قطع امید از توافق ایران و هند در فرزاد B

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۵۴

گروه انرژی

دیروز هفته‌نامه مایننگ ویکلی که مقر آن در آفریقای‌جنوبی قرار داشته و بیشتر اخبار حوزه معدن را پوشش می‌دهد در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که احتمالا گشایشی در دعوای ایران و هند بر سر مدل مالی توسعه میدان گازی «فرزاد B» واقع در ایران مشترک با عربستان سعودی رخ نخواهد داد. به گزارش «تعادل» مقامات ایران بارها اعلام کردند که از مدل مالی که هند برای توسعه این میدان داده، ناراضی‌اند. هند نیز از طرفی مدعی است، ایران از قیاس این مدل با مدل مالی توسعه پارس جنوبی به این نتیجه رسیده است درحالی که «فرزاد B» پیچیدگی‌هایی بیشتر از پارس جنوبی دارد. پیش از این محمد مشکین‌فام در حاشیه امضای قرارداد ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال به «تعادل» گفته بود که مذاکرات با هندی‌ها درحال دنبال شدن است اما نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.

ماینینگ ویکلی می‌نویسد: مذاکرات ادامه‌دار هند و ایران روی میدان گازی «فرزاد B» در پی سخت شدن شرایط بین دو کشور منجر به شکست می‌شود.

مقام آگاه اعلام کرد: مکاتبات و اظهارات مقامات ۲ کشور ایران و هند نشان می‌دهد آنها درباره قرارداد میدان گازی «فرزاد B» به توافق نمی‌رسند. این مقام گفته است که از زمان منقضی شدن آخرین مهلت از ماه فوریه، مذاکرات در سطوح عالی بین مقامات دو کشور ایران و هند نه تنها برگزار نشده است بلکه یادداشت‌های بین مقامات دو کشور حاکی از این است که هیچ‌کدام از دو کشور به دنبال رسیدن به توافق نیستند درحالی که دولت ایران در مکاتبات خود تصریح کرده که اجباری برای اختصاص شرایط ترجیحی برای هند ندارد، طرف هندی هم در رفتار تلافی‌جویانه به دنبال کاهش واردات نفت از ایران است.

پس از اینکه کنسرسیوم شرکت اکتشاف نفت و گاز هند موافقت کرد تا تعهدات مالی خود را تا سقف 11میلیارد دلار افزایش دهد اما ایران بارها درباره واگذاری توسعه «فرزاد B» به هندی‌ها علاقه‌مندی نشان نداده‌ است.

طرح جدید سرمایه‌گذاری هندی‌ها در میدان گازی «فرزاد B» شامل 6 میلیارد دلار برای توسعه میدان و نیز 5 میلیارد دلار برای پایانه گاز طبیعی مایع و تسهیلات صادراتی است. طرف هندی به شرایط ترجیحی تاکید دارد با این توجیه که شرکت‌های هندی این میدان را در سال 2008 کشف کردند و از سوی دیگر این هندی‌ها بودند که در زمان تحریم‌های بین‌المللی هیچ وقت خریدهای خود را از ایران متوقف نکردند. به‌هر روی مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که در واگذاری میدان گازی «فرزاد B» مرعوب هیچ تهدیدی نخواهند شد.

در شرایطی که قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد B» با هندی‌ها تیره و تار شده است، مقامات هندی گفته‌اند که خرید نفت خود را از ایران کاهش خواهند داد و این مساله را برای اجرا به پالایشگاه‌هایشان اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش تحقیقاتی، میزان واردات نفت خام از سوی هندی‌ها در جولای 2017 تا 16درصد نسبت به ماه قبل و 20درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشت درحالی که دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی را روی ایران این هفته اعلام کرد، مقامات هندی همچنان امیدوارند که شرایط ایران در قراردادهای اقتصادی با هندی‌ها ملایم‌تر شود. ماینینگ ویکلی در انتها می‌نویسد که هند مسائل میان ایران و امریکا را از نزدیک دنبال کرده و مترصد این است که گشایشی در روابط اقتصادی خود با ایران به‌دنبال رفع تحریم‌ها مشاهده کند.

 

ارسال نظر