نشانه‌های سلامت در بازار نفت‌خام

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۷۲

گروه انرژی|

شرکت کارگزاری و خدمات انرژی SCS با انتشار یادداشتی وضعیت فعلی بازار نفت را تحلیل کرد. در متن این یادداشت که در اویل پرایس منتشر شده عنوان شده است که نشانه‌هایی از بهبود و سلامت در بازار نفت خام دیده می‌شود. در این یادداشت آمده است که دبلیو تی‌ای بهترین هفته خود در سال جاری را تحت تاثیر پیشرفت اوپک، وضعیت ارز و داده‌های بنیادین قوی ثبت کرد. بازار فیزیکی نشانه‌هایی از سلامت و بهبود را با کاهش برجسته در سطح ذخایر جهانی نفت خام و فرآورده‌های نفتی که در ماه‌های اخیر به بالاترین سطح خود رسیده بود، بروز داده است. SCS در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد: «تحولات اوپک به حمایت از بهای نفت خام در کوتاه‌مدت ادامه می‌دهد بدون آنکه تعهدی را نسبت به گاوی بودن بازار در بلندمدت ایجاد کند. از جنبه مثبت بازار، تعهد هفته اخیر عربستان‌سعودی به کاهش صادرات نفت خام خود در ماه سپتامبر و رساندن آن به سطح 6.6میلیون بشکه در روز، با توجه به کاهشی که اخیرا در صادرات نفت خام این کشور به امریکا صورت گرفته، قدرتمند به نظر می‌رسد.» در ادامه این یادداشت آمده است: «در طول 6 هفته گذشته ایالات متحده روزانه 840هزار بشکه نفت خام از عربستان سعودی وارد کرده است در حالی که متوسط این واردات در دوره 6 هفته‌یی قبل از این دوره، معادل روزانه یک‌میلیون و 100 هزار بشکه بوده است. در جبهه ژئوپلیتیک نیز شانس اندکی که برای افزایش قابل توجه تولید نفت خام ونزوئلا و نیجریه در آینده نزدیک دیده می‌شود، مجموعه‌یی از شرایط را شکل داده است.»

البته این شرکت شانس موفق بودن استراتژی فعلی اوپک در درازمدت را به اندازه کوتاه‌مدت ندانسته و می‌نویسد: «نشانه‌های خرسی نیز در بازار وجود دارد، از این جنبه اصرار عراق برای افزایش تولید نفت خام خود تا سطح 5 میلیون بشکه در روز، مساله‌یی قابل توجه است. اقدامی که می‌تواند در بلندمدت دست اوپک را بسته نگه دارد.»

SCS به داده‌های تولید نفت خام امریکا نیز اشاره کرده و با مثبت خواندن وضعیت این داده‌ها برای طلای سیاه عنوان می‌کند: «ما هنوز داده‌های تولید نفت خام امریکا را برای یافتن نشانه‌های فشار رصد می‌کنیم و نتایج مختلف مشاهده شده، محیطی را به تصویر می‌کشد که احتمال حفظ قیمت‌های فعلی در آن بالاست. این هفته با شمار بیشتری از کاهش در ریگ‌های حفاری و افزایش نقطه سر به سری در نقاط کلیدی تولید نفت خام شیل همراه بود.»

 

 

ارسال نظر