لمس افزایش قیمت موعود در نیمه دوم سال

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۹۶

گروه انرژی|

حدود یک هفته دیگر به انتشار گزارش ماه آگوست سازمان کشورهای صادرکننده نفت باقی مانده است. گزارشی که از هم‌اکنون انتظار می‌رود حاوی داده‌هایی در رابطه با افزایش تولید نفت اوپک با توجه به بهبود وضعیت تولید در لیبی و نیجریه باشد. بازار نیز انتظار چنین اتفاقی را دارد و از هم‌اکنون خود را آماده این موضوع کرده است. گزارش‌ رسانه‌های مستقل نیز همگی حکایت از افزایش تولید اوپک در ماه ژوئن دارند. در آخرین مورد، روز گذشته رویترز در گزارشی اعلام کرد که برآوردها حاکی از افزایش 90هزار بشکه‌یی تولید اوپک در ماه ژوئن است.

 انتشار چنین خبری در هفته‌های پیش، بی‌شک بازار را با روند نزولی مواجه می‌کرد اما در روزهای اخیر روند حرکتی بازار به گونه‌یی بوده است که بر اعلام چنین اخباری چشم‌پوشی می‌شود. علت چنین روندی، چشم‌انداز مثبتی از کاهش مازاد عرضه جهانی است که از دو سمت عرضه و تقاضا سرچشمه می‌گیرد و امیدها برای پایین آمدن سطح ذخایر جهانی را افزایش می‌دهد.

در جانب عرضه پس از مدت‌ها، اوپک و ایالات‌متحده در یک مسیر حرکت می‌کنند. در امریکا همه‌چیز حکایت از کاهش رشد تولید نفت شیل دارد و انتظار می‌رود در هفته جاری، ذخایر این کشور به میزان 2میلیون و 900هزار بشکه کاهش پیدا کند. اتفاقی که در صورت وقوع، برای پنجمین هفته متوالی ثبت می‌شود. همین حالا نیز سطح ذخایر نفت امریکا کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

از سوی دیگر هرچند می‌دانیم که در ماه جولای تولید نفت اوپک بالا رفته است اما بزرگان این کارتل در کنار روسیه، سخت به دنبال کنترل تولید و حتی صادرات کشورهای عضو توافق کاهش تولید هستند.

 بدون شک مهم‌ترین عامل افزایش تولید اوپک در ماه اخیر دو کشور مستثنا از اجرای توافق هستند. عرضه نفت بیشتر از سوی این دو کشور، به معنای آن است که عرضه از سوی ۱۳ کشور عضو اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، به بالای سقف تعیین شده افزایش یافته است.

رشد تولید لیبی و نیجریه به چالش پیش روی اوپک برای حذف مازاد عرضه از بازارهای جهانی افزوده است و وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان در نشست کمیته مشترک نظارت بر اجرای توافق که در ۲۴ ژوئن در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد، برای محدود کردن تولید این دو کشور پس از ثابت شدن سطح تولیدشان توافق کردند. اما اگر لیبی و نیجریه را کنار بگذاریم، کشورهای دیگری همچون عراق، ونزوئلا و الجزایر هستند که تا بدین‌جای کار به بهانه‌های مختلف از زیر تعهد خود برای کاهش تولید شانه خالی کرده‌اند. اوپک و خصوصا عربستان‌سعودی قصد دارد فشار را بر این کشورها افزایش دهند. به همین منظور، هفته آینده شهر ابوظبی امارات‌متحده‌عربی میزبان نشست کمیته فنی مشترک توافق کاهش تولید خواهد بود تا با نمایندگان کشورهای مذکور مذاکراتی صورت بگیرد.

چنین شرایطی دست به دست هم داده است که قیمت نفت روند صعودی پیدا کند. از سوی دیگر در جانب تقاضا نیز به موسم افزایش مصرف نزدیک شده‌ایم. به‌هرحال از یاد نبرده‌ایم که گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های نهادهای مختلف بین‌المللی همگی از افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال 2017 خبر می‌دادند، هر چند در شدت و حدت این افزایش اختلاف نظر بود. از روز گذشته نیز عملا وارد نیمه دوم سال شده‌ایم و افزایش قیمتی که انتظار آن می‌رفت در حال تحقق پیدا کردن است.

تاماس وارگا، تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌وگو با رویترز در این باره اظهار می‌کند: «مهم‌ترین استدلالی که در زمینه چشم‌انداز رشد بازار نفت وجود دارد، این است که ما هم‌اکنون در نیمه دوم سال هستیم و انتظار می‌رود که تقاضای جهانی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.» شرکت بریتیش‌پترولیوم نیز روز سه‌شنبه در تازه‌ترین گزارش عملکرد خود، پیش‌بینی‌هایش در رابطه با قیمت نفت خام در نیمه دوم سال را بهبود بخشیده است.

در گزارش این شرکت عنوان شده است که پس از یک شروع آرام در ابتدای سال، تقاضای جهانی در سه‌ماهه دوم بازیابی شد و این بهبود تقاضا حتی از بعضی پیش‌بینی‌ها از جمله پیش‌بینی‌های اوپک فراتر بود. برایان گیلواری مدیر ارشد مالی بی‌پی در این باره به رویترز می‌گوید: «تقاضای جهانی بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد و قیمت‌ها در سطوحی که امروز مشاهده می‌کنیم، افزایش پیدا کرده و پایدار باقی خواهند ماند.»

 

 

ارسال نظر