کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۳۲

مشکل دریافت پول پتروشیمی‌ها تجاری است، نه سیاسی

ایرنا| وزیر نفت با بیان اینکه ایجاد مشکل در دریافت پول صادرات پتروشیمی از چین، یک موضوع تجاری است و سیاسی نیست، گفت: البته دولت در حال کمک برای رفع مشکل این مجتمع‌های پتروشیمی است.

بیژن زنگنه روز گذشته درباره وضعیت رفع مشکل دریافت پول صادرات پتروشیمی به چین، بیان داشت: «این شرکت‌ها دولتی نبوده و خصوصی هستند و خودشان این موضوع را پیگیری می‌کنند.»

وزیر نفت درباره زمان حل این مشکل گفت: «مشخص نیست یک طرف این مساله ما هستیم، اما طرف دیگر، چین است.»  علت اصلی بروز مشکل در دریافت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین این است که از ابتدای ماه مه (11 اردیبهشت) 2017، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک‌های چین به اجرا درآمده است که براساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت‌گیری می‌شود و ارتباطی به مساله تحریم ندارد.

پیش از این، مرضیه شاهدایی گفته بود: در صادرات پتروشیمی به چین مشکلی نداریم و فقط، مشکل در موضوع پرداخت پول ناشی از صادرات است. ما تمهیداتی را اجرا کرده و جلساتی را در این باره برگزار کرده‌ایم. دولت نیز در حال پیگیری این مساله بوده و از سفیر چین نیز توضیحات لازم خواسته شده است.» به گفته وی، قرار شده برای رفع این مشکل با وزیر اقتصاد چین نیز مذاکراتی انجام شود. مهدی شریفی نیک‌نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز گفته بود: «پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک‌های چین باقی نمانده و بلوکه نشده است و به‌دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک‌های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت‌گیری می‌شود.»

وی خاطرنشان کرده بود: «علاوه بر اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در چین، مشکل دیگر این است که بانک‌های چینی هنوز بانک‌های ایرانی را از فهرست بانک‌ها و شرکت‌های دارای ریسک خارج نکرده اند.»

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی درباره تاثیر این مشکل بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفته بود: «به‌دلیل اینکه امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد، صادرات محصولات برخی شرکت‌ها متوقف می‌شود.»

 

نقض‌ تحریم‌های ضدروسی در زمان مدیریت تیلرسون

ایرنا| غول نفتی اگزان‌موبیل امریکا برای نقض تحریم‌های ضدروسی در زمان ریاست رکس تیلرسون وزیر خارجه کنونی بر این شرکت، مجرم اعلام و جریمه نقدی شد. بر این اساس، اگزان‌موبیل به‌دلیل نقض تحریم‌های روسیه باید 2 میلیون دلار جریمه بپردازد.

خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه با اعلام این خبر افزود: مطابق اسناد مورد بررسی در وزارت دارایی امریکا، نقض تحریم‌های ضدروسی سال 2014 رخ داده است.

بنا بر اطلاعات مورد استناد، روسای شرکت‌های وابسته به اکسون موبیل با شخصیت‌هایی قرارداد بستند که نام آنان در فهرست تحریم‌ها بوده و ازجمله شامل 8 سند مورد توافق در زمینه پروژه‌های نفت و گاز روسیه می‌شود.

تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا و امریکا بر سر پرونده اوکراین که از سال 2014 وضع شده و بخش‌های گسترده‌یی را شامل می‌شود، سبب دور ماندن شرکت‌های نفتی از روسیه شده که بزرگ‌ترین تولید‌کننده در این عرصه شناخته می‌شود. تیلرسون که سال 2006 ریاست اکسون موبیل را برعهده گرفت، پیش از ترک این مسوولیت در سال جاری برای برعهده گرفتن سمت وزارت خارجه امریکا، ارتباطات کاری زیادی با روسیه داشت و با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور نیز دیدار کرده بود.

 

ارسال نظر