افزایش قراردادهای انرژی پس از یک دوره رکود

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۵۱

 بلومبرگ|

ترجمه: مهدی نیکوئی |

شرکت توتال توافق کرد که واحد نفت و گاز شرکت مولر مرسک را خریداری کند. در صورتی که این خرید محقق شود، بزرگ‌ترین تملک شرکت فرانسوی از سال 1999 و نشانه دیگری از بازگشت رونق به قراردادهای حوزه انرژی به حساب خواهد آید. براساس اعلامیه‌یی که دیروز منتشر شد، شرکت توتال 4.95میلیارد دلار از سهام خود را بابت خرید این واحد مرسک به آنها پرداخت خواهد کرد و 2.5 میلیارد دلار از بدهی‌های شرکت دانمارکی را هم بر عهده خواهد گرفت. ارزش کل این مبادله 7.45 میلیارد دلار خواهد بود که بالاتر از حد انتظار برخی تحلیلگران بوده و همین موضوع موجب جهش 5.7 درصدی سهام مرسک شده است.

مدیرعامل شرکت توتال، پاتریک پویان، ماه گذشته به این موضوع اشاره کرده بود که شرکتش آماده و مایل است با خرید و تملک شرکت‌های دیگر، تولید خود را افزایش دهد. در اظهارنظر پویان‌، دلایل این تصمیم‌گیری، افت قابل توجه ارزش شرکت‌ها، کاهش هزینه‌های حفاری و قیمت تجهیزات این حوزه بوده که همه آنها از رکود 3ساله در صنعت نفت و گاز ضربه خورده‌اند.  عمده دارایی‌های مرسک در دریای شمالی است و به این صورت، تجارت غول فرانسوی در این منطقه تقویت خواهد شد. پیش از این و براساس توافق‌هایی که در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی صورت گرفت، حضور توتال در کشورهای اوگاندا و برزیل پررنگ‌تر شده است.

مدیرعامل توتال در این باره و در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد: «ما این احساس را داریم که در دریای شمال باید قدمی رو به جلو‌ برداریم تا قدرت رقابتی خود را افزایش دهیم. » او ادامه داد: مرسک در زمان عرضه اولیه سهام (توتال) در نظر داشت تا دارایی‌های نفت و گاز خود را به فروش برساند اما ما «گزینه دیگری به آنها پیشنهاد دادیم».

در هر صورت این توافق جدید در زمره بزرگ‌ترین توافق‌های شرکت‌های بزرگ نفتی از زمان سقوط قیمت‌ها در سال 2014 قرار می‌گیرد. در سال 2015، رویال‌داچ‌شل قبول کرد که گروه بی‌جی را با مبلغ 52 میلیارد دلار خریداری کند و پس از نهایی شدن این معامله در سال پس از آن، تاکنون منافع بسیاری از این قرارداد به دست آورده است. در ژانویه هم شرکت اکسون موبیل توافق کرد تا 5.6 میلیارد دلار سهام و مجموعه‌یی از پرداختی‌های مشروط تا سقف یک‌‌میلیارد دلار برای کسب مجوز حفاری در ناحیه شل پرمیان تگزاس پرداخت کند.

توافق‌های حوزه انرژی در ماه‌های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته‌اند که نشان‌دهنده اتمام بدترین رکود صنعت است. البته شرکت‌های نفتی بزرگ معمولا فروشنده بود‌ه‌اند. شرکت بی‌پی دارایی‌هایی به ارزش 1.7میلیارد دلار را به یک شرکت پتروشیمی چینی واگذار کرد و شل هم در مقابل 1.2میلیارد دلار فعالیت‌های خود در ایرلند را خاتمه داد.  جیسون کنی، تحلیلگر بانک فرانکفورتی «بانکو سانتاندر» در این باره اظهارنظر کرد: ما این‌گونه توافق‌ها را دوست داریم. به گفته او، این مبادله «به موقع و مناسب» است؛ چرا که نفت خام برنت که یک معیار محک بین‌المللی است، حدود 52 دلار در هر بشکه مبادله می‌شود.

  منفعت-هزینه

براساس یک اظهاریه، ائتلاف با مرسک اویل باعث می‌شود که توتال یک‌میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده و احتمالی در دریای شمال به دست آورد که معادل 80درصد از ذخیره نفتی این ناحیه است. همچنین تولید نفت شرکت فرانسوی از سال آینده به میزان 160هزار بشکه افزایش یافته و این رقم تا سال 2020 به 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

توتال انتظار دارد که با این خرید جدید و به ویژه با ادغام دارایی‌های 2 شرکت در دریای شمال، از سال 2020 سالانه 400میلیون دلار از محل صرفه‌جویی به دست آورد. پویان در این باره‌ اعلام کرد که برنامه کاهش هزینه‌های این شرکت در میانه سپتامبر به‌روزرسانی خواهد شد. توافق حاصل شده، (هنوز) پیش‌بینی هزینه‌های سرمایه‌یی شرکت توتال را برای سال آینده تغییر نداده و همچنان انتظار می‌رود این رقم بین

15 میلیارد دلار تا 17 میلیارد دلار باشد.

در حالی که صنعت نفت و گاز (نسبت به آینده) خوش‌بین‌تر می‌شود، هنوز هم دلایلی برای محتاط بودن باقی مانده است. قیمت نفت خام هنوز هم حوالی 50دلار در هر بشکه باقی مانده (نصف سطح 3 سال پیش) و برخی تاجران برجسته هم انتظار دارند تا این جایگاه در سال 2018 ضعیف‌تر هم بشود. شرکت توتال و همتایان اروپایی آن می‌توانند هزینه‌های خود را با درآمد ناشی از قیمت‌های کنونی هم پوشش دهند اما یک نزول جدید می‌تواند سود سهام آنها را در معرض خطر قرار دهد.

پویان تاکید می‌کند: «ما متعهد به نظم مالی هستیم. توافق با مرسک فرصت‌های توسعه خوبی برای ما فراهم می‌کند و در همین حال مسوولیت‌پذیر هم باقی مانده‌ایم. » او ادامه داد: توتال تصمیم گرفت تا نفت شیل در ایالات متحده (یکی از در حال رشدترین نواحی امسال) را دنبال نکند که دلیل آن گران بودن دارایی‌های آنجا بوده است.  توتال 97.5میلیون سهم به مرسک عرضه خواهد کرد که برابر با 3.75درصد از سرمایه سهام آن (کل سرمایه‌یی که وسیله سهام تامین شده) است. براساس داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، این مبادله باعث می‌شود تا شرکت واقع در کوپنهاگن تبدیل به دومین سرمایه‌گذار بزرگ غول فرانسوی شود.  انتظار می‌رود که این مبادله در 3 ماه نخست 2018، نهایی شود. بنا بر اظهارنظر مسوولان مرسک، پیش از آن باید نهادهای تدوین مقررات مربوطه مانند وزارت انرژی، خدمات شهری و اقلیم دانمارک و همچنین نهادهای تدوین مقررات رقابتی به تایید آن بپردازند. در طرف دیگر هم شرکت توتال باید با نمایندگان کارکنان خود به مشورت پرداخته و مراحل توافق و انتقال دارایی‌ها را به اطلاع آنها برساند.

 

ارسال نظر