روی خط نیرو

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۷۳

مشارکت بیش از 500 بنگاه خصوصی در تولید برق

ایرنا| وزیر نیرو با بیان اینکه حدود 60درصد برق کشور را نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید می‌کنند، از استقبال خارجی‌ها از صنعت برق ایران خبر داد و افزود: تاکنون چند نیروگاه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به بهره‌برداری رسیده است.

«حمید چیت‌چیان» دیروز در نشست مشترک شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل وزارت کشور با اشاره به اینکه سهم بخش خصوصی در تولید برق کشور در سال‌های آتی افزایش بیشتری می‌یابد، افزود: اکنون امکان تامین فاینانس از منابع بین‌المللی فراهم شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تاکنون طرح خرید تضمینی برق وجود داشته است، افزود: اما از این پس سازوکار رقابتی باید اجرا شود که باعث کاهش هزینه‌های تولید برق کشور می‌شود. چیت‌چیان افزود: در ابتدای کار دولت یازدهم، کمتر از 50بنگاه خصوصی برق تولید می‌کردند، اما اکنون به بیش از 500 بنگاه رسیده است. وزیر نیرو با بیان اینکه امکان گسترش سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق فراهم شده است، افزود: تولیدکنندگانی که کمتر از 7مگاوات برق تولید کنند، می‌توانند مجوز خود را از شرکت توزیع برق استان، تولیدکنندگان کمتر از 25مگاوات از برق منطقه‌یی و تولیدکنندگان بیش از 25مگاوات از سازمان مرکزی انرژی‌های تجدید‌پذیر دریافت کنند. وی ادامه داد: اکنون بیش از 95درصد تجهیزات صنعت آب و 90درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود. وزیر نیرو بیان داشت: بیش از 100هزار میلیارد ریال از طرح‌های دولتی بخش آبفای کشور به بخش خصوصی واگذار شده است. چیت‌چیان همچنین از در دستور کار بودن برنامه‌هایی برای جذب مشارکت بخش خصوصی در مدیریت منابع آب خبر داد. تعداد شرکت‌های فعال در تولید برق در دولت یازدهم 12برابر شده‌اند؛ این شرکت‌ها از نیروگاه‌های یک مگاواتی تا نیروگاه‌های یک‌هزار مگاواتی را مدیریت می‌کنند. حمیدرضا عظیمی معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی نیز پیش از این با اشاره به احداث 12واحد نیروگاهی به ظرفیت یک‌هزار و 964مگاوات در سال 1395 گفت: از این میزان تعداد 4واحد توسط دولت و 8واحد توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

شرایط عدم قطعی آب تهران

ایسنا| قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با توجه به اینکه از امروز طبق اعلام سازمان هواشناسی قرار است که دمای هوا افزایش یابد، اگر در میزان مصرف آب صرفه‌جویی و مدیریت صورت نگیرد، قطعا شاهد افت فشار آب خواهیم بود.

علیرضا نوذری‌پور با بیان اینکه در شرایط فعلی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: مشکلی برای تامین آب وجود ندارد اما اگر چند روز پشت سر هم دمای بالای ۴۰ درجه را شاهد باشیم، به صورت خود به خود شبکه دچار افت فشار خواهد شد. وی ادامه داد: اگر ۱۰درصد مدیریت مصرف از سوی مشترکان تهرانی صورت بگیرد، قطعا مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد. لازم به ذکر است که منظور از صرفه‌جویی کاهش مصارف غیرضروری است و این مساله بدین معنا نیست که مشترکان کارهای روزمره خود را متوقف کنند. قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به راهکارهایی برای مدیریت مصرف در این ایام عنوان کرد: لازم است که در این شرایط مشترکان از شستن حیات، پیاده‌رو، ماشین و مصارف اینچنینی به جد جلوگیری کنند چرا که اگر این مدیریت صورت نگیرد، قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد. نوذری‌پور با بیان اینکه میزان مصرف آب نسبت به سال گذشته تا به امروز افزایشی نداشته است، گفت: اگر تنها مشترکان ۱۰درصد در میزان مصرف خود صرفه‌جویی داشته باشند، هیچ مشکلی برای تامین آب به وجود نخواهد آمد. لذا خواهش ما از تمام مشترکان تهرانی این است که در میزان و نحوه مصرف خود دقت کافی را داشته باشند.

سرمایه‌گذاری خارجی در برق تجدیدپذیر گیلان

پاون| مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی گیلان از امضای توافقنامه با سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث نیروگاه زباله‌سوز در این استان خبر داد. عظیم بلبل‌آبادی با اشاره به مقوله مهم استفاده بهینه از انرژی و نقش اساسی آن در اقتصاد خانواده و کشور و کمک به محیط زیست اظهار داشت: بحث مدیریت مصرف از مباحث مهم در سطح جهانی بوده و از بهره‌وری انرژی و مدیریت مصرف به عنوان ششمین سوخت کره زمین یاد می‌شود و در همین راستا از مدیریت مصرف انرژی در بخش تولید انرژی برق به عنوان پاک‌ترین نوع تولید انرژی یاد می‌کنند.

بلبل‌آبادی با اشاره به پروژه‌های آتی شرکت بیان داشت: یک دستگاه پست 63.20 کیلوولت GIS یا از نوع گازی که از آخرین تکنولوژی روز دنیا در آن استفاده شده است در منطقه صومعه‌سرا در حال احداث است که حداکثر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی ادامه داد: یک دستگاه پست 63.20 کیلوولت نیز در منطقه ضیابر احداث خواهد شد که قسمت اعظم تجهیزات پست خریداری شده است. در منطقه آج بیشه نیز یک دستگاه پست 63.20 کیلوولت GIS نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید و برای منطقه غرب رشت و منطقه انزلی نیز احداث یک دستگاه پست 230 کیلوولت در نظر گرفته شده است. وی افزود: از چالش‌های بزرگی که در استان گیلان با آن روبه‌رو هستیم تهیه زمین برای احداث پست‌های برق است، به خصوص در تهیه زمین برای پست‌های بزرگ مانند پست‌های 230 کیلوولت با چالش اساسی روبه‌رو هستیم .

 

ارسال نظر