کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۷۱

ارائه راهکار افزایش ضریب بازیافت 2میدان نفتی

شانا| راهکارهای افزایش ضریب بازیافت نفت در میدان‎های آبان و پایدارغرب از سوی نمایندگان شرکت زاروبژنفت روسیه تشریح شد.

نمایندگان این شرکت روس صبح دیروز در نشستی مشترک با نمایندگان معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت و کارشناسانی از شرکت نفت مناطق مرکزی، برنامه‎های موردنظر خود را برای افزایش ضریب بازیافت نفت از میدان‎های آبان و پایدار غرب تشریح کردند.

تفاهمنامه مطالعه این ۲ میدان مشترک، ۲۲ تیرماه پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه امضا شده بود. سرگی کودریاشف، مدیرعامل شرکت زاروبژنفت روسیه در مراسم امضای تفاهمنامه اعلام کرده بود: راهبرد زاروبژنفت این است که با هدف دستیابی به نتایج مطلوب‎تر، برای هر مخزن و هر چاه متناسب با ویژگی‎های آن، رفتار منحصربه‎فردی را تعریف می‌کند.

میدان‎های نفتی آبان و پایدار غرب از میدان‎های مشترک ایران و عراق به شمار می‎روند که در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی (شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب) واقع شده‎اند.

بر اساس این گزارش، شرکت زاروبژنفت افزون بر امضای تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران، ۲۶ تیرماه امسال با هدف مطالعه میدان‎های شادگان و رگ‎سفید هم تفاهمنامه‎یی با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا کرد. این شرکت روس در توافقنامه مشارکت و سرمایه‎گذاری سه‎جانبه‎ توسعه میدان‌های نفت و گاز، با شرکت اکتشاف و تولید غدیر (شرکت E&P ایرانی) و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه نیز همکاری دارد.

تلاش توتال برای راه‌اندازی پالایشگاه تگزاسی

ایسنا| شرکت توتال قصد دارد، پالایشگاه پورت آرتور در تگزاس را به‌زودی دوباره راه‌اندازی کند.

منابع بازار در سواحل خلیج مکزیک امریکا به رویترز اظهار کردند که هیچ تاریخی برای ازسرگیری فعالیت این پالایشگاه که ۲۲۵هزار و ۵۰۰بشکه در روز ظرفیت پالایش دارد، مشخص نشده است اما توتال قصد دارد پس از اینکه پالایشگاه را مجددا راه‌اندازی کرد، واحد کراکینگ کاتالیزوری سیال تولیدکننده بنزین به ظرفیت ۷۶هزار بشکه در روز را بهسازی کند و این عملیات را اواسط یا اواخر سپتامبر آغاز خواهد کرد.

این شرکت روز یک‌شنبه اعلام کرد: برق برای این پالایشگاه به‌طور کامل برقرار شده است.

تامین برق کامل به شکل ثابت پیش از آغاز مجدد فعالیت پالایشگاه ضروری است. بر اساس گزارش رویترز، این پالایشگاه چهارشنبه گذشته به‌دنبال جاری شدن سیل به منطقه پورت آرتور پس از توفان هاروی و قطع نیرو تعطیل شد.

اکتشاف مشترک روسیه و چین در سیبری

ایسنا| غول نفت روسی روس‌نفت با شرکت انرژی چینی CEFC برای اکتشاف مشترک در سیبری توافقی امضا کرد. در این توافق همچنین تمهیداتی برای فعالیت مشترک در بخش‌هایی مانند پالایش، پتروشیمی و معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شده است. روس‌نفت همچنین با شرکت CEFC قراردادی امضا کرده تا روسیه عرضه مستقیم نفت خام به چین را افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، ایگور سچین مدیرعامل روس‌نفت در بیانیه‌یی اظهار کرد: توافقی که امضا شده، منعکس‌کننده استراتژی این شرکت است که اولویت‌هایش شامل تحکیم روابط با کشورهای آسیا اقیانوسیه به‌خصوص چین است.

در صورتی که این پروژه مشترک به نتیجه برسد، می‌تواند شاهد افزایش همکاری‌های نفتی چین و روسیه خواهد بود که به نوبه خود جریان نفتی سایر کشورهای جهان به چین را متاثر خواهد کرد.

 

ارسال نظر