راه دراز تا برگزاری مناقصه آزادگان

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۲۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۹۳۲

گروه انرژی   

درحالی که هفته گذشته شماری از شرکت‌های متقاضی حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان برای بازدید از این میدان عازم اهواز شده بودند، وزیر نفت دیروز عنوان کرد که برگزاری مناقصه این میدان «پیچیده» و «زمان‌بر» است. این سخنان البته در حالی مطرح شده که تاکنون دو بار در بهمن سال گذشته و اردیبهشت سال جاری مساله برگزاری مناقصه آزادگان از سوی مسوولان وزارت نفت مطرح شده بود و در نهایت نیز علی کاردر عنوان کرد به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری وزارت نفت برای رفع شائبه انتخاباتی از برگزاری مناقصه صرف‌نظر کرده است. صحبت‌های فعلی اما از این حاکی است که اساسا شرایط برگزاری مناقصه در آن زمان فراهم نبوده است.

وزیر نفت دیروز گفت: پیش‌بینی می‌شود براساس مذاکرات با طرفین، ۱۰ قرارداد جدید نفتی تا پایان سال ۹۶ امضا شود. به گزارش واحد خبر رادیو، بیژن زنگنه درباره امضای ۱۰ قرارداد نفتی تا پایان سال تصریح کرد: این یک مجموعه است و نمی‌توان تعداد دقیقی عنوان کرد اما براساس مذاکرات جدی انجام شده با طرفین قراردادها، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ قرارداد امضا شود.

وی با اشاره به اینکه امضای قراردادهای جدید نفتی اولویت‌بندی شده‌اند، افزود: همه مذاکرات به‌خوبی پیش می‌روند و هیچ مذاکره‌یی مانع مذاکرات دیگری نیست.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین قرارداد پس از امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال چه خواهد بود، گفت: طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی، میدان مشترک آذر، میدان‌های سهراب، آب تیمور، منصوری و آزادگان در اولویت قرار دارند.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح توسعه میدان آزادگان به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی که دارد زمان‌بر است، اظهار کرد: باتوجه به امضای نخستین قرارداد نفتی پس از برجام در تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی نفتی پیشرفت بسیار خوبی صورت گرفته است.  وی با بیان اینکه متن اصلی و پیوست همه قراردادها نهایی شده است، ادامه داد: بحث‌های فنی هر میدان در جای خود یکتاست و نمی‌توان مذاکراتی که برای یک میدان انجام می‌شود در میدان دیگری نیز اعمال شود.

وزیر نفت تصریح کرد: ابتدا باید بحث فنی هر میدان انجام شود تا بتوان میزان، نحوه و مراحل سرمایه‌گذاری را مشخص کرد. همچنین طبق گزارش روابط عمومی شبکه یک سیما، قرار بر این بوده که وزیر نفت شامگاه دوشنبه برای دومین‌بار پس از اخذ رای اعتماد راهی صدا و سیما شده و در شبکه یک حاضر شود. در این گزارش آمده است که به‌مناسبت هفته دولت و در ادامه حضور دولتمردان کابینه دوازدهم در برنامه «نگاه یک»، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، شامگاه ششم شهریور به شبکه یک می‌آید. او در این برنامه درباره عملکرد وزارتخانه مطبوعش در دولت یازدهم و طرح‌ها و برنامه‌های جدیدش در کابینه دوازدهم می‌گوید.

 

ارسال نظر