امریکا بدون نفت ونزوئلا می‌میرد

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۹۲
امریکا بدون نفت ونزوئلا می‌میرد

گروه انرژی|

ایالات متحده هیچ‌گاه همکاری‌های نفتی خود با ونزوئلا را قطع نخواهد کرد؛ حتی با وجود تحریم‌های تحمیلی علیه رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو. این سخن را یک کارشناس سیاسی روس و معاون مرکز مطالعات امریکا، کانادا و امریکای لاتین در گفت‌وگو با اسپات‌نیک اینترنشنال مطرح کرد. دیمیتری بوریخ، تصمیم امریکا برای اقدامات بازدارنده در مقابل مادورو را «اعمال فشار» و «دخالت در فرآیندهای سیاسی یک کشور دیگر» نامید. امریکا دوشنبه پیش تحریم‌هایی علیه مادورو تصویب کرده و دلیل آن را «تضعیف دموکراسی» به وسیله رییس‌جمهور ونزوئلا نامیده بود.

در هر صورت، این کارشناس سیاسی روس اطمینان دارد که تحریم‌ها روی همکاری نفتی دو کشور قاره امریکا اثرگذار نخواهد بود. وی برای اثبات این ادعای خود می‌گوید: 90درصد از پالایشگاه‌های ایالات متحده براساس نفت سنگین ونزوئلایی طراحی و ساخته شده‌اند و به همین دلیل است که امریکا هیچ‌گاه همکاری نفتی با این کشور را قطع نخواهد کرد. بوریخ به این موضوع اشاره می‌کند که حتی در زمان هوگو چاوز، رهبر سابق ونزوئلا که رییس‌جمهور وقت ایالات متحده، جورج دبلیو بوش را «شیطان» نامیده بود، همکاری دو کشور در حوزه نفت به حالت تعلیق درنیامد.

اقتصاددانی به نام رافائل کیروش سرانو هم در تحلیل تردید امریکا برای تحریم نفتی ونزوئلا می‌گوید: ونزوئلا هر روز 823هزار بشکه نفت خام به ایالات متحده صادر می‌کند که تمام آنها به وسیله پالایشگاه‌های خصوصی این کشور خریداری می‌شوند. از این میان، 550هزار بشکه هم به 4 پالایشگاه ونزوئلایی در ایالت‌های تگزاس، لوئیزیانا و دو ایالت دیگر فرستاده می‌شوند. این میزان از وابستگی نفتی امریکا به صادرات ونزوئلا و همچنین پالایشگاه‌های این کشور در خاک امریکا باعث شده است تا تحریم نفتی علیه این کشور امریکای لاتین با مانع جدی مواجه شده و دود آن به چشم خود امریکا هم برود.

 فشارهای همه‌جانبه روی ترامپ

پایگاه اینترنتی روزنامه امریکایی «دیلی کامیت» هم در تحلیلی جداگانه در این زمینه می‌نویسد: سقوط ونزوئلا به معنای تهدیدی 10میلیارد دلاری برای نفت امریکاست. این گزارش به آمار و ارقام سال گذشته میلادی اشاره کرده و تحلیل می‌کند: از نیوجرسی تا تگزاس، شرکت‌های نفتی امریکایی به نفت ونزوئلا وابسته هستند تا بتوانند پالایشگاه‌های بزرگ خود را اداره کنند. در سال گذشته میلادی به تنهایی بیش از 270میلیون بشکه نفت با ارزش

10 میلیارد دلار به سواحل امریکا رسیدند. این میزان نفت برای تولید 5میلیارد گالن (3.8 لیتری) بنزین کافی بود. وابستگی نفتی ایالات متحده به ونزوئلا باعث شده تا رهبران نفتی امریکا نگران تصمیمات ترامپ در خصوص همتای خود نیکولاس مادورو باشند. شرکت‌های بزرگی مانند شورون، فیلیپس 66 و والرو انرژی پیش از این میلیاردها دلار بودجه خود را صرف متناسب‌سازی تجهیزاتشان با نفت سنگین اما فراوان ونزوئلا کرده‌اند تا اکنون با هراس فراوانی تصمیمات کاخ سفید را دنبال کنند.

سندی فیلدن، رییس پژوهش‌های کالاهای اساسی شرکت مورنینگ‌استار واشنگتن می‌گوید: «دلیل آنکه ترامپ واکنش شدیدی نسبت به بخش نفت ونزوئلا نشان نداده، فشارهای بسیاری است که از طرف نهادهای مختلف کشورش روی او قرار دارد. » در امریکا نه تنها پالایشگاه‌ها مخالف تحریم نفتی ونزوئلا هستند، بلکه تمام دارندگان خودرو شخصی هم در مقابل چنین تصمیمی خواهند ایستاد. «گروه‌های مختلفی در امریکا از فقدان نفت ونزوئلا آسیب خواهند دید.» یکی از مقام‌های آگاه کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، از چند دستگی بین سیاستمداران امریکا خبر داده است. او در این باره می‌گوید: پس از آنکه امریکا در اقدامی که بیشتر جنبه نمادین داشت، دارایی‌های مادورو را ضبط کرد، نتوانست اقدامات خود را به مرحله بعد گسترش دهد. هم‌اکنون فهرست طویلی از تحریم‌های امکان‌پذیر علیه ونزوئلا وجود دارد اما بین مقام‌های کاخ سفید اختلاف‌نظر شدیدی بین این موضوع وجود دارد که آیا باید فروش نفت خام این کشور را هم محدود کرد یا نه.

ونزوئلا در حال حاضر، سومین تامین‌کننده نفت ایالات متحده است و تحریم آنها پالایشگاه‌های سواحل خلیج مکزیک را وادار به کاهش تولیدات خود خواهد کرد. این وضعیت سبب خواهد شد، دست‌کم تا مدتی قیمت بنزین در امریکا به بالاترین سطح چند سال اخیر برسد. این موضوع علاوه بر آنکه با مخالفت و فشارهای اجتماعی شدیدی مواجه خواهد شد، پیامدهای سنگینی برای ترامپی خواهد داشت که بارها باراک اوباما را بابت قیمت‌های بالای سوخت، مورد حمله قرار داده بود. او در سال 2012 و در یک توییت نوشت: «قیمت گاز به سطوح دیوانه‌کننده‌یی رسیده است. اوباما را اخراج کنید!»

ممکن است در بلندمدت، پالایشگاه‌های نفت امریکا بتوانند خوراک خود را از نفت سنگین کشورهایی مانند کانادا و مکزیک گرفته تا عراق تامین کنند. با این حال چنین اتفاقی هم آثار متوالی در بازارهای جهانی بر جای خواهد گذاشت و پیمان‌های فروش مشتریان تغییر خواهد کرد. در هر صورت مشخص نیست چه زمانی امریکا بتواند جایگزین مناسبی برای نفت ونزوئلا پیدا کند؛ چرا که هم‌اکنون بیشتر نفت کانادا راهی امریکا می‌شود و مکزیک هم با مشکلات تولیدی خود دست و پنجه نرم می‌کند.

 

ارسال نظر