کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۹

افت سود شرکت پتروشیمی عربستان سعودی

 ایرنا| شرکت صنایع پتروشیمی عربستان «سابیک» به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ مواد پتروشیمی در جهان در پی کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها 25درصد افت در سود خالص 3ماه دوم سال 2017میلادی خود گزارش کرد. سود خالص این شرکت در این مقطع 989میلیون و 300هزار دلار و بسیار کمتر از انتظار تحلیلگران اعلام شد درحالی که این میزان در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و 300میلیون دلار بوده است.

افزایش صادرات LNG قطر با وجود کارشکنی‌ها

ایسنا| تحریم‌هایی که از سوی 4 کشور عربی علیه قطر وضع شده، واردات این کشور را در ژوئن بیش از یک سوم کاهش داد درحالی که صادرات به جز فروش گاز طبیعی مایع(LNG) نیز مختل شد.

وزارت توسعه، برنامه‌ریزی و آمار قطر اعلام کرد میزان واردات در ژوئن بر مبنای سال به سال ۴۰درصد و نسبت به ماه مه 37.9درصد کاهش یافت و به 5.87 میلیارد ریال(1.61) میلیارد دلار رسید. میزان واردات در ماه مه بر مبنای سال به سال تنها ۰.۳درصد کاهش داشت. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم در پنجم ژوئن روابط دیپلماتیک و حمل و نقل با این کشور را قطع کردند.

آمار وزارت توسعه، برنامه‌ریزی و آمار قطر نشان داد صادرات LNG قطر که برای سلامت مالی این کشور کلیدی محسوب می‌شود در ماه ژوئن دچار مشکل نشد. صادرات گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازدار در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.8درصد رشد کرد و به 11.88میلیارد ریال رسید. درحالی که میزان صادرات در ماه مه 21.6درصد رشد داشت. با این‌ همه صادرات نفتی شامل نفت خام در مقایسه با رشد 8.3درصدی در مه 22.4درصد در ژوئن کاهش داشت. صادرات غیرنفتی نیز 15.1درصد کاهش یافت.

خطر خاموشی جدی شد

پاون| روز یک‌شنبه، پیک مصرف برق نه تنها مرز 55 هزار مگاوات را رد کرد بلکه رکورد مصرف در تابستان سال جاری را که در روز 14تیر ماه اتفاق افتاده بود، جابه‌جا کرد و به 55 هزار و 442 مگاوات رسید. به نظر می‌رسد با گرم شدن هوا در روزهای اخیر پیک مصرف برق نیز روندی شتابان به خود گرفته است به طوری که در روز یک‌شنبه 8 مرداد پیک مصرف برق نه تنها مرز 55 هزار مگاوات را رد کرد بلکه رکورد مصرف در تابستان سال جاری که در روز 14تیر ماه اتفاق افتاده بود، جابه‌جا کرد و به 55 هزار و 442 مگاوات رسید. براساس این گزارش روز 14تیر ماه سال جاری اوج مصرف برق با 2700مگاوات افزایش نسبت به پیک مصرف سال گذشته به 55 هزار و 396 مگاوات رسیده بود. پیک مصرف درحالی روز گذشته دوباره رکورد شکست که روز شنبه هفته جاری همزمان با عبور پیک مصرف برق از مرز 55 هزار مگاوات برای نخستین بار اوج مصرف برق در شب نیز به بیش از 53 هزار مگاوات رسید. براساس گزارش‌های موجود در بیشتر شهرهای کشور ازجمله تهران عمده پست برق با حداکثر با مواجه شده و افزایش میزان مصرف بیش از این میزان ممکن است پست و خطوط انتقال و فوق توزیع را در سطح کشور با مشکل اساسی مواجه کند.

همکاری صنعت برق ایران با «زیمنس» وارد فاز عملیاتی شد

پاون| مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر اعلام کرد: در پی برپایی کارگاه آموزشی نگهداری و تعمیرات نوین شبکه انتقال از سوی زیمنس، نخستین مرحله از همکاری‌های عملیاتی این شرکت با شبکه انتقال برق کشور در پسا تحریم آغاز شده است. در آیین گشایش این کارگاه آموزشی که هاشم علیپور، مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر، مدیران ارشد زیمنس، مدیران حوزه معاونت بهره‌برداری شرکت‌های برق منطقه‌یی و مدیران شرکت‌های نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال برق کشور حضور داشتند، علیپور این کارگاه را همسو با بحث مدیریت دارایی‌های فیزیکی «Asset management»  عنوان کرد که در پی برپایی جلسات و موافقتنامه‌های متعدد با زیمنس وارد فاز عملیاتی شده و گامی موثر به سمت مدرن‌سازی سیستم‌های نگهداری و تعمیرات شبکه‌های فوق توزیع و انتقال نیروی برق کشور محسوب می‌شود. علیپور با اشاره به تداوم برپایی این کارگاه آموزشی از برپایی کارگاه‌های مشابه در جهت رفع مسائل شبکه با همکاری برخی دیگر از شرکت‌های پیشرو مانندABB  در آینده نزدیک خبر داد.

 

ارسال نظر