کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۷۵

سه‌شنبه آرام طلای سیاه

ایسنا| نفت پس از کاهش چشمگیری که در معاملات روز گذشته تحت‌تاثیر عوامل مختلف ازجمله صعود ارزش دلار امریکا داشت، در معاملات آسیایی سه‌شنبه ثابت ماند. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۱۳سنت یا 0.3درصد رشد کرد و به 50.86 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا، 7سنت یا 0.2درصد افزایش یافت و به 47.66دلار در هر بشکه رسید.  قیمت‌های نفت در معاملات پرنوسان روز دوشنبه که دلار امریکا قوی‌تر شد و نگرانی‌هایی نسبت به ضعیف شدن تقاضا در چین در میان سرمایه‌گذاران به وجود آمد، بیش از 2.5درصد سقوط کرد.  قوی‌ شدن ارزش دلار تقاضا برای نفت که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود را از سوی خریداران غیرامریکایی محدود می‌کند.  آمارهای رسمی نشان داد پالایشگاه‌های نفت چین در ماه جولای با پایین‌ترین نرخ روزانه از سپتامبر ۲۰۱۶ به این طرف فعالیت کردند که این اقدام با هدف کاهش سطح ذخایر و تلاش غول‌های نفتی دولتی برای مقابله با شرکت‌های مستقل در جنگ قیمت خرده‌فروشی بنزین انجام گرفت.

تحلیلگران می‌گویند این کاهش شدیدتر از حد انتظار بود و نگرانی‌هایی نسبت به اینکه اشباع فرآورده‌های سوختی پالایش شده ممکن است تقاضای چین برای نفت را ضعیف کند، به وجود آورد.  دلار روز سه‌شنبه پس از اینکه رهبر کره‌شمالی در جدیدترین نشانه از کاهش تنش‌ها با امریکا، اعلام کرد طرح‌های حمله موشکی به گوام را به تاخیر خواهد انداخت، قوی‌تر شد.  شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از 6 ارز بزرگ دنبال می‌کند، روز دوشنبه 0.4درصد صعود کرده بود و روز سه‌‌شنبه نیز 0.1درصد افزایش یافت.  قیمت نفت پیش‌تر از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تولید بزرگ‌ترین میدان نفتی بزرگ لیبی به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، به میزان ۳۰درصد کاهش پیدا کرده است، مورد حمایت قرار گرفته بود.  براساس گزارش رویترز، تلاش‌های اوپک و سایر تولید‌کنندگان‌ که برای محدود کردن تولید کمک کرده است نفت برنت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند، اما همچنان این نگرانی وجود دارد که تلاش‌های مذکور با تولید بالاتر ازسوی تولید‌کنندگان نفت شیل امریکا و سایر کشورها تضعیف شود.

الاکلنگ تهران-ریاض در تامین نفت کره‌جنوبی

ایسنا| واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران با تقاضای قوی سئول برای نفت سبک ایرانی که قیمت رقابتی دارد، در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته

 ۲۶,۵درصد افزایش یافت. آمار گمرکی نشان داد کره‌جنوبی که یکی از مشتریان آسیایی بزرگ ایران است در ماه جولای 1.40میلیون تن یا ۳۳۰ هزار و ۱۵۱بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که در مقایسه با 1.10میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. از سویی واردات این کشور از عربستان‌سعودی در این مدت کاهش داشته است.

کره‌جنوبی که پنجمین وارد‌کننده بزرگ نفت خام در جهان است، در 7 ماهه نخست سال میلادی جاری 10.61میلیون تن یا ۳۶۸ هزار و ۹۵۲ بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که 47.7درصد در مقایسه با 7.22میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.  کره‌جنوبی عمدتا میعانات ایران را که نفت فوق سبک مورد استفاده برای تولید سوخت‌های گرانی مانند نفتا است، وارد می‌کند. با این همه ریز آمار واردات این کشور در جولای وارد نشده است. ایران در جولای 2.2میلیون بشکه در روز نفت به آسیا و بازارهای اروپایی صادر کرد و صادراتش به آسیا به میزان ۱۰۰هزار بشکه در روز افزایش داشت.  خرید نفت کره‌جنوبی از عربستان‌سعودی 9.3درصد کاهش یافت و به 3.69میلیون تن یا ۸۷۳هزار و ۶۵۶بشکه در روز رسید.  تولید نفت اوپک در ماه جولای ۱۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 32.87میلیون بشکه در روز رسید که نشان می‌دهد تلاش‌های این سازمان برای محدود کردن عرضه ضعیف بوده است.  مجموع واردات نفت خام کره‌جنوبی 3.2درصد در جولای رشد کرد و به 12.44میلیون تن یا 2.94میلیون بشکه در روز رسید.  کره‌جنوبی در فاصله ژانویه تا جولای سال ۲۰۱۷ به میزان 84.68میلیون تن یا 2.93میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که 2 درصد در مقایسه با 83.04میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. براساس گزارش رویترز، آمار نهایی کره‌جنوبی برای واردات نفت خام در جولای از سوی شرکت ملی نفت کره در اواخر ماه جاری منتشر می‌شود.

 

 

ارسال نظر