فرصت‌‌جویی آسیایی‌ها از نفت ارزان امریکا

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۱۹

گروه انرژی|

برخی از تاجران آسیایی نفت به دنبال آن هستند که محموله‌های نفتی امریکا را به چنگ بیاورند. اشتیاق آنها از آن رو است که در پی توفان هاروی و توقف پالایشگاه‌های ایالات‌متحده، تقاضای نفت این کشور کاهش یافته و قیمت آن(وست تگزاس اینترمدیت) بیشترین اختلاف قیمتی را با نفت برنت پیدا کرده است. توفان هاروی حدود 2هفته پیش سواحل خلیج مکزیک را درنوردید و نزدیک به یک‌چهارم از ظرفیت پالایشگاهی امریکا را تعطیل کرد. هر چند به تدریج این پالایشگاه‌ها به وضعیت عملیاتی برمی‌گردند، پیامدهای تعطیلی آنها همچنان پابرجاست. به گزارش رویترز، این تعطیلی‌ها در هفته گذشته باعث شد تا تفاوت قیمت نفت خام تحویل فوری وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام تحویل فوری برنت به نزدیک 6 دلار در هر بشکه برسد؛ رقمی که بیشترین میزان در 2سال گذشته است. این وضعیت تاجران آسیایی را ترغیب کرده تا به دنبال بهره بردن از قیمت‌های رقابتی نفت خام امریکا برآیند. در هر صورت برخی گفته‌اند که قیمت نفت امریکا باید بیش از این کاهش یابد تا تاجران آسیایی محموله‌ها را به سمت شرق روانه کنند. تونی نونان، مدیر ریسک شرکت میتسوبیشی در توکیو در این باره می‌گوید:«یک خبر خوب آن است که تفاوت قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و برنت به ‌شدت افزایش یافته است. این موضوع به معنای آن است که نفت خام مازاد ایالات متحده به زودی صادر خواهد شد.» او همچنین عنوان کرد:«به نظر می‌رسد که آسیب زیادی به تاسیسات صادراتی ایالات متحده وارد نشده و آنها می‌توانند سریع‌تر از حد انتظار شروع به صادرات کنند.» یک تاجر سنگاپوری هم که به دلیل ممنوعیت مصاحبه‌اش با رسانه‌ها نخواست نامش فاش شود، عنوان کرد که گریدهای سبک وست تگزاس اینترمدیت در ضعیف‌ترین سطوح خود قرار دارند و ممکن است در گام نخست راهی آسیا شوند.

با این حال بازار همچنان درحال تغییر و تحول است و نمی‌توان به طور قطع درباره آینده بلندمدت نفت امریکا سخن گفت. روز سه‌شنبه قیمت چند گرید نفت خام امریکا(میدلند و تگزاس) در بازارهای فیزیکی احیا شد که ناشی از بازگشت پالایشگاه‌های این کشور به مدار تولید بوده است.

اما در صورتی که وضعیت کنونی قیمت نفت خام امریکا ادامه پیدا کند، پالایشگاه تایوانی فورموسا پتروکمیکال از آن دسته مصرف‌کنندگانی خواهد بود که به خرید نفت از امریکا فکر خواهد کرد. سخنگوی این شرکت عنوان می‌کند:«ما اوضاع را تحت نظر گرفته‌ایم.» او ادامه می‌دهد:«مسافت طولانی نفت خام امریکا ممکن است وضعیت قیمتی تولید این کشور را وخیم‌تر کرده و در دو هفته پیش‌ رو، فشار رو به پایین بیشتری به آن وارد کند.» ارزش یکی دیگر از گریدهای نفت وست تگزاس اینترمدیت با نام Mars WTC-MRS هم که یکی از گریدهای محبوب بین پالایشگاه‌های آسیایی است از سطوح بالای 2ساله خود به زیر کشیده شده است. عامل کاهش قیمت این گرید از وست تگزاس اینترمدیت، صدور مجوز تانکرهای بیشتر نفتی برای تخلیه محموله ترش خود در خلیج مکزیک بوده است. شرکت‌هایی که اغلب نفت خام ایالات متحده را به سمت آسیا حمل می‌کنند شامل پالایشگاه‌های شمال آسیا موسوم به یونیپک، پتروچاینا، جی‌ایکس ‌تی‌جی، کازمو انرژی، جی‌اس کالتکس و اس‌کی انرژی می‌شوند که علاوه بر آنها بی‌پی، شورون کورپ، ترافیگورا، مرکوریا و اوکسیدنتال هم در این تجارت فعالیت دارند.

 

 

ارسال نظر