شکست دوباره نفت امریکا برای عبور از مرز 50 دلار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۵۹
شکست دوباره نفت امریکا برای عبور از مرز 50 دلار

گروه انرژی|

روز جمعه‌ قیمت نفت خام ایالات‌ متحده پس از حدود 4ماه برای ساعاتی به بالای 50 دلار در هر بشکه رسید. هر چند در همان روز نیز بازار، بشکه‌های 50 دلاری نفت را تاب نیاورد و قیمت نفت دبلیوتی‌آی در پایان روز در سطح 49دلار و 89 سنت باقی ماند.

روز گذشته و با بازگشایی مجدد بازارهای بین‌المللی، قیمت نفت خام امریکا روندی مشابه روز جمعه را تکرار کرد و مجددا برای ساعاتی به بالای 50 دلار در هر بشکه رسید. هر چند این ‌بار نفت دبلیوتی‌آی نتوانست تا سطح 50 دلار و 50 سنتی که روز جمعه به آن دست یافته بود، بالا برود و حداکثر قیمتی که دیروز نفت امریکا به آن دست یافت 50 دلار و 30سنت در هر بشکه ثبت شد.  در ادامه معاملات دیروز، نفت خام امریکا مجددا روند نزولی گرفت و تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت حدود 16و 30دقیقه، بشکه‌یی 49دلار و 61 سنت معامله شد. نفت خام برنت دریای شمال نیز با 13سنت کاهش نسبت به روز جمعه مواجه شد و قیمت آن به سطح 55 دلار و 49سنت در هر بشکه رسید.

هر چند دبلیوتی‌آی در عبور کامل از مرز روانی 50 دلار در هر بشکه ناموفق مانده است با این حال ریشه این میل به صعود در چند روز اخیر را می‌توان از دو بعد بررسی کرد. بعد نخست آغاز به کار مجدد پالایشگاه‌های امریکا پس از توفان‌های هاروی و ایرما و بعد دوم انتشار داده‌های جدید موسسه بیکرهیوز و اعلام کاهش شمار ریگ‌های حفاری است.  آغاز به کار مجدد پالایشگاه‌ها تقاضا برای نفت خام که در هفته‌های گذشته تضعیف شده‌ بود را مجددا بالا برده است. به گزارش«تعادل» به نقل از رویترز، پالایشگاه‌های خلیج مکزیک و کاراییب پس از پایان توفان‌های امریکا که برای 3هفته سواحل جنوبی این کشور را در نوردیده ‌بود، فعالیت خود را از سر گرفتند. ازجمله این پالایشگاه‌ها می‌توان به پالایشگاه شرکت رویال داچ شل در شهر دیرپارک در ایالت تگزاس اشاره کرد. این مجتمع که ظرفیت پالایش روزانه 325هزار و 700بشکه نفت را دارد از روز یک‌شنبه تولید خود را مجددا از سر گرفت.

رشد تقاضای نفت خام در اثر شروع به کار مجدد پالایشگاه‌های امریکا، عاملی کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. اما گزارش‌های ماهانه اخیر اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان دادند که در میان‌مدت و بلندمدت نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تقاضاست. از سوی دیگر، اوپکی‌ها که در ماه آگوست توانستند سطح قابل قبولی از کاهش تولید را به نمایش جهانی بگذارند، زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید خود برای 3ماه دیگر یعنی تا پایان ژوئن 2018 را به راه انداخته‌اند.

در چنین شرایطی، نشانه‌های کاهش رشد تولید نفت شیل امریکا درحال بروز است. آخرین نشانه مربوط به گزارش جدید موسسه بیکرهیوز می‌شود که حاکی از کاهش 7واحدی شمار ریگ‌های حفاری این کشور و رسیدن آن به سطح 749واحد است که پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن به حساب می‌آید.  با وجود چنین نشانه‌هایی که حاکی از نزدیک شدن عرضه و تقاضاست، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز برای قضاوت زود است. استدلال آنها بر این نکته متکی است که اختلالات ناشی از توفان‌های هاروی و ایرما، تشخیص عوامل بنیادین و بلندمدت عرضه و تقاضا در بازار را دشوار کرده است.  به گزارش‌»تعادل» به نقل از رویترز، جفری هلی، تحلیلگر بازار نفت معتقد است:«قطعا داده‌های مربوط به ذخایر نفت خام امریکا در هفته جاری کماکان حاکی از اختلالات 2توفان اخیر امریکا خواهد بود و افزایش قابل توجه(قیمت) احتمالا از نظر تاجران به عنوان داده پرت در نظر گرفته خواهد شد».

بهترین معیار برای قضاوت رفتار بازار مربوط به معاملات بورس است. داده‌هایی که اخیرا از سوی موسسات و بانک‌های مختلف منتشر شده‌اند همگی حکایت از میل به نزول تقاضای نفت خام دارند. هر چند این نکته را باید در نظر گرفت که برای بررسی اثر توفان‌های اخیر امریکا باید تا گزارش‌های بعدی این نهادها صبر کرد. به عنوان مثال براساس داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالاهای امریکا که در روز جمعه منتشر شد در هفته منتهی به 12سپتامبر صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر کارگزاری‌ها، تقاضای فزاینده خود در معاملات آتی و اختیار را کاهش داده‌اند.

بانک آلمانی کامرزبانک، در تحلیلی که دیروز از وضعیت بازار منتشر کرد، اینگونه نوشت:«سفته‌بازان پوزیشن‌های خرید خود برای نفت دبیلوتی‌آی را به صورت خالص به میزان 15هزار و 600 قرارداد کاهش دادند». این بانک البته این نکته را یادآور می‌شود که عمده افزایش اخیر قیمت نفت پس از انجام تحلیل اخیر این بانک صورت گرفته و به همین دلیل اثر آن هنوز در داده‌هایشان منعکس نشده است.

 

ارسال نظر