کاهش فروش نفت ایران به آسیایی‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۶
کاهش فروش نفت ایران به آسیایی‌ها

ایسنا|

طبق جدیدترین آمار منتشره، واردات نفت ایران از سوی خریداران آسیایی در ژوئن 15.2درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت و به 1.46میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه گذشته بود.

واردات نفت ایران از سوی خریداران بزرگ در آسیا در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که تا حد زیادی به‌دلیل خرید کمتر از سوی چین و ژاپن بود.

برای نخستین‌بار از زمان لغو تحریم‌های غربی علیه تهران در ژانویه است که حجم واردات نفت ایران از سوی چهار خریدار بزرگ آسیا برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا می‌کند.

آمار دولتی و کشتیرانی نشان داد چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن در ژوئن مجموعا 1.46میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که 15.2درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین میزان از زمان واردات 1.32میلیون بشکه در روز در آوریل سال گذشته بود.

این کاهش درحالی روی داد که ایران قصد دارد تولید نفتش را از حدود 3.8میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر به حدود 4 میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری بالا ببرد و همچنین میزان صادراتش به اروپا را افزایش دهد.

ایران از مشارکت در توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید به میزان 1.2میلیون بشکه در روز معاف شده و این معافیت پیروزی قابل‌توجهی برای تهران به‌شمار می‌رود که سهم بازارش را در دوران تحریم‌های غربی به رقیبانش واگذار کرده بود.

خرید 4 کشور آسیایی در 6 ماهه نخست سال ۲۰۱۷ همچنان ۲۱‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و 1.71میلیون بشکه در روز بود.

طبق جدیدترین آمار، میزان واردات هند از ایران در ماه ژوئن ۳۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۴۹۵ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسید. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن ۵۳۹ هزار و ۵۰۰ بشکه بود که رشد 57.8درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان داد.  با این ‌همه دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند، در اواسط جولای اعلام کرد پالایشگاه‌های دولتی هند قصد دارند در سال مالی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۷ به‌دلیل ملاحظات تجاری و عملیاتی نفت کمتری از ایران خریداری کنند.

آمار وزارت بازرگانی ژاپن نیز نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافته و به ۱۳۴ هزار و ۸۳۱ بشکه در روز رسیده که ۵۱‌درصد نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۶ کمتر بوده است. میزان واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ به ۱۶۶ هزار و ۶۵۲بشکه در روز رسید که 19.1‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

میزان واردات نفت چین از ایران در ژوئن به ۵۱۶هزار و ۱۱۹ بشکه در روز رسید که 33.8‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی جاری، ۵۸۶ هزار و ۵۷۶ بشکه در روز بود که 2.3‌درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ کاهش داشت.  واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ژوئن به ۳۱۰هزار و ۱۶۷ بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.5‌درصد رشد داشت. میزان واردات این کشور از ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ به ۴۲۱ هزار و ۹۷۲ بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 59.3‌درصد رشد نشان داد.  براساس گزارش رویترز، شرکت ملی نفتکش ایران ماه جاری اعلام کرد: صادراتش به اروپا افزایش روزانه پیدا کرده و این شرکت قصد دارد ناوگان خود را برای حمایت از این توسعه ارتقا دهد.

 

ارسال نظر