کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۵

بغداد خواهان گاز بیشتر از تهران

ایرنا| معاون وزیر نفت از رسیدن حجم صادرات گاز به عراق به میزان مورد توافق در قرارداد و نیز درخواست بغداد برای افزایش واردات گاز از ایران خبر داد. حمیدرضا عراقی درباره وضعیت صادرات گاز به عراق، گفت: میزان صادرات به بغداد (عراق) به روزانه 7 تا 8میلیون مترمکعب رسیده است.

 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: البته عراق درخواست افزایش واردات گاز را از ایران مطرح کرده که در حال حاضر، براساس قرارداد صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی با بالا بردن ظرفیت‌های کشور، امکان صادرات بیشتر را فراهم خواهد کرد. صادرات گاز ایران به عراق، پس از وقفه‌یی چند ساله در شامگاه 31 خرداد امسال آغاز شد. عراق 2 قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده که با اجرای آنها، گاز ایران به شهرهای بغداد و بصره صادر می‌شود. باتوجه به اینکه عراق با کمبود شدید برق روبه‌رو شده، قرار است گاز صادراتی ایران برای تولید برق روانه نیروگاه‌های این کشور شود. باتوجه به نیاز عراق به گاز طبیعی برای مصرف بخش نیروگاهی، مذاکرات دوجانبه برای صادرات گاز به بغداد از سال 1389 آغاز شد که درنهایت در سال 1392 به مرحله امضای قرارداد رسید.

قرار است گاز صادراتی ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های الصدر و المنصوره بغداد با هدف تولید برق به مصرف برسد. صادرات به بغداد از حدود 7 میلیون مترمکعب در روز آغاز شده که در آینده به روزانه 35 میلیون مترمکعب در سال افزایش می‌یابد.

افزایش صادرات نفت ایران به اروپا

تسنیم| صادرات نفت ایران به اروپا در ۴ ماهه نخست ۲۰۱۷ با افزایش بیش از ۶ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 9.316میلیون تن رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد 28 عضو اتحادیه اروپا در 4ماهه نخست سال جاری میلادی 9.316میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده‌اند.

واردات نفت این اتحادیه از ایران در 4ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6.7برابری داشته است. در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2016 بالغ بر 1.378میلیون تن نفت از ایران به اروپا صادر شده بود.

براساس این گزارش، ایتالیا بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران در 4 ماهه نخست 2017 شناخته شده است و 30درصد نفت صادراتی ایران به اروپا معادل 2.871میلیون تن به مقصد ایتالیا بوده است. فرانسه نیز در این مدت 2.232 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده که معادل 24 درصد نفت صادراتی ایران به اروپا بوده است. این کشور دومین و اسپانیا سومین واردکننده بزرگ نفت ایران در میان کشورهای اروپایی بوده‌اند. واردات نفت اسپانیا از ایران 1.12میلیون تن معادل 12درصد گزارش شده است. یونان نیز 1.047 میلیون تن نفت از ایران در 4ماهه نخست 2017 وارد کرده است.

آمادگی شرکت ملی حفاری برای مناقصه فاز 11

ایلنا| قائم‌مقام شرکت ملی حفاری گفت: قبل از برجام ناچار بودیم تجهیزات موردنیاز را از چین وارد کنیم اما اکنون که شرایط و ارتباطات بهتر شده، می‌توانیم از اروپا و کانادا هم واردات داشته باشیم.

محمدرضا تاکایدی از مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی برای شراکت در حفاری خبر داد و گفت: ما با شرکت‌های توتال، انی، سایپم، مرسک، پتروناس و اینپکس مذاکره کردیم تا به‌عنوان شریک و پیمانکار با آنها کار کنیم.

قائم‌مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه در حال حاضر تمام ۷۳ دکل حفاری ما مشغول به کار هستند، افزود: ما فعلا قرارداد جدی نبسته‌ایم اما قطعا اگر کار‌ها اضافه شود، برنامه حفاری هم رونق می‌گیرد و ما نیز با شرکت‌های E&P که در قالب ‌ای‌پی‌سی مناقصه دارند همکاری و در حوزه خشکی و دریا فعالیت خواهیم کرد.

تاکایدی تصریح کرد: اکنون در حال کامل کردن امکانات‌مان هستیم تا در قالب شرکت‌های E&P بتوانیم در مناقصات ای‌پی‌سی شرکت کنیم. همچنین اگر توتال در توسعه فاز۱۱ مناقصه برگزار کند ما شرکت می‌کنیم. وی درباره نیاز به تکنولوژی جدید در صنعت حفاری خاطرنشان کرد: تکنولوژی فقط به دکل نمی‌گردد به سرویس‌های تخصصی هم مربوط است ولی جایی که کارفرما نیاز داشته باشد تا امکانات جدید روی دستگاه نصب کنیم این آمادگی را داریم که بتوانیم در صورت نیاز دکل‌ها UPGRADE و آماده شرایط جدید شوند.

قائم‌مقام شرکت ملی حفاری بیان کرد: قبل از برجام ناچار بودیم تجهیزات موردنیاز را از چین وارد کنیم اما اکنون که شرایط و ارتباطات بهتر شده، می‌توانیم از اروپا و کانادا هم واردات داشته باشیم و تاکنون با یک شرکت آلمانی نیز برای آپ‌گرید کردن دستگاه‌ها مذاکره کرده‌ایم. وی در ادامه یادآور شد: با اجرایی شدن برجام و راحت‌تر شدن مراودات هزینه‌های حفاری هم تا حد زیادی کاهش یافته است.

 

ارسال نظر