شرکت‌های ایرانی باید صلاحیت فنی داشته ‌باشند، نه صلاحیت سیاسی

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۰۲

این روزها در هفته موسوم به دولت قرار داریم. هفته‌یی که به رسم هر سال شاهد ترافیک افتتاح طرح‌های مختلف و کلنگ‌زنی‌های جدید بوده و هر یک از وزرای کابینه را روانه گوشه‌یی از کشور کرده است. به همین مناسبت بیژن زنگنه نیز که با کسب رای اعتماد بالا از مجلس به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم منصوب شد، در نخستین سفر خود به خوزستان رفت. سفر زنگنه به اهواز بیش از اینکه شامل افتتاح طرح‌های رنگارنگ باشد، فرصتی برای برگزاری جلسات با مقامات استانی و فعالان اقتصادی و بررسی مشکلات زیربنایی و نیز ایراد سخنان بعضا تند و تیز از سوی وزیر شد. 

 در نکوهش فاینانس

قرارداد توتال هنوز هم یکی از کلیدواژه‌های اصلی صحبت‌های زنگنه در هر محفلی است. زنگنه در نشستی که روز پنج‌شنبه با فعالان اقتصادی خوزستان داشت بار دیگر پاسخ آن دسته از منتقدانی را داد که استفاده از فاینانس خارجی را به انعقاد قراردادهای IPC مرجح می‌دانند. به گزارش «تعادل»  و به نقل از ایسنا زنگنه در تشریح ایرادات فاینانس و عدم‌النفع آن برای شرکت‌های داخلی گفت: «در قراردادهایی که فاینانس می‌شوند، کشور خارجی کاری نمی‌کند تا در داخل کشور طرف قرارداد اشتغال ایجاد شود، بلکه به دنبال آن است تا اشتغال و کار در کشور خودش ایجاد شود. در قراردادهایی که به صورت فاینانس انجام می‌شوند، حدود ۷۵درصد کار در کشور فاینانس‌کننده انجام می‌شود و باقی آن در داخل ایران است. ساخت بخش کمی از تجهیزات در بحث قراردادهای فاینانس با چانه‌زنی‌های فراوان در اختیار ایران قرار می‌گیرد و عمدتا کارهای ساخت ساختمان و عمرانی در درون کشور انجام می‌شود. 

در این زمینه چاره‌یی نداریم و به دلیل اینکه پولی برای انجام کارها نداریم، مجبور هستیم تا بسیاری از کارها را با فاینانس انجام دهیم. این مساله باعث می‌شود تا تولیدی در کشور صورت نگیرد یا اگر تولیدی نیز انجام می‌شود با چنین شرایطی باشد. 

زنگنه در مقابل به مزیت‌های بالقوه قراردادهای جدید وزارت نفت در مقایسه با فاینانس پرداخت تا نشان دهد، رویکرد وی در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی فواید بیشتری برای کشور دارد. او توضیح داد: «در این مناقصات اگر ۱۰۰درصد کار را شرکت‌های ایرانی برنده شوند نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام ۵ میلیارد دلار در بحث قرارداد توتال می‌تواند در اختیار شرکت‌های داخلی قرار بگیرد.» 

 کشته دادن در کار افتخار نیست

وزیر نفت پس از برشمردن فرصت‌های جذاب سودآوری در قرارداد توتال که می‌تواند دل از هر شرکت نفتی داخلی برباید، لحن صحبت‌هایش را عوض و اعلام کرد که این فرصت‌های سودآوری برای آنانی است که صلاحیت از نوع فنی داشته‌ باشند. وی بیان داشت: «در این زمینه تنها یک شرط وجود دارد و آن اینکه شرکت‌های ایرانی باید دارای صلاحیت باشند. این صلاحیت، صلاحیت سیاسی نیست، بلکه شرکت‌ها باید دارای صلاحیت فنی باشند.» 

وزیر نفت اظهار کرد: «ایرانی‌ها معمولا در کارهای فنی گیر می‌کنند و حتی در بحث قراردادها گاهی خطر اینکه شرکت‌های ایرانی از لیست مناقصه‌ها حذف شوند، وجود دارد. برخی شرکت‌های داخلی در ایران به حادثه افتخار می‌کنند. در دنیا به دنبال آن هستند تا کارها بدون حادثه انجام شوند اما برخی شرکت‌های داخلی به اینکه در کارهایشان کشته می‌دهند، افتخار می‌کنند. شرکت‌های داخلی باید یاد بگیرند تا در کلاس بین‌المللی کار کنند.» 

 فرصت 6ماهه آماده‌سازی داخلی‌ها

آن‌طور که وزیر نفت در صحبت‌هایش بیان داشت حداقل 6ماه تا برگزاری نخستین مناقصه مربوط به حضور در پروژه‌های توسعه فاز 11 زمان باقی‌مانده است و در این فاصله توتال قرار است، کارگاه‌های آموزشی در این زمینه برگزار کند تا شرکت‌ها شرایط مدنظر توتال را دریافته و خود را با آن تطبیق دهند. وی در این رابطه گفت: «تمام شرکت‌های ایرانی معتبر را توتال ارزیابی و توان و مشکلات آنها را به‌طور کامل بررسی کرده است. اگر این کار انجام نگیرد از شرکت‌های ایرانی طلبکار خواهیم بود زیرا ۵میلیارد دلار کار برای آنها فراهم شده است و باید بتوانند کار را بگیرند.» 

 عدم استفاده از منابع افتخار نیست

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به ثروت طبیعی عظیم موجود در خوزستان بر لزوم بهره‌برداری از این منابع برای ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: «در خوزستان و مناطق نفت‌خیز بیش از ۸هزار میلیارد دلار ثروت زیر پای مردم است. این پول زیر پای مردم است اما بیکار و گرسنه‌اند و به اینکه منابع را نگه داشته‌ایم، افتخار می‌کنیم. جوانان بیکار و شرکت‌ها با ظرفیت زیر ۱۰درصد فعالیت می‌کنند و به اینکه کاری انجام نمی‌دهیم، افتخار می‌کنیم. این منابع را برای چه روزی نگه داشته‌ایم. چه روزی تنگ‌تر از امروز که جوانان بیکار هستند.» زنگنه دستیابی به تولید 4میلیون و 500هزار بشکه‌یی نفت در خوزستان را امر بعیدی ندانست و معتقد است در صورت محقق شدن این سطح از تولید، وضعیت این استان زیر و رو خواهد شد. هرچند وی عنوان کرد که این تحول نیازمند جذب 60میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. 

 صفر شدن فلرینگ تا پایان دولت دوازدهم

حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های زنگنه در استان خوزستان بود. او پس از پایان این نشست وعده حل یکی از مهم‌ترین معضل‌های استان خوزستان و صنعت نفت ایران یعنی جمع‌آوری گازهای همراه را داد. به گزارش «تعادل» و به نقل از شانا، وزیر نفت اعلام کرد که وزارتخانه‌اش برنامه دارد تا میزان سوختن گازهای همراه نفت را تا پایان دولت دوازدهم به صفر برساند.  به گفته زنگنه، استفاده از دستگاه‌های MOT قدم اول برای تحقق این موضوع است اما در سال‌های آینده برنامه‌های گسترده‌تری برای جلوگیری کامل از سوزاندن گازهای همراه نفت در نظر گرفته خواهد شد.  وزیر نفت همچنین در این سفر وعده ساخت فاز دوم پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت 1000هکتار را داد و اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این کار در دستور کار قرار گرفته است. 

ارسال نظر