دولت به عمق بحران آب واقف است

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۴

پاون|

وزیر نیرو گفت: با وجود مشکلات حاد بخش آب، اگر مصارف آب منطقی شود قطعا در هیچ‌یک از بخش‌های اقتصادی کشور با مشکل برخورد نخواهیم کرد، بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل بحران آب مساله مصرف آن است. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو روز پنج‌شنبه در ادامه سفر خود به استان کرمان در جلسه شورای حفاظت منابع آب این استان شرکت کرد و با اشاره به عزم دولت برای مهار بحران آب در کشور گفت: این دولت در همان ابتدای کار خود با یک همت و عزم قاطع و جدی وارد مساله آب شد، چرا که بر عمق این بحران در کشور واقف بود. وی افزود: بررسی آمارهای آب نشان می‌دهد

در 10 سال گذشته میزان بارش‌ها کمتر از حد متوسط رسیده است. وی تصریح کرد: زمانی گفته می‌شد متوسط بارندگی کشور 250میلیمتر است اما امروز این‌بارش‌ها به 242میلیمتر رسیده که یک زنگ خطر جدی است. وزیر نیرو ادامه داد: افزایش دمای کشور باعث بالا رفتن میزان تبخیر آب و تغییر اقلیم باعث کاهش نسبت بارش برف در کشور و همچنین کاهش میزان نفوذ آب به سفره‌های داخل زمین شده است.

وی تاکید کرد: مجموعه این عوامل در کنار افزایش میزان مصارف در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باعث شده بحران آب در کشور تشدید شود. وی خاطرنشان کرد: اصلاح شیوه‌های آبیاری، نوع کشت و... نوید‌دهنده این است که اگر ما در برخورد با بحران آب جدیت داشته باشیم به راحتی می‌توانیم بحران را پشت سر بگذاریم. وی تذکر داد: ما در برخی نقاط کشور مواجه با سرمایه‌گذاری دولت برای تغییر شیوه آبیاری هستیم و منابع قابل توجهی برای آن پیش‌بینی شده است اما متاسفانه وقتی که ناشی از اجرای این شیوه‌های نوین آبیاری مصرف آب کم شد برخی کشاورزان سعی می‌کنند، سطح زیرکشت خود را توسعه دهند. وی تصریح کرد: در جاهایی که چنین اتفاقی افتاده منابع آب زیرزمینی وضعیت بسیار بدتری پیدا کرده‌اند، چرا که دیگر آبی نمانده تا به زیر زمین نفوذ کند. وی افزود: بنابراین وقتی که کل مزرعه از شیوه‌های جدید استفاده کرد باید اجازه نداد سطح زیرکشت توسعه پیدا کند بلکه باید برای بقای همان کشاورزی در کشور اجازه داد این آب صرفه‌جویی شده برای ترمیم منابع آب زیرزمینی دشت‌ها همانجا باقی بماند. وی گفت: خوشبختانه برخی اقدامات انجام شده در زمینه تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی در بعضی از دشت‌های کشور به نتیجه رسیده و بیلان منفی را به مثبت تبدیل کرده است. وزیر نیرو در پایان اظهار داشت: وزارت نیرو عزم جدی دارد تا از همکاری نهادهای مختلف در جهت غلبه بر بحران آب در کشور استفاده کند، بلکه بتوان از طریق روش‌های جدید و علمی گزینه‌های پرهزینه را کنار گذاشت و راحت‌تر بر بحران آب فائق آمد.

 

 

ارسال نظر