کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۴۵

مذاکره پاکستان با نیجریه برای واردات نفت و گاز

ایرنا  پاکستان که سال‌هاست با بحران کمبود انرژی روبه‌رو است، اکنون به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می‌کند و این ‌بار چشم به منابع نفت و گاز نیجریه در قاره سیاه دوخته است.  روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان در خبری اختصاصی نوشته است، دولت این کشور به وزارت نفت و منابع طبیعی اجازه داده تا مذاکراتی را با نیجریه برای امکان‌سنجی همکاری با این کشور در حوزه نفت و گاز ازجمله وادارت گاز مایع

(ال-ان-جی) از نیجریه آغاز کند. بر همین اساس وزارت نفت پاکستان درحال ایجاد کانال ارتباطی با نیجریه با هدف فراهم کردن فضای سرمایه‌گذاری متقابل در صنایع نفت دو کشور است.  در زمان حاضر پاکستان سالانه 5/4میلیون تن گاز مایع (ال-ان-جی) وارد می‌کند و قرار است این میزان تا پایان سال جاری میلادی به دو برابر افزایش یابد. میزان مصرف گاز در پاکستان در نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز می‌شود، بیشتر است و فعلا قطر اصلی‌ترین صادر‌کننده گاز مایع به پاکستان است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان نیاز پاکستان به گاز در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. این کشور ظرف 3سال آینده سالانه به 20میلیون تن گاز مایع نیاز خواهد داشت و پس از 5 سال این رقم به 30میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

با وجود اینکه پاکستان قرارداد واردات گاز با ایران از طریق احداث خط لوله امضا کرده است اکنون نزدیک به 3سال است که از ضرب‌الاجل تعیین شده در این قرارداد می‌گذرد و پاکستان با وجود نیاز شدید به انرژی هیچ اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است.

نیاز ترکیه به واردات 50 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی

ایرنا  یک نشریه تخصصی حوزه انرژی و گاز در ترکیه اعلام کرد که نیاز ترکیه به گاز طبیعی امسال با 10درصد رشد به 50 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.  به گزارش مجله «گازبیر» نشریه اتحادیه توزیع‌کنندگان گاز ترکیه به‌علت سرمایه‌گذاری شرکت‌های توزیع گاز سالانه یک میلیون مشترک جدید به تعداد مصرف‌کنندگان گاز در ترکیه افزوده می‌شود. بنا به اعلام این رسانه، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های توزیع گاز، افزایش تعداد مشترکان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در ترکیه به 50 میلیون مشترک را هدف‌گذاری کرده‌اند.  بنا به گزارش گازبیر، سال گذشته در ترکیه در مجموع 46.16میلیارد متر‌مکعب گاز مصرف شده و همه این میزان گاز از کشورهای خارجی ازجمله روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان تامین و وارد شد.  واردات گاز طبیعی ترکیه در سال گذشته میلادی با 2.2میلیارد متر‌مکعب کاهش نسبت به سال 2015 به 46.16میلیارد متر‌مکعب رسید. به گزارش ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) روز دوشنبه اعلام کرد: ترکیه در سال 2015 در مجموع 48میلیارد و 266میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی وارد کرده بود که این رقم در سال گذشته میلادی به 46میلیارد و 164میلیون متر‌مکعب کاهش یافت.  یکی از علل اصلی کاهش 4.5درصدی گاز وارداتی ترکیه، کاهش میزان واردات گاز از روسیه به عنوان نخستین تامین‌کننده این منبع انرژی برای ترکیه بوده است. هم‌اکنون انتقال گاز از روسیه به ترکیه از طریق 2خط لوله انجام می‌شود.

ایران که به عنوان دومین تامین‌کننده گاز ترکیه محسوب می‌شود در سال 2016میلادی 7میلیارد و 704میلیون متر‌مکعب گاز به این کشور صادر کرد.

بدهی 700 میلیاردی وزارت نیرو به نیروگاه هسته‌ای بوشهر

ایسنا  رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه هسته‌یی بوشهر با وجود داشتن طلب ۷۰۰میلیارد تومانی از وزارت نیرو همچنان پابرجاست و در مسیر خدمت‌رسانی تلاش می‌کند.  علی‌اکبر صالحی روز پنج‌شنبه و در مراسم افتتاح ۵ پروژه با اعتبار بیش از ۲۲۰میلیارد ریال در قزوین با بیان اینکه ارائه خدمت به ملت ایران توفیقی بزرگ برای مسوولان است، اظهار کرد: همه ما باید شاکر این نعمت بزرگ باشیم.  وی تصریح کرد: وزارت نیرو در کشور ایران یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها به شمار می‌رود چراکه توانسته در صنعت آب و برق پابرجا بوده و گامی بلندتر در مسیر خوداتکایی بردارد.  صالحی افزود: سنگ بنای وزارت نیرو به خوبی گذاشته شده و امروز مجموعه‌یی مقتدر و قوی در این وزارتخانه درحال ارائه خدمات است.  وی خاطرنشان کرد: نیروگاه هسته‌یی بوشهر امروز در مسیری گام برداشته که می‌تواند برق مورد نیاز کشور پهناوری مثل ایران را تامین کند.  رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: این موفقیت مرهون همت بزرگ تمامی مسوولان و کارکنان در نیروگاه است که با وجود داشتن طلب ۷۰۰میلیارد تومانی از وزارت نیرو همچنان پابرجاست و در مسیر خدمت‌رسانی تلاش می‌کند.

مذاکره نواک و اللعیبی درباره اوپک

فارس  وزارت اقتصاد روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرد: وزرای نفت روسیه و عراق در دیداری که داشتند درباره توافق اوپک و همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک گفت‌وگو کردند. به گزارش اسپوتنیک براساس اعلام وزارت انرژی روسیه، وزرای نفت دو کشور روسیه و عراق درباره همکاری‌های انرژی بین دو کشور در چارچوب همکاری‌ کشورهای عضو اوپک و غیراوپک بحث و گفت‌وگو گردند.  در بیانیه‌یی که وزارت انرژی روسیه صادر کرده، آمده است:«الکساندر نواک، رییس انرژی روسیه جلسه‌یی با همتای عراقی خود جابر لعیبی داشت و دو طرف درباره مسائل ضروری و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در بخش انرژی بحث و گفت‌وگو کردند. این مذاکرات همچنین شامل اجلاس وزیران کشورهای عضو اوپک و غیراوپک می‌شد. نواک اشاره کرد که روسیه و عراق علاقه‌مند به توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی هستند.» براساس این گزارش، کشورهای اوپک و 10کشور تولیدکننده غیراوپک در سال 2016 در وین اتریش به توافقی رسیدند که تولیدشان را به مدت 6 ماه 1.8میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم روسیه از این کاهش 300هزار بشکه در روز بود.

 

ارسال نظر