سرخط انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۷۸

 تعادل    اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد که برداشت روزانه نفت ایران به‌عنوان سومین تولید‌کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک در ماه جولای با 10 هزار بشکه در روز افزایش ماهانه، به 3 میلیون و 800 هزار بشکه رسید. به‌گزارش پایگاه مارکت رئالیست، تولید نفت ایران در این مقطع شاهد 0.3‌درصد رشد ماهانه و 4.9‌درصد رشد سالانه بوده و به بیشترین میزان خود در 8 سال اخیر رسیده است. این درحالی است که هنوز هم طرح‌های افزایش ظرفیت تولید نفت، به‌ویژه در میدان‌های غرب کارون به‌طور جدی پیگیری می‌شوند.

 شانا    نتایج مطالعات شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) روی میدان‎های بلال، چنگوله و دالپری، در نشست مشترک میان نمایندگان این شرکت و شرکت ملی نفت ایران تشریح شد. صبح دیروز، نمایندگان شرکت ملی نفت تایلند در نشستی مشترک با غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، کارشناسان این مجموعه و کارشناسانی از شرکت‎های نفت فلات قاره، نفت مناطق مرکزی و متن، به تشریح نتایج مطالعات خود روی میدان‎های چنگوله، دالپری و بلال پرداختند. شرکت ملی نفت تایلند که اواسط آذرماه پارسال برای مطالعه این سه میدان، با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه همکاری امضا کرده بود، پس از گذشت

۶ ماه، در خرداد ماه امسال نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ارائه داد و در نشست دیروز، به تشریح این نتایج پرداخت.

 شانا    واردات نفت شرکت پالایشگر اسار اویل هند از ایران در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن ۲۴‌درصد افزایش یافت. به‌گزارش رویترز، اطلاعات منابع بازرگانی و کشتیرانی نشان می‌دهد که شرکت اسار اویل هند در ماه جولای امسال، واردات نفت خام از ایران را به ۱۵۲هزار بشکه در روز رسانده که نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) ۲۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. با این همه، واردات این پالایشگر خصوصی از ایران در ماه جولای ۲۰۱۷ حدود ۱۸‌درصد نسبت به جولای ۲۰۱۶ کمتر بود.  به‌تازگی، شرکت دولتی روسنفت روسیه قرارداد خرید بخش عمده سهام اسار اویل را نهایی کرد.

 فارس    طرح عراق برای تغییر شاخص قیمتی در منطقه آسیا با مقاومت‌هایی مواجه شد و پالایشگاه‌ها درباره فاصله زمانی تعیین قیمت تا بارگیری که به حدود 2 ماه رسیده است، بسیار تردید دارند. آنها معتقدند افزایش زمان بارگیری آنها را در معرض ریسک قرار می‌دهد. آژانس S&P و گلوبال پلاتس عراق اعلام کرده که از ژانویه 2018 شاخص تعیین قیمت نفت خود را از شاخص بصره به شاخص نفتی عمان موسوم به DME  تغییر خواهد داد.

به‌گزارش رویترز، درحالی که تغییر شاخص قیمتی از سوی عراق باعث شده زمان قیمت‌گذاری و بارگیری نفت در عراق به 2 ماه افزایش یابد، این فروش در ایران، عربستان و کویت حدود یک ماه است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمالا عراق شاخص قیمتی خود را تغییر می‌دهد اما احتمالا زمان نفت خریداری ‌شده را به یک ماه تقلیل خواهد داد.

 آنا    مهم‌ترین شریک تجاری ونزوئلا به‌دنبال برگزاری انتخابات مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی، صنعت نفت این کشور را تحریم کرد تا اقتصاد بیمار ونزوئلا بیش از پیش به لبه پرتگاه فروپاشی نزدیک شود. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، روز جمعه فرمان ممنوعیت معاملات اعتباری با دولت ونزوئلا را امضا کرد. فرمانی که به واسطه آن امریکا که بزرگ‌ترین شریک تجاری ونزوئلاست دیگر از این کشور نفت نمی‌خرد. این در حالی است که بیش از 50‌ درصد از بودجه ونزوئلا از صادرات نفت تامین می‌شود و نفت به‌تنهایی سهمی 95درصدی در صادرات این کشور دارد. براساس اعلام منابع اولیه 2.2 و طبق آمار منابع ثانویه

1.9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و از این میزان تولید حدود 740 هزار بشکه نفت سنگین خود را راهی خلیج مکزیک و پالایشگاه‌های امریکا می‌کند.

 

ارسال نظر