کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۷۶

حجم بارش‌های کشور کاهش یافت

پاون| حجم بارش‌های کشور در حو‌زه‌های آبریز اصلی کشور از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا دیروز به 229میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است. این میزان همچنین 3درصد کمتر از متوسط بلندمدت یعنی 240میلی‌متر است. آخرین اطلاعات و آمار ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که بارش‌های پایان هفته گذشته تغییر چندانی در جدول‌های کشور نداده و همچنان بارش‌ها کمتر از مدت زمان سال مشابه و متوسط بلندمدت است.

این گزارش می‌افزاید: حوزه‌های آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان با 367میلی‌متر بیشترین و مرزی شرق با 62 میلی‌متر کمترین بارش‌ها را داشته‌اند.  بر همین اساس 4حوزه‌ آبریز اصلی باقیمانده به ترتیب حوزه دریای خزر 338میلی‌متر، دریاچه ارومیه 208میلی‌متر، قره قوم 181میلی‌متر و فلات مرکزی 159میلی‌متر بارش داشته‌اند.

رشد ۶۴ درصدی صادرات گاز ایران

شانا| مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۶۴ درصدی صادرات گاز ایران در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: مجموع صادرات گاز ایران در 5 ماه نخست امسال به بیش از 5 میلیارد مترمکعب رسیده است.

مهدی جمشیدی‌دانا اظهار کرد: ایران در 5 ماه نخست امسال به طور میانگین ۳۴,۸میلیون مترمکعب در روز گاز صادر کرده که این رقم در مدت مشابه پارسال 21.3میلیون مترمکعب در روز بوده است.  وی مجموع صادرات گاز ایران در 5 ماه نخست امسال را بیش از 5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: این رقم پارسال ۳,۲میلیارد مترمکعب بوده است.  مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره ارسال گاز به نیروگاه‌ها نیز در همین بازه زمانی اظهار کرد: ارسال گاز به نیروگاه‌ها نیز به طور میانگین از ۲۰۴میلیون مترمکعب در روز به بیش از ۲۱۴میلیون مترمکعب رسیده که رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد.

 چانه‌زنی هند بر سر قیمت LNG استرالیا

ایسنا| وزیر نفت هند اعلام کرد: این کشور درباره قیمت گاز طبیعی مایع وارداتی از پروژه گورگان استرالیا با اکسون موبیل مجددا مذاکره کرده تا قیمت این سوخت را برای مشتریان داخلی ارزان‌تر کند.  به گزارش رویترز، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پیامی در توییتر نوشت: مشتریان هندی به زودی LNG  گورگان را با قیمت مناسبی دریافت خواهند کرد.  شرکت پترونت LNG که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گاز در هند است در سال ۲۰۰۹ قراردادی با اکسون‌موبیل برای خرید سالانه 1.5میلیون تن LNG از گورگان به مدت ۲۰سال امضا کرد. در آن زمان پترونت موافقت کرد LNG را با هزینه معادل 14.5درصد قیمت نفت خریداری کند و پول هزینه حمل را نیز پرداخت کند.  مذاکرات مجدد نشان می‌دهد چگونه ضعیف شدن قیمت‌های نفت جهانی و اشباع عرضه جهانی، صادرکنندگان LNG را وادار کرده شرایط بهتری عرضه کنند تا سهمشان را در بازار انرژی جهانی حفظ کنند.

 

 

ارسال نظر