3 مانع پیش روی نفت 60 دلاری

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۲۵
3 مانع پیش روی نفت 60 دلاری

گروه انرژی    

بهای نفت خام با وجود بهبود وضعیت تعادل در عرضه و تقاضا دیروز با افت نسبی مواجه شد. در این وضعیت برخی تحلیلگران 3عامل افزایش تولید نفت شیل، کاهش فعالیت چین و تلاش اوپک برای کاستن از حجم توافق نفتی را بر بروز چنین وضعیتی که از دیدگاه آنها مانع دستیابی بهای نفت خام به ارقام بالای 60 دلار می‌شود، می‌دانند.

دیروز تسنیم به نقل از رویترز نوشت که با وجود مشاهده نشانه‌هایی از کاهش تدریجی شکاف بین عرضه و تقاضا، قیمت نفت دیروز در بازار با اندکی کاهش همراه بود. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 3سنت کاهش به 51 دلار رسید. قیمت نفت برنت در آستانه ثبت کاهش هفتگی 2.2درصدی قرار دارد که بیشترین کاهش از هفته منتهی به 7جولای تاکنون است.

قیمت نفت خام امریکا هم دیروز با 3سنت کاهش به 47دلار و 6 سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمدیت امریکا هم در آستانه ثبت کاهش قیمت هفتگی 3.6درصدی قرار دارد که بیشترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به 7جولای تاکنون خواهد بود.

این کاهش‌ها درحالی است که نشانه‌هایی در بازارهای مختلف به خصوص بازار امریکا دیه می‌شود حاکی از این است که شکاف بین عرضه و تقاضا به تدریج درحال کم شدن است.

با وجود افزایش 13درصدی تولید نفت امریکا از اواسط سال 2016 تاکنون و رسیدن آن به 9.5میلیون بشکه در روز میزان ذخایر نفت تجاری این کشور نسبت به ارقام بی‌سابقه ماه مارس 13درصد کاهش یافته و به پایین‌تر از سطح سال 2016 رسیده است.

بانک ‌ای ان زد دیروز در یادداشتی نوشت:«آمارهای اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد که میزان ذخایر این کشور در هفته گذشته 8.95 میلیون بشکه کاهش داشته و به 466.5میلیون بشکه رسیده است. این بیشترین کاهش هفتگی از ماه سپتامبر تاکنون است.»

در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، وضعیت بازار بیشتر بستگی به سطح تولید نفت اوپک خواهد داشت که به همراه چند تولید‌کننده دیگر ازجمله روسیه متعهد شده تا 3ماهه نخست سال 2018 میزان تولید خود را پایین نگه دارد.

تاکنون تولید نفت اوپک و روسیه همچنان بالا باقی مانده زیرا برخی از تولید‌کنندگانی که قول کاهش تولید داده بودند به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

 از سوی دیگر تحلیلگران با تحلیل وضعیت کلی بازار نفت خام به این نتیجه رسیده‌اند که رسیدن بهای طلای سیاه به 60 دلار در هر بشکه بعید به نظر می‌رسد.

بهای معاملات نفت در اواسط جولای به ‌طرز چشمگیری افزایش یافت و شاخص جهانی نفت برنت نیز بالاتر از ۵۰ دلار در هر بشکه ثابت ماند اما قیمت نفت هنوز برای رسیدن به ۶۰ دلار تا پایان سال جاری میلادی راه زیادی را پیش رو دارد. دیروز ایسنا به نقل از رویترز نوشت که قیمت نفت تحت تاثیر عواملی نظیر کاهش شدید ذخایر نفتی ایالات متحده امریکا در هفته‌های اخیر اندکی رشد کرد اما دوباره روندی نزولی پیدا کرده و موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نفتی در سراسر جهان شده است.

3عاملی که معاملات نفت را در هفته‌های آتی تحت فشار قرار می‌دهد، متشکل است از افزایش احتمالی تولید نفت شیل امریکا، کاهش فعالیت‌های اقتصادی و مصرف نفت چین همچنین دشواری کشورهای عضو سازمان اوپک در تلاش برای پایبندی به اهداف توافق کاهش عرضه اوپک.

نگرانی‌ها با اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده امریکا مبنی بر اینکه تولید نفت شیل در این کشور در سپتامبر به بالاترین میزان آن یعنی ۱۵میلیون بشکه در روز خواهد رسید بار دیگر تشدید شد.

طبق گفته جان کمپ از تحلیلگران رویترز، رشد تولید نفت شیل در ایالات متحده امریکا می‌تواند نتیجه رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه باشد.

براساس گزارشی از عرب نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی در ۱۵ آگوست درخصوص عدم موفقیت اوپک برای تعدیل بازار و افزایش قیمت نفت که این امر تحت تاثیر تولید نفت شیل امریکاست، هشدار داد. نِیل آتکینسون، رییس بازار نفت و بخش صنعت آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌یی با بلومبرگ در ۱۵ آگوست خاطرنشان کرد که رساندن ذخایر نفت به پایین‌تر از میانگین 5 ساله آن و در نتیجه تعدیل بازار کنونی، کار بسیار دشواری است.

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار نفت، کاهش فعالیت‌های چین است. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا هم‌اکنون به‌ شدت تحت‌تاثیر کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش ظرفیت صنعتی قرار گرفته است.

در جولای، اقتصاد چین تحت تاثیر وام‌های بیش از اندازه، کمبود املاک و مستغلات و فعالیت صنایع با ظرفیت مازاد شاهد یکی از بدترین ماه‌های اقتصادی خود بود. سومین عامل تاثیرگذار در بازار نفت نیز تلاش کشورهای عضو اوپک و پایبندی آنها به توافق کاهش عرضه نفت به میزان 1.2میلیون بشکه در روز است. طبق آخرین آمار گردآوری شده توسط منابع ثانویه سازمان اوپک سطح پایبندی کشورهای عضو در جولای

۸۷ درصد بوده است. بدون پایبندی 100درصدی و تمام و کمال کشورهای عضو اوپک به هدف تعیین شده توافق کاهش عرضه نمی‌توان انتظار داشت که بازار نفت به تعادل برسد و رساندن ذخایر نفت به کمتر از میزان متوسط5 ساله‌اش نیز بسیار بیشتر از حد انتظار به طول خواهد انجامید.

 

ارسال نظر