احتمال بازگشت فساد به پمپ‌بنزین‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۸۶
احتمال بازگشت فساد به پمپ‌بنزین‌ها

سخنگوی کمیسیون انرژی: اگر سهمیه‌بندی مطرح شود باید برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه اضافه در نظر گرفته شود که فساد خاصی ایجاد می‌کند

گروه انرژی|

در یک هفته اخیر اظهارات ضد و نقیضی درباره بازگشت نظام سهمیه‌بندی به سیستم توزیع سوخت کشور مطرح شده است. دقیقا هفته پیش بود که عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هرگونه اعمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین و افزایش قیمت را تکذیب کرد.

اما روز جمعه گذشته منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام رشد 10میلیون لیتری مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد که در صورتی که روند صعودی مصرف بنزین کنترل نشود، دولت و مجلس باید مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته‌ باشند.

او البته پای خود را از این بازی بیرون کشید و عنوان داشت که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها اجرا کننده سیاست‌هاست.

اما این اظهارنظر مدیرعامل شرکت ملی پخش در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌یی در میان رسانه‌های منتقد دولت داشته و آنها خواستار این هستند که دولت اشتباه خود را در مدیریت سوخت کشور اعلام کند. منتقدانی که توانستند دولت را در بازی حذف کارت سوخت شکست دهند، بار دیگر توانستند بحث سهمیه‌بندی بنزین که در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و به گفته کارشناسان تبعات منفی زیادی را به همراه داشت، به پیش کشند.

هرچند روز شنبه ریاحی مجددا در اظهارنظری اعلام کرد که هنوز طرحی برای سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت ارائه نشده است.

بحث‌های روزهای اخیر واکنش کمیسیون انرژی مجلس را به همراه داشته است. به گزارش «تعادل» و به نقل از خانه ملت، اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی در واکنش به افزایش مصرف بنزین، ابتدا آن را طبیعی و مربوط به فصل افزایش سفر در تابستان دانست اما عنوان کرد که چنانچه پس از پایان شهریور افزایش مصرف بنزین همچنان به قوت خود باقی بماند باید تمهیدات دیگری اندیشید تا نیازمند واردات سنگین بنزین نباشیم. یا اینکه باید بودجه خاصی برای افتتاح فاز 1 و 2 ستاره خلیج‌فارس اختصاص یابد که از این طریق می‌توان به تولید 15میلیون لیتر دست یافت.

وی گفت: «سال‌های گذشته مصرف بنزین تا 90میلیون لیتر در روز نیز افزایش یافته بود، بنابراین در شرایط کنونی که اوج مسافرت‌ها بوده و مردم به سبب گرمای خاصی که در کشور ایجاد شده به مناطق سردسیر و کوهستانی سفر می‌کنند این افزایش مصرف سوخت ناشی از افزایش مسافرت‌ها طبیعی است.»

نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: « با پایان فصل تابستان و سفرهای تابستانی سیر صعودی افزایش مصرف بنزین روند نزولی به خود می‌گیرد».  

قره‌خانی با اشاره به اینکه قاچاق در بخش سوخت کشور در بخش گازوییل پر رنگ است، ادامه داد: «مابه‌التفاوت قیمت گازوییل در ایران و در کشورهای همسایه زیاد بوده لذا قاچاق آن به دلیل تفاوت فاحش قیمت با کشورهای همسایه تا حدی وجود دارد، اما مابه‌التفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه به استثنای ترکیه زیاد نیست، البته نوع قاچاق سوخت در بخش‌های شرقی و غربی و جنوبی متفاوت است.»

وی یادآور شد: «افزایش مصرف سوخت بیشتر تحت تاثیر ترددهای جاده‌یی است که با کاهش پیک سفرهای تابستانی می‌توان انتظار کاهش مصرف و بازگشت مصرف بنزین به میزان میانگین مصرف گذشته را داشت.»

  اسنپ و تپسی هم باید سهمیه بگیرند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید آیین‌نامه برقراری مجدد کارت سوخت براساس مصوبه مجلس تدوین شود، افزود: «اگر بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح شود باید برای تاکسی‌های درون و بین شهری و تاکسی‌های اینترنتی همانند اسنپ و تپسی سهمیه اضافه در نظر گرفته شود که با این اقدام در پمپ بنزین‌ها فسادهای خاصی ایجاد می‌شود و مردم در مضیقه قرار می‌گیرند.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «برای مدیریت مصرف سوخت باید به سمت تولید بیشتر و سیاست اصلاح قیمتی حرکت کرد تا علاوه بر رفع نیازهای مردم صرفه‌جویی در مصرف بنزین انجام شود.»

 

 

ارسال نظر