کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۴۱

تنزل ایران به جایگاه سوم فروشندگان نفت به هند

 تسنیم| در حالی که عراق به بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند تبدیل شده و عربستان را کنار زده، ایران نیز به جایگاه سوم تنزل یافته است. به گزارش ایندیا تایمز، درحالی که دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در تلاش برای خرید نفت بیشتر از عراق است، بغداد در حال پشت سر گذاشتن عربستان و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند است. پرادهان پس از دیدار با ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق در توییتی نوشت: «عراق دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند است. طی 6 ماه گذشته این کشور با پشت سر گذاشتن عربستان نخستین تامین‌کننده نفت ما شده است.» پرادهان در این نشست تلاش کرد، زمینه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در بخش نفت و گاز عراق ایجاد کند. این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که روابط هند با ایران به دلیل عدم واگذاری میدان گازی فرزاد ب ایران به شرکت هندی با تنش مواجه شده است. این موضوع سبب شده تا دهلی‌نو تصمیم بگیرد «برای حفاظت از منافع اقتصادی خود» خرید نفت خود از ایران را به میزان یک‌سوم کاهش دهد. در واقع الگوی تامین نفت هند طی ماه‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده و پالایشگاه‌های دولتی این کشور به دنبال نفت ارزان‌قیمت‌تر هستند تا سوددهی سرمایه‌گذاری‌های خود را به حداکثر برسانند.

میزان خرید نفت هند از عربستان که به صورتی سنتی بیشترین رقم را به خود اختصاص می‌داد، 7 تا 8 درصد کاهش یافته، زیرا پالایشگاه‌های هندی نفت عراق را جایگزینی پرسودتر برای نفت عربستان یافته‌اند. قیمت نفت خام عربستان اخیرا افزایش یافته است.

مذاکره با چند شرکت برای حفاری نفتی در خزر

ایرنا| رییس امور بین‎الملل شرکت نفت خزر اعلام کرد: در چند هفته گذشته با هدف بررسی فرصت‎های همکاری در فعالیت‎های توسعه‎‌یی دریای خزر، نشست‌های مشترکی با نمایندگان صندوق‎های انرژی و شرکت‎های فعال در حوزه حفاری و اکتشاف نفت و گاز از نروژ، روسیه و چین برگزار شد. در سال‌های گذشته توجه اصلی وزارت نفت به توسعه میدان‌های نفتی در خلیج‌فارس و مناطق جنوبی معطوف بوده و کمتر به اکتشاف در مناطق شمالی کشور پرداخته شده است. در واقع به دلیل ساختار‌های زمین شناختی پیچیده و عمق زیاد، دریای خزر از مناطق پرریسک برای حفاری و اکتشاف نفت به شمار می‌رود و انجام مطالعات میدان، اکتشاف و تولید به فناوری‌های جدید و منابع مالی گسترده نیاز دارد. عمق زیاد آب در دریای خزر در نواحی جنوبی (موقعیت ایران) به بیش از یک‌هزار متر می‌رسد و نبود فناوری‌های لازم در ایران برای اکتشاف در آب‌های عمیق سبب شده است برنامه اکتشاف در این مناطق جزو اولویت‌های اصلی و جاری قرار نگیرد. همچنین بیشتر میدان‌های نفتی و گازی ایران در خلیج‌فارس و مناطق جنوبی کشور قرار دارد و اکتشاف و تولید نفت در آنها بسیار ارزان تمام می‌شود و تمرکز اصلی فعالیت صنعت نفت نیز در این مناطق است. «رامین خودآفرین» به مذاکره با شرکت‎های بین‎المللی برای جذب مشارکت و سرمایه‎گذاری در مطالعه، اکتشاف، توسعه و تولید نفت در دریای خزر اشاره کرد و افزود: با شرکت‎های فعال در حوزه حفاری و اکتشاف مذاکره شده است.

 

ارسال نظر