کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۷۰

اوپک رقابت را به شیل امریکا می‌بازد

تسنیم    رییس بخش تحقیقات بانک سیتی‌گروپ امریکا گفت: در حالی که نفت شیل امریکا و اوپک در بازار جهانی در حال رقابت هستند، به نظر می‌رسد که نفت شیل برنده این رقابت خواهد بود.  به گزارش رییس بخش تحقیقات بانک سیتی‌گروپ امریکا عنوان کرد: در حالی که نفت شیل امریکا و اوپک در بازار جهانی با مازاد عرضه نفت در حال رقابت مواجه هستند، به نظر می‌رسد که نفت شیل برنده این رقابت خواهد بود.  به گفته اد مورس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش ممکن است، توانسته باشند با کاهش تولید قیمت نفت را تا حدی افزایش دهند، اما آنها در این فرآیند در حال از دست دادن درآمدهای خود هستند و موقعیت آنها «در درازمدت پایدار نخواهد بود». وی افزود: از سوی دیگر، تولید‌کنندگان نفت شیل امریکا خود را با قیمت حتی 40 دلاری هم تطبیق داده‌اند. مورس افزود: «در نهایت بازارها و همچنین نفت شیل برنده خواهند بود... اگر قیمت جهانی نفت بین 40 تا 45 دلار باشد، ما به میزان کافی فعالیت حفاری برای افزودن به مازاد عرضه جهانی نفت در اختیار خواهیم داشت.» در حالی که با کاهش تولید کشورهای اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نتوانسته مازاد عرضه جهانی را مهار کنند، قیمت نفت امسال در بازار لندن 12درصد کاهش داشته و به حدود 50دلار رسیده است. در عین حال تولیدکنندگان نفت شیل امریکا حفاری‌های خود را افزایش داده‌اند و در آستانه دستیابی به رکورد جدیدی از میزان تولید در ماه آینده قرار دارند. بدین‌ترتیب نفت شیل در حال پر کردن خلأ ناشی از کاهش تولید اوپک در بازار است. وی افزود: با وجود برخی دستورهای ضعیف از سوی اپراتورها، حوزه نفتی پرمیان امریکا «امسال شاهد رشد تولید قابل توجهی خواهد بود و احتمالا این نرخ رشد در سال آینده میلادی نیز تکرار خواهد شد».

افزایش چشمگیر عرضه گاز تا 2040

باشگاه خبرنگاران جوان      سازمان زمین‌شناسی روسیه اعلام کرد که عرضه نفت جهان تا سال ۲۰۴۰ میلادی ۶,۸‌درصد و عرضه گاز طبیعی ۴۲.۸‌درصد افزایش می‌یابد. به گزارش اسپوتنیک از مسکو، آنتون سرگیف از مسوولان شرکت روسجیو (شرکت زمین‌شناسی دولتی روسیه) اعلام کرد: طبق پیش‌بینی این شرکت، عرضه نفت جهان در سال ۲۰۴۰ میلادی با ۶,۸‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۳۵ میلیارد بشکه در سال می‌رسد. وی همچنین اعلام کرد: در دوره یاد شده، عرضه گاز جهان با ۴۲,۸‌درصد افزایش به 5تریلیون مترمکعب در سال می‌رسد. به گفته این کارشناس، با وجود افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت و گاز همچنان جایگاه برتر در تامین انرژی جهان را حفظ می‌کنند و در سال ۲۰۴۰ میلادی، ۵۰ تا ۵۲‌درصد از بازار انرژی جهان را به خود اختصاص خواهند داد. طبق پیش‌بینی روسجیو، سهم نفت خام در تامین انرژی جهان از ۳۱‌درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۷‌درصد در سال ۲۰۴۰ کاهش می‌یابد، اما سهم گاز از ۲۱‌درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۴‌درصد در ۲۰۴۰ می‌رسد.

پیشرفت 71 درصدی ذخیره‌سازی میعانات

تعادل    مجری پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و اندازه‌گیری میعانات گازی از پیشرفت ۶۴ درصدی عملیات لوله‌کشی EPC۱ این طرح خبر داد و گفت: تمام پمپ‌های انتقال میعانات گازی به محل سایت این پروژه منتقل شد.

امیرمنصور حق‌وردی به تامین و ورود بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز به محل احداث این طرح اشاره و اظهار کرد: علاوه بر 3 پمپ آتش‌نشانی، هر 4 ترانس مورد نیاز طرح که به وسیله سازنده داخلی تامین شده، وارد سایت تاسیسات ذخیره‌سازی و اندازه‌گیری میعانات گازی شده و همچنین تمام MOVهای پروژه نیز به گمرک بندرعباس رسیده است.

حق‌وردی، یکی از مهم‌ترین تجهیزات این پروژه را سیستم میترینگ (FISCAL METERING) در حال ساخت توسط شرکت هلندی «کرونه» عنوان کرد و افزود: مهرماه سال جاری گروهی متشکل از نمایندگان شرکت نفت و گاز پارس، اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی و نیز شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای نظارت بر تست‌های عملکرد و کالیبراسیون فلومترهای سیستم میترینگ میعانات گازی این پروژه به کشور هلند اعزام می‌شوند.

 

ارسال نظر