کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۷۴

 کاهش تولید نفت روسیه

ایسنا| تولید نفت روسیه ماه میلادی گذشته ۳۰۷هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح اکتبر کاهش پیدا کرده است.

الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه اظهار کرد: کاهش تولید نفت در پایان جولای سال ۲۰۱۷ به ۳۰۷هزار و ۶۰۰ بشکه در روز در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۶ رسید بنابراین روسیه به تعهداتش برای تولید کمتر عمل کرده است.

نواک به وعده روسیه برای کاهش تولید به میزان ۳۰۰هزار بشکه در روز تحت توافق میان اوپک و ۱۰تولیدکننده خارج از این سازمان در نوامبر اشاره کرد. وی یک هفته پیش اظهار کرده بود که مجموع کاهش تولید روسیه به ۳۰۸هزار بشکه در روز در ژوئن بالغ شده است.

اوپک و شرکای این سازمان موافقت کردند برای مقابله با اشباع عرضه و حمایت از قیمت‌ها، توافق کاهش تولید که از اول ژانویه سال جاری به اجرا درآمده است را تا مارس سال ۲۰۱۸ ادامه دهند اما این خبر تاثیر چندانی در حمایت از قیمت‌ها نداشته است. تولید بالاتر از سوی لیبی، نیجریه و امریکا تاثیری که این سازمان انتظار داشت با توافق کاهش تولید حاصل شود را جبران کرده است.

نیجریه اخیرا اعلام کرده است، قصد دارد به محض اینکه نرخ تولیدش به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید، سطح تولید خود را ثابت نگه داشته یا حتی کاهش دهد.

قیمت‌های نفت اکنون در مقایسه با ژوئن که به رکورد پایین ۴۵دلار رسیده بودند، بهبود یافته‌اند.

نواک پیش از این اظهار کرده بود در مدت 6 ماه نخست اجرای توافق کاهش تولید، ذخایر نفت خام جهانی ۳۵۰میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. پایبندی به توافق کاهش تولید از سوی اوپک در چند ماه گذشته بالای ۱۰۰درصد بوده است. با این‌ همه سطح صادرات اعضای اوپک به دلیل رقابت برای حفظ سهام بازار نوسان داشته است.

 بازنگری در سیاست‌ انرژی ژاپن

ایسنا| ژاپن بحث درباره بازنگری سیاست انرژی خود را هفته آینده آغاز خواهد کرد. با این‌ همه انتظار نمی‌رود در ساختار مقدماتی سیاست انرژی که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، تغییری صورت گیرد.

هیروشیگه سیکو وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن اظهار کرد: این بررسی که از سوی یک کمیته وزارتخانه انجام می‌گیرد به نحو دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ برای تولید نیرو متمرکز خواهد شد.

یکی از موضوعات اصلی که به آن پرداخته می‌شود، برنامه دولت ژاپن برای اتکا به نیروی هسته‌یی برای تولید ۲۰تا ۲۲درصد از برق کشور تا سال ۲۰۳۰ است.

هیروشیگه سیکو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست هیات دولت اظهار کرد: این هدف می‌تواند با آغاز مجدد فعالیت نیروگاه‌های هسته‌یی کنونی حاصل شود و نیازی به ساخت رآکتورهای جدید نخواهند داشت.

 کمیته وزارت بازرگانی نخستین دیدار خود را چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌کند و قصد دارد یک گزارش خلاصه را تا پایان مارس آینده گردآوری کند. هر گونه تغییر سیاستی که در آن رآکتورهای جدید پیشنهاد شود با مقاومت شدید عمومی مواجه خواهد شد. اکثر مردم ژاپن از زمان فاجعه هسته‌یی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ که بدترین حادثه هسته‌یی جهان از زمان حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ بود، مخالف استفاده از نیروی هسته‌یی هستند.

به گفته سیکو، وزارت بازرگانی کمیته‌یی متشکل از 8 عضو شامل رییس هیات‌مدیره هیتاچی تشکیل خواهد داد تا به بررسی اهداف ژاپن برای کاهش آلایندگی کربن تا سال ۲۰۵۰ بپردازد.

براساس گزارش رویترز، ژاپن قصد دارد میزان آلایندگی کربن خود را ۸۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهد اما هیچ سالی به عنوان مبنا برای محاسبه این کاهش تعیین نکرده است.

 تعلیق فعالیت‌های بزرگ‌ترین پالایشگاه اروپا

ایسنا| پالایشگاه شرکت رویال داچ شل در روتردام به دنبال آتش‌سوزی در ایستگاه برق این تاسیسات که باعث تعطیلی این پالایشگاه در اواخر هفته گذشته شد تا اواسط ماه میلادی جاری خواهد ماند. طبق بیانیه‌یی که اخیرا از سوی شل منتشر شده است، پالایشگاه پرنیس زودتر از نیمه دوم آگوست فعالیتش را از سر نخواهد گرفت. پرنیس ۴۰۰هزار بشکه در روز نفت پالایش می‌کند که این پالایشگاه را بزرگ‌ترین پالایشگاه اروپا ساخته است. تاثیر مالی این تعطیلی موقتی مطمئنا قابل توجه خواهد بود اما شل هنوز آمار دقیقی منتشر نکرده است. این شرکت اعلام کرده هر آنچه در توان دارد برای به حداقل رساندن تاثیر این تعطیلی برای مشتریانش به کار خواهد بست. پیش از این سخنگوی شل به خبرگزاری فرانسه گفته بود: همه واحدهای این پالایشگاه باید تعطیل شوند زیرا همه آنها به هم پیوسته هستند. تاثیر این قطعی پس از اتصال مدار به سرعت به سایر قسمت‌ها گسترش شد. قیمت‌های دیزل در بازار اروپا پس از اعلام تعطیلی پالایشگاه شل افزایش یافت. پالایشگاه لونای توتال فرانسه در آلمان نیز در هفته‌های اخیر با تولید محدودی رو به رو شده که پمپ بنزین‌های منطقه لایپزیگ را بدون سوخت گذاشته است. در یونان نیز هفته گذشته شرکت هلنیک پترولیوم یک وضعیت فوق‌العاده برای پالایشگاه الفسینا اعلام و صادرات دیزل را معلق کرد. به گفته اولیویه جیکوب، مدیرکل پتروماتریکس ذخایر دیزل در جولای کاهش یافت که به معنای تسریع تاثیر حادثه پالایشگاه پرنیس و محدود شدن روند عرضه در بازار دیزل اروپاست. شل هفته گذشته اعلام کرد، درآمد خالص این شرکت در 3ماهه دوم سال میلادی جاری رشد 3رقمی داشته و به

۳.۶ میلیارد دلار بالغ شده است. این نتایج به قیمت‌های بالاتر نفت که قیمت‌ فرآورده‌های نفتی را نیز افزایش داده همچنین بهبود صرفه‌جویی در هزینه‌ها نسبت داده شده است. درآمدهای پایین دستی شل ۳۹درصد افزایش یافت و به 2.5میلیارد دلار رسید اما عمده این بهبود تحت تاثیر تولید مواد شیمیایی بود.

 

ارسال نظر