وعده بیطرف برای اصلاح تعرفه‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۳۲
وعده بیطرف برای اصلاح تعرفه‌ها

آنچه بیش از همه در برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی نیرو جلب ‌توجه می‌کند، برجسته بودن بخش آب است. این بخش تقریبا نیمی از کل گزارش و برنامه بیطرف را به خود اختصاص داده و بخش برق تنها یک‌دوم بخش آب است.در 25درصد باقیمانده از گزارش او هم به راهکارهای منابع انسانی و تربیت نسل بعدی مدیران نیروی کشور پرداخته شده است. این ترکیب گزارش نشان می‌دهد که بیطرف هم به خوبی مشکل آب را به رسمیت شناخته و با منتقدان خود همفکر است که این معضل شاید بزرگ‌ترین مساله امروز ایران است.

وی مهم‌ترین راه عبور از بحران آبی را اصلاح الگوی مصرف و انطباق آن با تغییرات اقلیمی رخ داده می‌داند. برای کاهش مصرف و انطباق با محدودیت‌های منابع آبی کشور، مناسب‌ترین راه، اصلاح تعرفه‌های قیمتی و کاهش یارانه‌های اختصاص یافته به این منبع بحرانی است.

اصلاح ترکیب مصرف هم از دیگر مشکلات کنونی بخش آب کشور دانسته شده که به مصرف 90درصد آب کشور توسط بخش کشاورزی اشاره دارد.

در این میان همان‌طور که در وزارتخانه تحت تصدی چیت‌چیان در مدت 4 سال 42 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ساخته شد، بیطرف هم قصد ندارد از این مسیر منحرف شود تا به این صورت میزان آب بازیافتی کشور را افزایش داده و از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن هم جلوگیری کند. در برنامه پیشنهادی بیطرف، هدف‌گذاری شده است که تا 4سال آینده حدود 8میلیارد مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور کاهش پیدا کند.

مهار آب‌های مرزی و غیرمرزی و همچنین استفاده از منابع آبی نامتعارف (مانند شیرین‌سازی آب دریا) از دیگر برنامه‌های اعلامی بیطرف در حوزه آب است. به گزارش «تعادل» آب‌های مرزی از منابع آبی ارزشمندی هستند که بخش اعظم آن تاکنون هدر می‌رفت. شیرین‌سازی آب دریا هم به ویژه در نوار ساحلی جنوب کشور و برای تامین آب مورد نیاز نیروگاه‌ها حایز اهمیت خواهد بود. چنین طرحی می‌تواند همزمان با توسعه طرح‌های صنعتی و بندرگاهی جنوب کشور مانند بندر چابهار از مشکلات آبی کشور بکاهد.

در حوزه برق، وزیر پیشنهادی نیرو به میزان مصرف بیش از حد برق و شدت برق کشور اشاره کرده و مهم‌ترین راهکار کاهش آن را اصلاح تعرفه‌های قیمتی می‌داند. البته بیطرف وعده داده اصلاح قیمتی (چه در بخش آب و چه در بخش برق) به شکلی باشد که به اقشار ضعیف آسیبی وارد نشود. در همین حین ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید به همراه شبکه توزیع متناسب با آن و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها از مهم‌ترین طرح‌های برقی در 4 سال آینده خواهد بود.

 

ارسال نظر