کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۱۵

همکاری ایران با روسیه و ترکیه در میادین نفت و گاز

ایرنا   توافقنامه مشارکت و سرمایه‎گذاری سه‎جانبه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، میان شرکت اکتشاف و تولید غدیر، شرکت زاروبژنفت روسیه و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه در مسکو امضا شد.

بر مبنای این توافقنامه سه شرکت نسبت به سرمایه‎گذاری مشترک در طرح‎های توسعه‎یی نفت و گاز در داخلی یا پروژ‌ه‌های بین‌المللی اقدام می‎کنند.

این توافقنامه با حضور مقام‌های ارشد شرکت‎های نامبرده و مقام‌های ارشد دولتی روسیه امضا شد. شرکت اکتشاف و تولید غدیر به‌عنوان رهبر مشارکت و سهم سرمایه‎گذاری هر یک از شرکت‎ها به میزان مساوی در نظر گرفته شده است.

سرمایه‌گذاری غدیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به شمار می‌رود.

بر پایه این توافقنامه، افزون بر آنکه امکان سرمایه‎گذاری مشترک برای فعالیت‎های توسعه‌یی میادین نفتی و گازی در داخل یا خارج از کشور به پیشنهاد هر یک از اعضای مشارکت فراهم است، طرفین توافق کرده‌اند همه فعالیت‎های فنی و اقتصادی اجرای طرح‎های توسعه میدان‌های نفت و گاز را با همکاری یکدیگر و تشکیل تیم‎های راهبری فنی-اقتصادی پیگیری کنند.

این نخستین توافقنامه سه‌جانبه مشارکت و سرمایه‎گذاری میان شرکت‎های ایرانی و خارجی به شمار می‎رود.

پیش‌بینی تولید نفت امریکا در ۲۰۱۸ کاهش یافت

ایسنا   اداره اطلاعات انرژی امریکا رشد تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۸ را کمتر از میزانی که پیش از این برآورد کرده بود، پیش‌بینی کرد.

این آژانس پیش‌بینی کرد؛ تولید نفت خام امریکا در سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۶۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند و به 9.91 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اداره اطلاعات انرژی امریکا ماه گذشته اعلام کرده بود، انتظار دارد تولید نفت بر مبنای سال به سال ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به 9.9 میلیون بشکه در روز برسد.

طبق دورنمای انرژی ماهانه اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید در سال ۲۰۱۷ به میزان ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند و به 9.35میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که ماه گذشته میزان رشد تولید در سال جاری ۴۶۰هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

در این بین انتظار می‌رود، میزان تقاضای امریکا برای نفت در سال میلادی جاری ۳۴۰هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که بالاتر از ۳۱۰هزار بشکه در روز پیش‌بینی قبلی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز رشد کند که بالاتر از ۳۶۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده در ماه گذشته خواهد بود.

 

ارسال نظر