کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۴۰

نیاز به سرمایه‌ خصوصی در انرژی خورشیدی

ایرنا  معاون وزیر نیرو و رییس سازمان ساتبا معتقد است: سرمایه‌گذاری دولت در توسعه انرژی خورشیدی افزایش هزینه، زمان و کاهش بهره‌وری همراه دارد ضمن اینکه امکان آن از نظر مالی نیست.  تولید انرژی نقش کلیدی در توسعه دارد و امروزه کشورها برای رهایی از مضرات انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی به سوی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند؛ طوری که 2.8درصد از کل نیاز انرژی دنیا را این نوع از انرژی‌ها تامین می‌کنند.  انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر مطرح است و امروزه چین (18 درصد)، ژاپن (14درصد)، آلمان و امریکا (بیش از 13 درصد) برای تامین نیازهای خود به این منبع لایزال الهی روی آورده‌اند.  ایران ظرفیت خوبی برای تولید انرژی خورشیدی با 300 روز آفتابی و مجموع مساحت 1600 کیلومتر مربع یا 1.6 در 10 مترمربع دارد. با وجود این، میزان تولید انرژی‌های تجدیدشونده در مجموع باد، خورشید و زیست توده و ژئومتریک به 420 مگاوات رسیده که با توجه به تولید و نیاز 70هزار مگاواتی کشور به انرژی، رقم زیادی نیست.  اقدامات دولت یازدهم برای توسعه انرژی خورشیدی از جمله خرید تضمینی برق تولید شده از این نیروگاه‌ها به قیمت 10برابر فروش برق به مشترکان گام‌های اولیه‌یی برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه انرژی خورشیدی است. اما توسعه این انرژی‌ها نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی بوده و دولت امکان آن را ندارد که منابع محدود خود را روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

بروز خاموشی در مازندران

ایرنا   آتش‌سوزی پست فشار قوی 230کیلوولت بابکان آمل باعث قطعی برق در تعدادی از شهرستان‌های مرکزی مازندران از ساعت 14روز شنبه شده است.  رییس اداره توزیع برق شهرستان آمل با تایید این خبر گفت که پست 230کیلولت بابکان که در جاده قدیم آمل به بابل واقع شده، تامین‌کننده برق بخشی از شهرهای مرکزی و غرب مازندران است. محمدمهدی گراییلی افزود: آتش‌سوزی ظهر شنبه چندین ترانس در این پست، باعث خارج شدن برق این مدار از شبکه سراسری توزیع شده است.  وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 700هزار نفر از شهروندان آمل، محمودآباد و نور در خاموشی به سر می‌برند. رییس اداره توزیع برق آمل گفت که چندین دستگاه ماشین‌های اطفای حریق در محل این پست حضور یافتند و بخشی از حریق مهار شد. گراییلی با بیان اینکه با حضور فرماندار، ستاد مدیریت بحران شهرستان در محل پست برق بابکان تشکیل شده است، گفت: چندین اکیپ از نیروهای برق شهرستان در محل پست حضور دارند و مشغول جابه‌جایی و نصب دو ترانس یدکی برای برقدار کردن حدود 80درصد برق مشترکان آملی تا غروب امروز هستند. شهرستان آمل دیروز هم به صورت مقطعی مشکل قطعی برق داشت.  افزایش دمای هوای مازندران تا 40 درجه در بعضی از مناطق میزان مصرف برق در این استان را امروز افزایش داد و شرکت برق پیش‌بینی کرده بود که ممکن است این استان به صورت مقطعی و نقطه‌یی دچار قطعی شود.

حرکت بانک ایرلندی به سمت انرژی‌های پاک

ایسنا   جی‌پی مورگان به عنوان یک شرکت خدمات مالی و بانکداری اعلام کرد که فعالیت‌های این شرکت تا سال 2020 تماما مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.  این شرکت جهت دستیابی به این هدف، اقدام به نصب ژنراتورهای انرژی تجدیدپذیر کرده و توافقنامه‌هایی را جهت خریداری برق از پروژه انرژی‌های پایدار امضا خواهد کرد و قصد دارد، مصرف انرژی خود را کاهش دهد.  این شرکت همچنین قصد اعطای تسهیلات 200 میلیارد دلاری در زمینه تامین بودجه انرژی‌های پاک را دارد.  جیمی دیمون مدیر اجرایی جی پی مورگان در بیانیه‌یی اظهار کرد: «تجارت باید نقش بسزایی در یافتن راه‌حل برای حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی ایفا کند.» برای کاهش مصرف انرژی، شرکت جی‌پی مورگان با شریک خود شرکت کارنت جی‌ای، در بیش از 4500 شعبه و دفتر شرکت خود اقدام به نصب لامپ‌های LED کرده است. همچنین جی چی مورگان با این شرکت جهت کاهش مصرف انرژی همکاری می‌کند.

 

 

ارسال نظر