کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۸۹

امضای نخستین قرارداد مناطق نفت‌خیز جنوب در زمستان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از امضای هشت تفاهمنامه بین این شرکت و شرکت‌های داخلی و خارجی نفتی خبر داد و گفت: با اجرای طرح فرازآوری امکان تولید روزانه ۲۰۰۰ بشکه نفت از چاه رگ سفید فراهم شد و برنامه‌ریزی لازم برای ۱۲ حلقه چاه دیگر در میدان رگ سفید برای دستیابی به تولید ۱۷۰۰۰ بشکه در دستور کار قرار گرفت.

بیژن عالی‌پور از امضای نخستین قرارداد برای توسعه میادین نفت‌خیز جنوب در سه ماهه پایانی سال خبر داد و گفت: پیگیری، مذاکره و امضای تفاهمنامه در راستای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی برای جذب سرمایه‌گذاری در مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از دستاوردهای این شرکت در یک‌سال گذشته است. وی افزود: این شرکت با هدف توسعه چهار میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل ۹ مخزن، ۸ تفاهمنامه با شرکت‌های خارجی و داخلی امضا کرده است. این تفاهمنامه‌ها با کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، شرکت توسعه انرژی نفت‌نوین کیش (تنکو)، گروه مپنا، توسعه نفت و گاز پرشیا، شرکت تات نفت و زارو بژنفت روسیه امضا شد که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی‌های فنی- تخصصی با شرکت‌های واجد شرایط برای توسعه میدان‌ها قرارداد امضا می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری 20میلیارد تومانی NPC در مسوولیت‌های اجتماعی

شانا| معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر تداوم اجرای پروژه‌های مسوولیت اجتماعی در مناطق عملیاتی گفت: همزمان با هفته دولت، ۱۶پروژه همسو با این موضوع با هزینه ۲۰۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

مرضیه شاهدایی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هر ساله طرح‌ها و پروژه‌هایی را همسو با اجرای مسوولیت اجتماعی در منطقه تصویب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با هفته دولت، ۱۶ پروژه از سوی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افتتاح می‌شود، افزود: ۲۰۰میلیارد ریال برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: اجرای چنین پروژه‌هایی برای رفاه اجتماعی منطقه تداوم خواهد داشت. شاهدایی تصریح کرد: سه پروژه استخر شهدای ماهشهر، خوابگاه ورزشی بندر امام خمینی (ره) و جاده مواصلاتی شادگان - بندر امام خمینی (ره) امروز به صورت نمادین از میان این پروژه‌ها افتتاح شدند. شایان یادآوری است، جاده شادگان- بندر امام خمینی (ره) از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بقیه پروژه‌ها از سوی شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرا شده‎اند.

 

پیدا شدن 5نفتکش گم شده

ایلنا| وکیل شرکت ملی نفتکش ایران در پرونده موسوم به نفتکش‌های گمشده از پیگیری و ادامه روند قضایی این پرونده خبر داد.

علیرضا مقدم، وکیل شرکت ملی نفتکش در پرونده نفتکش‌های گمشده اظهار داشت: این پرونده با ویژگی‌های خاص و پیچیده در حال بررسی کیفری در دادسرای امور بین‌الملل و حقوقی در شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های کشتیرانی است و جلسه رسیدگی آن امروز برگزار شد. شرکت ملی نفتکش ایران و صندوق بازنشستگی اقدامات لازم جهت بازگرداندن بیت‌المال را انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه این نفتکش‌ها هشت فروند بوده‌اند، گفت: با مدیریت مدیرعامل قبلی شرکت ملی نفتکش، صفایی، پنج فروند آن به ناوگان بازگشته‌ و تکلیف سه فروند از این نفتکش‌ها باید در مراجع قضایی ایران مشخص شود. دعاوی و اقدامات حقوقی در این خصوص انجام شده است.

مصوبه وزارت نفت برای ارتقای جایگاه زنان

ایرنا| مشاور عالی زنان وزارت نفت گفت: در حال حاضر 660مدیر زن در سطح میانی و ارشد وزارت نفت فعالیت دارند، البته تلاش این وزارتخانه با افزایش تعداد بانوان در پست‌های مدیریتی است.

فاطمه تندگویان در نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در دولت دوازدهم افزود: فضای مشارکت بانوان در این وزارتخانه فراهم است به‌طوری که اکنون مشاوران امور بانوان در این وزارتخانه به 76 شرکت نفت رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای نخستین بار 9 زن برجسته به مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت معرفی شده‌اند تا در کلاس‌های آموزشی مشارکت داشته باشند.

تندگویان ادامه داد: این افراد آموزش دیده در پروژه‌های کلان صنعت نفت با بیش از 50میلیارد تومان مشارکت کنند. وی خاطرنشان کرد: همچنین برای افزایش مشارکت زنان در این وزارتخانه هفته گذشته در شورای معاونان وزارت نفت مصوب شد که صنعت نفت باید زمینه ارتقای جایگاه زنان را فراهم کند. وی اضافه کرد: تدوین سند راهبردی ارتقای مشارکت زنان و بهبود کیفیت خانواده در دو سال گذشته اجرایی شد که امیدواریم همه این اقدامات منجر به افزایش مشارکت بانوان در پست‌های مدیریتی کشور شود.

تمایل افغانستان برای خرید گاز ایران

فارس| پس از مذاکرات ایران و بخش خصوصی افغانستان، این کشور خریدار گاز ایران شد و با وجود زیرساخت‌های موجود گاز ایران می‌تواند به هرات برسد.

بر اساس مذاکراتی که از سال گذشته بین ایران و بخش خصوصی افغانستان انجام شد، ظاهرا این همسایه شرقی ایران رسما تمایل دارد که از ایران گاز وارد کند، این در حالی است که افغانستان یکی از مشتریان خرید گاز ترکمنستان نیز هست و قرار است گاز ترکمنستان از طریق خط لوله تاپی به این کشور ارسال شود. محمدرضا قدسی‌زاده سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اخیرا اعلام کرده است: صادرات گاز از مسیر خط لوله به شهر هرات امکان‌پذیر و زیرساخت‌های آن هم فراهم است. وی همچنین اعلام می‌کند: امکان ساخت نیروگاه در منطقه زابل نیز وجود دارد که ایران می‌تواند در حوزه صادرات برق به افغانستان هم از این طریق ورود کند.

 

ارسال نظر