آب سرد اوپک بر روند صعودی نفت خام

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۸۵

منبع: مارکت واچ|

ترجمه: مهدی نیکوئی|

قیمت‌های آتی نفت در روز پنج‌شنبه باز هم کاهش یافت تا به پایین‌ترین سطح 2هفته گذشته رسیده و قیمت نفت امریکا هم به زیر 50 دلار کشیده شود. این افت قیمت‌ها، واکنشی نسبت به گزارش سازمان اوپک بود که نشان می‌دهد، تولید نفت خام اعضای آن در ماه جولای افزایش یافته است.

در همین حین، قیمت‌های آتی گاز طبیعی پس از آنکه گزارش رسمی امریکا درباره تولید کمتر از حد انتظار این کشور انتشار یافت به بالاترین سطح 3هفته اخیر خود رسید.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت تحویل سپتامبر در بورس نیویورک در روز پنج‌شنبه با کاهش 2درصدی معادل 97سنت به 48.59دلار رسید. این قیمت براساس داده‌های فکت‌ست، کمترین قیمت از 25جولای است. نفت خام برنت تحویل اکتبر هم با 1.5درصد افت(80 سنت) به 51.90 دلار در هر بشکه رسید.

رابی فریزر، تحلیلگر کالاهای اساسی در شنیدر الکتریک می‌گوید: سطح قیمتی 50 دلاری«همچنان یک مانع روانی بزرگ برای نفت امریکا» است. او معتقد است:«زمانی که ذخایر تجاری هر هفته کاهش می‌یابند ابتدا طبیعی است که نگاهی خوش‌‌بینانه[به آینده بازار و قیمت‌ها] داشته باشیم. با این حال زمانی که قیمت‌ها از سطوحی بالاتر می‌رود که می‌دانیم می‌توانند تولید را تقویت کنند، بازار به سرعت از حرص به هراس بازمی‌گردد.»

قیمت‌ نفت وست تگزاس اینترمدیت پیش از آنکه روز پنج‌شنبه مسیر نزول را در پیش بگیرد، افزایش یافته و به قیمت 50.22 دلاری رسیده بود. قیمت این نفت در روز چهارشنبه با 8/0درصد رشد، واکنش مثبتی به خبر میزان ذخایر نفتی امریکا داده بود. گزارش چهارشنبه سازمان اطلاعات انرژی از میزان ذخایر تجاری نفت خام امریکا نشان از کاهش 6.5 میلیون بشکه‌یی آن در هفته منتهی به چهارم آگوست داشت. این خبر به معنای آن بود که کل ذخایر تجاری نفت این کشور به یک میلیارد و 150میلیون بشکه رسیده است. با این حال ذخایر بنزین امریکا با 3.4میلیون بشکه افزایش به 231.1میلیون بشکه رسیده بود. توماس پاگ، تحلیلگر کالاهای اساسی کپیتال اکومیکز در ارتباط با خبر کاهش ذخایر تجاری امریکا می‌گوید:«این موضوع نشان‌دهنده حرکت بازار به سمت تعادل است. ما انتظار داریم که این روند دست‌کم برای چند ماه آینده هم ادامه یافته و قیمت‌ها تقویت شوند.»

خوش‌بینی فعالان بازار در روز چهارشنبه به سرعت از بین رفت و با انتشار گزارش اوپک در روز پنج‌شنبه روند قیمتی معکوس آغاز شد. در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) که پنج‌شنبه انتشار یافت، پیش‌بینی شده که رشد تقاضای نفتی جهان در سال جاری بالاتر از برآوردهای پیشین باشد. این افزایش انتظار 100هزار بشکه‌یی در هر روز به معنای آن است که رشد تقاضای نفت خام در سال 2017 باید به 1.37میلیون بشکه در روز برسد. این کارتل عنوان کرد: در هر صورت، تولید این گروه از کشورها در ماه جولای افزایش یافت که ناشی از تولید بیشتر کشورهای لیبی، نیجریه و عربستان سعودی است. انریکو چیوراندو، تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی لاو‌انرژی در این باره می‌گوید:«جنگ شدیدی بین دو نیروی بازار باقی مانده است. از یک طرف بالاخره میزان ذخایر تجاری مسیر نزولی خود را آغاز کرده‌اند و از طرف دیگر پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولیداتشان مورد تردید قرار گرفته است».

علاوه بر تولید اوپک، سرمایه‌گذاران نگران تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و کره شمالی هستند. این مساله هم روی طیف گسترده‌یی از کالاهای اساسی به جز دارایی‌های امن مانند طلا اثر منفی

گذاشته است.

قیمت‌های گاز طبیعی هم به بالاترین سطح 3هفته‌یی خود رسیدند. این افزایش قیمتی ناشی از آن بود که گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد، تولید داخلی گاز طبیعی این کشور تا 28میلیارد فوت مکعب افزایش یافته است. پیش از انتشار این گزارش و بنا به گفته شرکت‌های کارگزاری(مانند آی‌آی تریدر) تحلیلگران انتظار داشتند که میزان تولید گاز طبیعی این کشور به 37میلیارد فوت مکعب برسد. قیمت گاز طبیعی تحویل سپتامبر با 3.5درصد افزایش(10.2سنت) به 2.985دلار برای هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیسی رسید که بالاترین نرخ از 20جولای است. با این حال، قیمت مشتقات نفتی به همراه نفت کاهش یافت. قیمت بنزین تحویل سپتامبر با 1.1درصد(1.7سنت) کاهش به 1.603دلار در هر گالن رسید. نفت سفید تحویل سپتامبر هم با 1.3درصد(2.2سنت) افت به 1.631دلار در هر گالن رسید.

 

ارسال نظر