حضور بیش از 10 شرکت در مناقصه آزادگان

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۲۶

تسنیم    

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت اینپکس ژاپن ممکن است در مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان در جنوب غربی ایران مشارکت نماید و کنسرسیومی با دیگر شرکت‌های نفتی خارجی بدین منظور تشکیل دهد.

به گزارش پایگاه خبری کیودو، اگر شرکت اینپکس مجددا در توسعه میدان آزادگان مشارکت نماید، این یک دستاورد نمادین برای ژاپن خواهد بود که تلاش دارد سرمایه‌گذاری در ایران را از سر بگیرد. شرکت اینپکس در سال 2010 به‌دلیل نگرانی از لیست شرکت‌های تحت تحریم امریکا از این میدان خارج شده بود.  علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت ایران گفت: «اینپکس به دعوتنامه ما برای حضور در این مناقصه بین‌المللی پاسخ داده و به ما گفته که تمایل دارد در توسعه آزادگان با ما شراکت کند.»

کاردر افزود: «ما بارها نشست‌هایی با مدیران شرکت اینپکس برگزار کرده‌ایم. آنها از ما پرسیده‌اند که چگونه می‌توانند یک اوپراتور خارجی پیدا کنند و ما به آنها توصیه کردیم که با شرکت‌های بزرگ اروپایی که تکنولوژی بالایی دارند، مذاکره کنند.» «آزادگان یک میدان نفتی عظیم است. ما مطمئنا به تکنولوژی جدید تولید شده توسط شرکت‌های خارجی نیاز داریم. تشکیل یک کنسرسیوم برای هر دو طرف بهتر خواهد بود.» شرکت اینپکس، بزرگ‌ترین شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز ژاپن در ژوئن 2016، یادداشت تفاهمی برای مطالعه میدان آزادگان امضا کرده است. سخنگوی شرکت اینپکس نیز با تایید دریافت دعوتنامه از شرکت ملی نفت ایران گفت: «این درست است که ما در حال بررسی این مساله هستیم که چگونه باید در مورد میدان آزادگان عمل کنیم، اما ما نمی‌توانیم جزئیات را فاش کنیم.» وی افزود: «تصمیم نهایی پس از اتمام ارزیابی مناقصه بین‌المللی و همچنین ارزیابی اوضاع بین‌المللی اتخاذ خواهد شد.» به گفته کاردر، شرکت ملی نفت ایران به‌زودی تمام اطلاعات لازم درمورد میدان نفتی آزادگان را دراختیار شرکت‌های علاقه‌مند قرار خواهد داد. وی افزود: جمع‌آوری پیشنهادات فنی و مالی از همه درخواست‌های ارائه شده و ارزیابی آنها حدود 6ماه زمان می‌برد و پیمانکار تا اوایل سال آینده مشخص خواهد شد.  کاردر افزود: تعداد شرکت‌های خارجی شرکت‌کننده در مناقصه آزادگان بیش از 10 شرکت خواهد بود.

علاوه بر شرکت اینپکس، شرکت‌های توتال، رویال داچ شل، پتروناس و سی‌ان‌پی‌سی نیز قبلا یادداشت تفاهم‌هایی با شرکت ملی نفت ایران منعقد کرده‌اند. چند شرکت بزرگ نفتی دیگر ازجمله انی و بی‌پی هم برای حضور در این مناقصه ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

 

ارسال نظر