کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۸۸

 آب‌گرفتگی شناور نفت فلات قاره

شانا| رییس عملیات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران، جزییات آب‌گرفتگی شناور مسافری حامل گروهی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران را که روزشنبه دچار حادثه شد، تشریح کرد.

 کاپیتان عبدالعلی وفایی‌نژاد گفت: «در ساعت 14:40 دقیقه روز (شنبه ۳۱ تیرماه) شناور استیجاری جنین (Jenin) ساخت سال ۲۰۱۰ با ۳۲ مسافر و ۸ خدمه در حال نزدیک شدن به اسکله بهرگان بود که در فاصله یک مایلی این اسکله به دلیل بی‌توجهی و بی‌دقتی ناخدای اندونزیایی آن با SBM قدیم بهرگان برخورد می‌کند.» وی افزود: با وجود دو بویه هشدار دهنده در اطراف این SBM برای شناسایی نقاط خطر، متاسفانه ناخدای شناور بدون توجه به آنها به مسیر خود ادامه داده و سمت راست کشتی در زیر آب از قسمت جلو تا پاشنه آن شکاف عمیقی بر می‌دارد. در نتیجه این شکاف عمیق، آب وارد موتورخانه شناور شده و در مدت ۲۰دقیقه با توجه به عمق 4متری دریا، شناور از پاشنه در آب فرو رفته و قسمت جلو آن کماکان بالای آب قرار دارد.  کاپیتان وفایی‌نژاد افزود: خوشبختانه با اقدام به موقع عملیات دریایی شرکت نفت فلات قاره و سپاه، همه مسافران و خدمه این شناور به سرعت توسط کشتی سویسکو و قایق‌های تندرو سپاه جمع‌آوری و به اسکله هدایت ‌شدند.  وی افزود: معمولا در روزهای مشخصی از ماه با توجه به اقماری بودن و پایان ۱۴روز کار عده‌یی از همکاران شرکت نفت فلات قاره ایران، توسط شناورهای مسافری نسبت به جابه‌جایی و جایگزینی آنان با سایر همکاران اقدام می‌شود و این موضوع امری طبیعی و عادی در روند کاری این شرکت است.

رییس عملیات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران با رد شایعاتی مبنی بر فرسوده بودن شناور حادثه‌ دیده در آب‌های خلیج‌فارس گفت: شناور مسافری جنین (Jenin) به طول ۳۵متر و عرض ۶متر در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و یکی از شناورهای مدرن و به‌روز بوده است. در این راستا مراتب به اطلاع مالک این شناور رسیده و مقرر شده به سرعت اقدامات لازم برای شناور کردن دوباره و تعمیرات این کشتی مسافری انجام شود.

 شمارش معکوس برای برداشت 10هزار بشکه‌ای از یاران‌جنوبی

ایسنا| در حالی که ظرفیت تولید میدان‎های آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی در مجموع به حدود ۳۰۰هزار بشکه در روز رسیده، شمارش معکوس برای برداشت نفت از میدان یاران جنوبی هم آغاز شده است.  فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و طرح توسعه میدان یاران شمالی، آبان‌ماه سال گذشته به‌طور رسمی با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شد و هم‌اکنون روزانه از این میادین به ترتیب حدود ۷۵، ۱۱۵ و ۳۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود.  

توسعه فاز نخست یادآوران با 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دستور کار شرکت ساینوپک چین قرار داشته؛ توسعه فاز نخست آزادگان شمالی با

۲ میلیارد و ۵۵۰میلیون دلار با راهبری شرکت ملی نفت چین (CNPC) به سرانجام رسیده و میدان یاران شمالی هم با رقمی کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا توسعه داده شده است. یاران جنوبی تنها میدان مشترک غرب کارون است که هنوز برداشت از آن آغاز نشده و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه امسال تولید زودهنگام این میدان به میزان ۱۰هزار بشکه در روز آغاز شود و تا پایان سال به ۲۵هزار بشکه در روز برسد.

 

 

 

ارسال نظر