کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۳۵

توتال برای مقابله با تحریم روی ایرانی‌ها حساب کرده است

NIOC  مدیر فنی و معاون هیات فرانسوی توتال با بیان اینکه ممکن است در آینده شرکت‌های بین‌المللی با تحریم فعالیت در ایران مواجه شوند، گفت: «بر همین اساس ما تمایل داریم بیشتر با شرکت‌های EPC و سازندگان ایرانی پروژه را اجرا کنیم تا به مشکل برنخوریم.»

گونزالو دیسته در کارگاه توجیهی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که صبح روز گذشته در مرکز همایش‌های تخصصی قیطریه (باشگاه کوشک) برای سازندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات صنعت نفت برگزار شد، همکاری بلندمدت ایران و فرانسه در حوزه انرژی را همچنان پویا خواند و با اشاره به مدت زمان ۲۰ساله قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی نسبت به ادامه همکاری‌های دوجانبه ابراز امیدواری کرد.

وی از سرگیری همکاری توتال و شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی را مشوقی کارساز برای ورود و اقدام سایر شرکت‌های بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران خواند.

دیسته در خصوص انتقال دانش فنی به شرکای ایرانی در پروژه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی و کسب موفقیت مطلوب در این زمینه گفت: «قرار است طی این همکاری توتال مناسب‌ترین فناوری‌ها را برای توسعه به کار ببندد.»

مدیر فنی و معاون هیات فرانسوی توتال ضمن تاکید بر استفاده از مناسب‌ترین فناوری‌ها در این قرارداد همکاری، نسبت به ضرورت کیفیت تجهیزات و خدمات و به‌صرفه بودن آنها تاکید کرد و افزود: «دو موضوع رعایت قوانین بین‌المللی در زمینه تحریم‌های موجود و قراردادهای تامین تجهیزات ساخت داخل در زمره اولویت‌هاست.»

وی با اشاره به اینکه حضور و فعالیت توتال در ایران خود حاکی از همکاری‌های موفقیت‌آمیز و کسب نتایج مطلوب بوده است، برگزاری این کارگاه را فرصتی مناسب برای بازتشریح شیوه فعالیت توتال و چگونگی اداره امور پروژه‌ها و همچنین بیان محدودیت‌های موجود در این زمینه توصیف کرد.

تعویق تغییر فرمول قیمت‌گذاری نفت عراق

ایسنا  شرکت بازرگانی عراق (سومو) برنامه‌اش برای تغییر مبنای قیمت خود برای نفت بصره در آسیا به معاملات DME عمان از ژانویه سال ۲۰۱۸ را به تاخیر انداخت.

سومو به مشتریانش اعلام کرده به وقت بیشتری نیاز دارد تا برنامه تغییر قیمت مبنا برای نفت بصره از قیمت عمان-دوبی پلاس به معاملات DME عمان را مورد مطالعه قرار دهد.

فلاح العامری مدیر سابق شرکت سومو در نامه‌یی که در روز برکناری‌اش ارسال کرده بود، به مشتریان این شرکت نوشته بود؛ این شرکت به زمان کافی برای نهایی کردن مطالعات در این باره و مذاکرات با مشتریانش درباره بهترین راه‌ها و مکانیسم‌هایی که به شکل موثر این قیمت پایه را برای آسیا معرفی کنند، نیاز دارد. برای این منظور اول ژانویه سال ۲۰۱۹ به عنوان تاریخ تغییر قیمت پایه کنونی به حساب نخواهد آمد.

بر اساس گزارش رویترز، سومو در ۲۰ آگوست از مشتریان درباره طرح تغییر قیمت نفت بصره در آسیا نظر خواسته بود.

عراق سرگرم اصلاح بخش نفت خود است که شامل فروش نفت از طریق مناقصه‌هایی در بازار معاملات DME عمان برای دستیابی به قیمت‌های بالاتر و ایجاد جوینت‌ونچرهای تجارت و حمل است که نفوذ این کشور را بالا برده و درآمد بیشتری برای بازسازی اقتصاد عاید بغداد می‌کند. این کشور یک‌شنبه هفته جاری علا الیاسری را به عنوان مدیر موقت سومو جایگزین العامری کرد که گفته می‌شود این اقدام در راستای تغییر و تحولات گسترده در بخش نفت این کشور صورت گرفته است.

تغییر قیمت پایه بر قیمت‌گذاری حدود 2میلیون بشکه در روز نفتی که به آسیا صادر می‌شود یا حدود دوسوم از صادرات نفت عراق از بندر بصره تاثیر می‌گذارد.

انتقاد از ساخت‌وسازها در حریم‌ دکل‌های برق

پاون  مدیرعامل برق منطقه‌یی تهران با گلایه از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم دکل‌های برق فشار قوی گفت: «تاکنون تجاوزی به حریم مردم نکرده‌ایم و ساخت و ساز در این مناطق به مرور زمان اتفاق افتاده است.»

غلامرضا خوش‌خلق‌ با تاکید بر اینکه در زمینه دکل‌های برق فشار قوی مدعی هستیم، گفت: «گلایه ما نسبت به کسانی است که مجوز ساخت و ساز در حریم دکل‌ها را صادر یا با ساخت و ساز غیرمجاز ما را نیز دچار مشکل کرده‌اند.»

وی از طرح موضوع جابه‌جایی دکل‌های برق فشار قوی در شورای اسلامی شهر تهران استقبال کرد و افزود: «براساس توافقات صورت گرفته با شهرداری مقرر شده بود تا با کمک این مجموعه بخشی از دکل‌ها به شکل خطوط زمینی درآید، ولی متاسفانه شاهد پیشرفت چندانی در این زمینه هم نبوده‌ایم.»

خوش‌خلق یادآور شد: «سابق بر این فردی مدعی تجاوز دکل‌ها به حریم ملک مسکونی خود شده بود. پس از حضور در محل مشخص شد این فرد نه تنها با ساخت و ساز غیرقانونی به حریم دکل‌های برق فشار قوی تجاوز کرده بلکه حتی یکی از پایه‌های این دکل نیز درون حیاط ملک این فرد قرار گرفته است؛ متاسفانه بسیاری از متجاوزان به حریم دکل‌ها امروزه در جایگاه مدعی قرار گرفته‌اند.»

وی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی خطوط بسیار هزینه‌بر است و به سادگی رخ نخواهد داد، ادامه داد: «شورای شهر اگر اراده‌‎یی برای حل این موضوع داشته باشد، وزارت نیرو نیز آماده است تا با شورا در جهت حل این مسائل همکاری فنی و کارشناسی داشته باشد؛ چرا که رفع این مشکل تنها در توان این مجموعه نیست و مدیریت شهری نیز باید با تامین مالی طرح به کمک این مجموعه بیاید.»

 

ارسال نظر