کاراکاس، نفت نیجریه و لیبی را بر نمی‌تابد

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۰۱
کاراکاس، نفت نیجریه و لیبی را بر نمی‌تابد

گروه انرژی|

مدتی بود که اخبار مربوط به اوپک و توافق نفتی پرحاشیه آن از صدر سوژه‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی خارج شده و به نظر می‌رسید که این توافق نفتی تا پایان سررسید خود در مارس 2018 بدون چالش خاصی به کار خود ادامه دهد. اما روز جمعه، وزیر نفت ونزوئلا که برای شرکت در یک مجمع انرژی به آستانه قزاقستان سفر کرده‌ است، اعلام کرد که باید مذاکرات جدیدی در رابطه با شرایط توافق اوپک صورت بگیرد. وزیر نفت ونزوئلا معتقد است بالا ماندن سطح ذخایر جهانی نفت، مذاکره مجدد درباره توافق کاهش تولید را ضروری کرده است.

به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، روز جمعه ایلوگیو دل‌پینو وزیر نفت ونزوئلا در حاشیه ششمین مجمع انرژی قزاقستان اظهار کرد: «ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD در سطح ۳ میلیارد بشکه قرار دارد که کماکان به میزان ۳۰۰ میلیون بشکه بالاتر از سطحی است که متوازن و عادی به‌شمار می‌رود. این ۳۰۰میلیون بشکه بر سفته‌بازی در بازار تاثیر می‌گذارد و این سطح ذخایر همچنان بسیار بالا محسوب می‌شود.»

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین منظور مقام ارشد نفتی ونزوئلا از مذاکره جدید، ناظر به دو تولیدکننده آفریقایی این کارتل یعنی نیجریه و لیبی است که از اجرای توافق معاف شده‌اند و در هفته‌های اخیر سطح بالایی از تولید و صادرات را تجربه کرده و مانع از بهبود شرایط در بازار اشباع شده نفت می‌شوند. از این‌رو دل پینو از تولیدکنندگان خواست معافیت‌های داده شده به کشورهایی مانند لیبی و نیجریه از مشارکت در توافق کاهش تولید و تاثیر این معافیت‌ها بر بازار را مورد بررسی قرار دهند.

شرایط مالی دولت ونزوئلا در وضعیت نابسامانی است و بحران، اقتصاد این کشور را فرا گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد که مقامات این کشور نهایت تلاش خود را برای تشدید کاهش تولید و اعمال فشار بیشتر بر نیجریه و لیبی برای کاهش تولید به کار خواهند بست. دل‌پینو در صحبت‌های روز جمعه خود اعلام کرد که به‌زودی سفرهای دیپلماتیک خود برای این موضوع را آغاز خواهد کرد و به روسیه و خاورمیانه می‌رود تا همتایان خود را در این رابطه اقناع کند. بنابراین احتمالا به‌زودی شاهد ملاقات دل‌پینو با چهره‌های مهم اوپک همچون خالد الفالح، بیژن زنگنه و نیز وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک خواهیم بود.

دل‌پینو مشخصا به نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر برای تصمیم‌گیری در این رابطه اشاره کرد. جایی که وزرای نفت نیجریه و لیبی نیز حضور پیدا خواهند کرد، بنابراین می‌توان گفت که نشست 173ام سازمان کشورهای صادرکننده نفت در 30 نوامبر محل جدالی بین ونزوئلا و نیجریه و لیبی تبدیل خواهد شد.

این اظهارنظر دل‌پینو در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی منابع گزارش داده بود که وزرای انرژی عربستان‌سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که توافق کاهش تولید تا ماه ژوئن 2018 تمدید شود. توافق فعلی تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید تا ماه مارس است و در صورت صحت خبر وال‌استریت‌ژورنال، کاهش یک‌میلیون و 800هزار بشکه‌یی از تولید روزانه نفت خام به مدت 3ماه دیگر در سال 2018 ادامه خواهد یافت.

اما به نظر می‌رسد که چنین توافق و تمدیدی، خواسته‌های ونزوئلا را برآورده نمی‌کند. قیمت‌ پایین نفت خام در 3 سال اخیر، شرایط سختی را برای کاراکاس ایجاد کرده و این کشور با مشکلات زیادی برای تامین نیازهای وارداتی شهروندانش مواجه است. نمود این شرایط سخت را می‌توان در کمبود مواد غذایی و نیازهای دارویی این کشور مشاهده کرد. در چنین شرایطی و پس از آشوب‌های هفته‌های اخیر ونزوئلا، ایالات‌متحده نیز موضع خود در برابر رژیم سیاسی این کشور و شخص نیکولاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا را سخت‌تر کرده است.

به گزارش «تعادل» به نقل از اویل‌پرایس، هفته پیش بود که کاخ سفید تحریم‌های جدیدی را علیه کاراکاس وضع کرد. تحریم‌هایی که کار دولت بحران‌زده ونزوئلا برای تامین مالی را دشوارتر از پیش کرده‌ است. در حالی که دولت این کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارد، دونالد ترامپ فرمان اجرایی‌‌ را صادر کرد که برمبنای آن موسسات مالی ایالات‌متحده از هرگونه معامله جدید با ونزوئلا و خصوصا تامین مالی برای شرکت ملی نفت این کشور منع شده‌اند. همچنین شرکت پالایشگاهی دولتی سیتگوی ونزوئلا نیز امکان دریافت سود فعالیت‌های خود و تزریق آن به منابع داخلی این کشور را نخواهد داشت تا بدین‌ترتیب کاراکاس بیش از پیش در بازارهای مالی بین‌المللی ایزوله شود. سیتگو از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا به حساب می‌آید که مقر آن در کریدور انرژی هیوستون در ایالت تگزاس است. شرکت ملی نفت ونزوئلا، این مجموعه پالایشگاهی را در فاصله سال‌های 1968 تا 1990 به‌طور کامل از مالکان امریکایی آن خریداری کرد، اما هم‌اکنون در بازگرداندن پول این شرکت به داخل کشور با چالش مواجه شده است. همچنین دولت دونالد ترامپ اعلام کرده‌ است که مانع هرگونه تصاحب سهام این شرکت پالایشگاهی توسط کرملین خواهد شد. شرکت روسنفت در سال 2016 بنا داشت نیمی از سهام سیتگو را در ازای یک وام یک‌ونیم میلیارد دلاری خریداری کند. این معامله بدون حرف و حدیث توسط شرکت ملی نفت ونزوئلا که نیاز شدیدی به منابع مالی دارد، پذیرفته شد. از همان زمان قانون‌گذاران ایالات‌متحده نگران بودند که این شرکت روسی از طریق این معامله، کنترل تقریبا 5درصد از ظرفیت پالایشگاهی امریکا را به دست بگیرد. شرکت سیتگو دارای 3 پالایشگاه در ایالات‌ لوییزیانا، تگزاس و ایلینویز است.

 

ارسال نظر