشکلات تبادل بانکی بازمی‌گردد یا اینکه طرف عراقی علاقه‌یی به پرداخت ندارد، گفت: قسمتی از این موضوع به شرایط عراق بازمی‌گردد و با توجه به افزایش هزینه‌های داخلی، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ناخودآگاه باعث می‌شود تا توازن منابع و مصارف در عراق به هم بخورد و نقدینگی کاهش یابد.

وی افزود: به هر حال از یک سو جنگ با داعش و سایر مسائل داخلی و از سوی دیگر سختی در نقل و انتقال پول هم این مسائل را به وجود آورده است.

 

ارسال نظر