بازار نفت در انتظار کاهش بیشتر ذخایر امریکا

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۲۶

 گروه انرژی|

در روزهایی که خبر دندان‌گیری در رابطه با اوپک به گوش نمی‌رسد، تمرکزها بر بازار نفت ایالات‌متحده‌ حکم پیشران را پیدا کرده است. در این رابطه روز گذشته قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، متاثر از بروز نشانه‌هایی مبنی بر بروز محدودیت تدریجی در بخش عرضه به خصوص در ایالات‌ متحده افزایش یافت.  تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت 16 عصر به وقت تهران قیمت قرارداد آتی وست‌تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه سپتامبر که سررسید آن تا پایان روز گذشته بود به 47دلار و 39سنت در هر بشکه رسید که رشد 2سنتی را نشان می‌داد. همچنین قیمت قرارداد آتی برای تحویل در ماه اکتبر نیز با رشدی مشابه، به 47دلار و 52سنت رسید.

در بازار لندن نیز روند صعودی حکمفرما بوده و قرارداد اکتبر برنت با 3سنت افزایش به 51دلار و 64سنت رسید. البته در ابتدای شروع معاملات روز گذشته، هر دو شاخص نفتی قیمت‌های بالاتری را ثبت کرده اما در ادامه روز با کاهش ارزش مواجه شدند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز، فواد رزاق‌زاده تحلیلگر کارگزاری فارکس در این رابطه اظهار می‌کند: «ذخایر نفت خام امریکا در هفته‌های اخیر به صورت پایدار کاهش داشته است. اگر این روند نزولی در ذخایر نفت خام ادامه داشته‌ باشد و به خصوص با توجه به محدودیت تولیدی که از سوی عربستان‌سعودی و روسیه اعمال شده‌، ممکن است وضعیت گاوی برای بازار نفت به وجود بیاید.»

در حال حاضر ذخایر نفت خام امریکا نسبت به پیک خود در ماه مارس حدود 13درصد کاهش داشته و به سطح 466میلیون و 500هزار بشکه رسیده است. از سوی دیگر تولید نفت ایالات ‌متحده رکورد شکسته و به 9میلیون و 500هزار بشکه در روز رسیده‌ که بالاترین سطح تولید این کشور از جولای 2015 به این سو به حساب می‌آید.

با این حال برخی کارشناسان اظهار می‌کنند که با توجه به تصمیم برخی شرکت‌های انرژی امریکایی برای کاهش شمار ریگ‌های حفاری، رشد تولید امریکا با کاهش سرعت مواجه خواهد شد.

تا بدین‌جای کار افزایش تولید نفت ایالات‌ متحده و خصوصا بخش مربوط به ذخایر شیل که مهم‌ترین آنها در ایالات تگزاس و نیومکزیکو قرار دارند، بی‌رحمانه بوده است. هری چیلینگیریان کارشناس بانک بی‌ان‌پی پاریباس معتقد است: «با توجه به اینکه این موضوع اثبات شده که تولید نفت شیل فراتر از انعطاف‌پذیری است، در فصل پاییز قیمت‌های نفت با ریسک رو به پایین مواجه خواهد بود.»

قرار بود که انتشار هفتگی داده‌های مربوط به ذخایر در اواخر روز گذشته توسط موسسه انفت امریکا API انجام شود و به بازار این شانس را بدهد که ارزیابی مجددی داشته و مشاهده کند که آیا روند نزولی ذخایر نفت خام ایالات‌ متحده ادامه‌دار است یا خیر. همچنین روز چهارشنبه نیز گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر خواهد شد.

البته پیش از انتشار رسمی این دو گزارش، همواره رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های خود را منتشر می‌کنند که گاهی به واقعیت نزدیک و گاهی با غافلگیری همراه است. در حال حاضر رویترز براساس یک نظرسنجی، پیش‌بینی می‌کند که ذخایر نفت خام امریکا برای هشتمین هفته متوالی به میزان 3میلیون و 400هزار بشکه کاهش داشته باشد.

هنس ون کلیف، تحلیلگر بانک ABN AMRO معتقد است: «ثبت مجدد کاهش در ذخایر نفت امریکا ممکن است قیمت‌ها را مجددا بالا ببرد، اما صعود ممکن است، محدود باشد خصوصا اگر تولید نفت خام ایالات‌ متحده مجددا رشد کند.»

 

 

ارسال نظر