کوتاه از انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۰۱

اندونزی خواستار تعیین‌تکلیف سریع «آب‌تیمور» و «منصوری»

شانا  به‌گزارش پایگاه خبری تمپو از جاکارتا، الیا ماسا مانیک مدیرعامل پرتامینا، اعلام کرد این شرکت دولتی اندونزی درباره توانایی خود برای مشارکت در توسعه و اکتشاف در دو میدان منصوری و آب تیمور در ایران، اطمینان دارد.

وی گفت: فرآیند کاری درباره این میدان‌ها طولانی شده است و ما از وزیر هماهنگ‌کننده (امور اقتصادی اندونزی) خواسته‌ایم که آن را شتاب بخشد.

مدیرعامل پرتامینا افزود: ما در آغاز و به‌طور عمده بر یک میدان تمرکز خواهیم کرد و میدان دوم در مرحله بعد و پس از تکمیل عملیات اکتشاف در میدان نخست، توسعه داده خواهد شد.

ماسا پیش‌بینی کرد که دو میدان یاد شده ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را خواهند داشت اما هنوز نمی‌توان درباره این رقم مطمئن بود.

وی همچنین با ابراز تمایل نسبت به مشارکت با شرکت‌های ایرانی در توسعه میدان‌های یاد شده، گفت: فرآیند مذاکره ادامه دارد، ما باید با یک شرکت ایرانی شریک شویم و از مشارکت هم استقبال می‌کنیم.

صادرات 2 میلیون بشکه نفت پارس‌جنوبی به شرق آسیا

شانا   4 محموله نفت خام لایه نفتی پارس‌جنوبی در مجموع با حجم ۲ میلیون بشکه به بازارهای شرق آسیا صادر شده است.

برداشت نفت از لایه نفتی پارس‌جنوبی به‌صورت آزمایشی از ۲۹ اسفندماه پارسال آغاز شد و ۲۷فروردین امسال با حضور رییس‌جمهوری و همزمان با افتتاح ۶ فاز متعارف پارس‌جنوبی به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.  مجموع نفت درجای مخزن نفتی پارس‌جنوبی براساس توان برآورد شده لایه مخزنی داریان بالایی، بیش از ٦ میلیارد بشکه است که بدون درنظر گرفتن روش‎های نوین ازدیاد برداشت و صرفا با تزریق آب، ضریب بازیافت آن حدود ١٠درصد می‎شود و به کمک روش‎های جدید و متعدد ازدیاد برداشت، تخلیه سازند داریان بالایی تا ٣٥ درصد نیز محتمل است.  برآورد دقیق درباره حجم ذخایر درجای دیگر لایه‎های دارای توان تولید (قریب به 5 لایه نازک دیگر) منوط به حفر چاه‎های اکتشافی و توصیفی متعدد و دستیابی به اطلاعات سنگ و سیال لایه‎های مدنظر است.

طرح لایه نفتی پارس‌جنوبی ازجمله طرح‌هایی است که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و شرکت مرسک دانمارک شانس بالایی برای توسعه این میدان دارد.

درآمد 125 میلیارد دلاری آذربایجان از نفت خزر

ایرنا   صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOFAZ) طی گزارشی مجموع درآمد این کشور در پروژه توسعه میادین نفتی «آذری، چراغ و گونشلی» واقع در دریای خزر را یک‌صد و 25میلیارد و 718میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از سایت رسمی صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOFAZ) این درآمد جمهوری آذربایجان از توسعه میادین یاد شده شامل سال های 2001 الی آگوست 2017 میلادی است.

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان همچنین درآمد این کشور از اوایل سال میلادی تا اول آگوست جاری از توسعه میادین نفتی «آذری، چراغ و گونشلی» را 3 میلیارد و 609 میلیون دلار اعلام کرده است.  قرارداد توسعه میادین نفتی آذری، چراغ و گونشلی در سال 1994میلادی میان جمهوری آذربایجان و چند شرکت نفتی خارجی امضا شد و شرکت بریتیش پترولیوم با سهم 35.78 درصد پیمانکار این پروژه نفتی است. سهم جمهوری آذربایجان در این پروژه نفتی 11.65درصد است.

مجموع ذخایر نفتی میادین «آذری، چراغ و گونشلی» واقع در120 کیلومتری شرق باکو در دریای خزر نزدیک به یک میلیارد تن بر آورد می‌شود.

بهره‌برداری از 3 طرح بهداشت و درمان در نفت

3 طرح توسعه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، همسو با فعالیت‌های مسوولیت‌ اجتماعی در وزارت نفت و همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.  همزمان با هفته دولت و برای ارتقای کیفیت مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح مناطق مختلف و ارائه خدمات مطلوب به کارکنان صنعت نفت،

3 طرح توسعه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، افتتاح می‌شود.  فاز نخست بیمارستان جدید آغاجاری، دی‌کلینیک و پلی‌کلینیک شاهین‌شهر اصفهان و پلی‌کلینیک و دی‌کلینیک آزادی تهران پروژه‌هایی هستند که به بهره‌برداری می‌رسند. پروژه بیمارستان جدید آغاجاری با ۶۴ تخت بستری، همسو با ارائه خدمات به همکاران صنعت نفت و عموم همشهریان احداث و تجهیز شده است؛ فاز دوم این بیمارستان که شامل محوطه‌سازی، ساخت فضای ورزشی و تفریحی، ایجاد فضای سبز و تخریب ساختمان‌های قدیمی است، پس از تخلیه ساختمان بیمارستان کنونی انجام خواهد شد.  بیمارستان جدید آغاجاری دارای بخش زنان و زایمان، واحد رادیولوژی پیشرفته و دیجیتال، دستگاه ماموگرافی، بخش ICU و 5 اتاق عمل مجزا و دیگر امکانات مدرن درمانی است.  نیروی پزشکی متخصص و با تجربه برای همه بخش‌های بیمارستان جدید آغاجاری به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت درنظر گرفته شده تا این بیمارستان آمادگی کامل را برای ارائه خدمات درمانی باکیفیت داشته باشد.

پروژه پلی‌کلینیک و دی‌کلینیک آزادی در منطقه غرب تهران باتوجه به ازدحام جمعیت در بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران و کمبود فضای کافی در درمانگاه کنونی با زیر بنای ۱۰ هزار و ۵۰۰مترمربع و مجوز 8 تخت بستری از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که به بهره‌برداری می‌رسد. ۲ پروژه عمرانی دی‌کلینیک و پلی‌کلینیک شاهین‌شهر اصفهان در زیربنای ۱۲ هزار و ۲۸۵متر مربع و 5 طبقه اجرا شده است.

 

ارسال نظر