کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۹۷

افزایش صادرات میعانات گازی

شانا| صادرات میعانات گازی پارس جنوبی 18درصد افزایش یافت. مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی درباره تولید میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: مجموع تولید میعانات گازی مجتمع پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مردادماه با رشد ۱۳درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۸۶ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه رسید.

وی افزود: جمع‌بندی عملکرد پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ تاکنون نشان از افزایش قابل توجه تولید در همه بخش‌ها دارد. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه تولید همه فرآورده‌های پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی امسال افزایش یافته است، گفت: حجم گاز شیرین تولید شده ۵۴هزار و ۹۹۰میلیون مترمکعب است و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۶درصد رشد داشته است.

وی به افزایش تولید اتان در مجتمع گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ اشاره و اظهار کرد: این محصول نیز افزایشی حدود ۲۸درصدی داشته و از ۸۸۶هزار و ۳۰۰تن در 5ماه نخست سال ۱۳۹۵ به یک‌میلیون و ۱۳۲هزار و ۶۰۰ تن در 5ماه نخست سال ۱۳۹۶ رسیده است.

به گزارش مجتمع گازی پارس جنوبی، حسنی افزود: میزان پروپان، بوتان و گوگرد تولید شده هم با نسبت‌های مشابهی افزایش یافته است.

وارد شدن 3هزار مگاوات نیروگاه جدید تا 97

باشگاه خبرنگاران جوان| ۳هزار مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده وارد مدار می‌شود. محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی با اعلام این خبر، موعد اضافه شدن این نیروگاه‌های جدید را اردیبهشت ماه آینده عنوان کرد.

وی افزود: این امر می‌تواند در پوشش پیک سال آینده بسیار موثر واقع شود. طرزطلب با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای اجرای برنامه تعمیرات نیروگاهی در سال جاری گفت: با توجه به ذخیره کافی برق و روند پیش‌بینی‌ها مبنی بر عدم وقوع رکوردشکنی دوباره مصرف برق در تابستان سال جاری، احتمالا روند فرستادن نیروگاه برای تعمیرات تا 2 هفته دیگر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی تاکید کرد: از مهرماه امسال تا اردیبهشت ماه سال 97، ماهانه حداقل 320مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود که این امر می‌تواند در روند پوشش مصرف برق در تابستان سال 97 بسیار موثر باشد.

 مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور در پایان با اشاره به گمانه‌زنی برخی رسانه مبنی بر نداشتن برنامه مشخص برای مدیریت پیک سال آتی در روزهای جاری گفت: چنین مطالبی به هیچ‌وجه صحت ندارد و این شرکت با توجه به زمانبندی‌های موجود و استراتژی خود برنامه‌های تولید در بخش نیروگاهی را با جدیت و دقت تمام اجرا خواهد کرد.

خشک شدن سد سولقان

تعادل| سد سولقان چهارمحال‌وبختیاری خشک شد. ابراهیم همتیان، رییس اداره جهادکشاورزی شهرستان کیار چهارمحال‌وبختیاری دیروز عنوان کرد: با خشکیدن این منبع آبی حدود 400هکتار از اراضی زراعی و باغی پایین دست دچار مشکل کم آبی شده است. وی ظرفیت سد سولقان بخش ناغان را بیش از 150هزار مترمکعب ذکر و اظهار کرد: خشکسالی چند سال گذشته و تغییر بارش‌ها از برف به باران عمده دلایل کاهش آب‌های سطحی و سفره‌های زیرزمینی منطقه است.

همتیان از کم آب شدن دبی آب بیش از 70 درصد از چاه‌های آب کشاورزی شهرستان طی روزهای نخست تابستان امسال خبر داد و گفت: اجرای طرح آبیاری نوین موجب شد تا کشت زراعی پاییز سال زراعی جاری با مشکل مواجه نشود.

دو روز پیش همچنین گزارشی از شرکت مدیریت منابع آب ایران انتشار یافت که نشان می‌داد، حجم آب پشت سدهای کشور در هفته اول شهریور نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 6درصد کاهش یافته است. با این وضعیت، خشک شدن سد سولقان زنگ خطر را برای بقیه سدهای کشور به صدا درآورده است.

نزدیک شدن تولید نفت نیجریه به ظرفیت کامل

ایسنا| با رسیدن سطح تولید نفت نیجریه به ظرفیت کامل، احتمالا درخواست‌ها برای پیوستن این تولیدکننده آفریقایی به توافق کاهش تولید اوپک شدت می‌گیرد. امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه به تازگی اظهار کرده که تولید نفت این کشور به ظرفیت کامل نزدیک شده است.

وی هفته گذشته در اظهاراتی که از سوی وزارت نفت نیجریه منتشر شد، گفت: تولید نفت این کشور شامل نفت خام و میعانات در حال حاضر حدود 2.2 تا 2.3میلیون بشکه در روز است.

به گفته کاچیکوو، تولید نفت نیجریه به دنبال ثبات افزایش یافته و از رکورد پایین 1.2میلیون بشکه در روز افزایش یافته و اکنون به حدود ۲,۲ تا ۲,۳ میلیون بشکه در روز رسیده که البته شامل میعانات نیز می‌شود.

کاچیکوو در اظهاراتش از دورنمای پیوستن نیجریه به توافق کاهش تولید اوپک سخنی به میان نیاورد اما این مساله در شرایطی که پرسش‌هایی درباره مشارکت نیجریه در توافق کاهش تولید اوپک و بهبود ظرفیت تولید این کشور وجود دارد، مطرح خواهد شد.

رقم حدود ۲,۲ میلیون تا ۲,۳ میلیون بشکه در روز شامل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز میعانات می‌شود که نشان می‌دهد تولید نفت خام کنونی نیجریه به مرز 1.8میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش از این وزیر نفت نیجریه گفته بود این کشور زمانی که تولید نفت خامش در 1.8 میلیون بشکه در روز تثبیت شود، به توافق کاهش تولید خواهد پیوست.

 

 

ارسال نظر