کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۵۴

نخستین گام برای اساسنامه شرکت گاز

تسنیم| طبق اخبار واصله قرار بر این بوده است که عصر روز گذشته سه‌شنبه 27 تیرماه، با برگزاری نخستین جلسه کمیته تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز ایران، تدوین این اساسنامه در مجلس شورای اسلامی کلید بخورد. عصر دیروز بررسی مطالب و اساسنامه پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران با حضور مسوولان و نمایندگان تام‌الاختیار وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیته‌یی که بدین منظور در کمیسیون انرژی مجلس دهم تشکیل شده، آغاز شده است. پیش از این جلساتی با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون بازرگانی وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی تشکیل جلسات و ساختارسازی کمیته تدوین این اساسنامه تشکیل شده بود.

پیگیری از وزارت نفت حاکی از این است که نخستین جلسه این کمیته قرار است 27 تیرماه در مجلس شورای اسلامی با حضور کارشناسانی از مجموعه وزارت نفت برگزار شود و پس از آن در هفته‌های آتی با جمع‌بندی نتایج این جلسه، برگزاری جلسات دیگری بدین منظور در دستور کار قرار گیرد.

پیش‌راه‌اندازی فراورش گاز «هنگام»

 شانا| سرپرست منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران از پیش‎راه‎اندازی تاسیسات فراورش گاز میدان مشترک هنگام خبر داد و گفت: شمارش معکوس بهره‌برداری از این تاسیسات آغاز شده است. شهسوار ارغش با بیان این مطلب افزود: این تاسیسات با ظرفیت فرآورش روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز ‌طبیعی به زودی به بهره‌برداری می‎رسد. وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این تاسیسات، مشعل میدان هنگام در جزیره قشم خاموش می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه، افزون بر تامین گاز نیروگاه‌های قشم شامل نیروگاه قشم مولد، تولید همزمان آب و برق مپنا و صنایع جزیره قشم، گاز مازاد برای تامین نیاز نیروگاه بندرعباس ارسال خواهد شد.

به گفته ارغش، با بهره‌برداری از این تاسیسات و جمع‌آوری گازهای همراه نفت، در زمان کمتر از یک سال کل هزینه سرمایه‌گذاری بازگشت داده می‌شود و دستاوردهای متعدد زیست محیطی نیز برای بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس در پی خواهد داشت. وی با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در میدان مشترک هنگام یادآور شد: با گذشت زمان این میدان از تولید نفت به تولید گاز سوق پیدا خواهد کرد

ارغش خاطرنشان کرد: قطعا افزایش ظرفیت تولید گاز منجر به تحولات اقتصادی و عمرانی گسترده‌یی در سطح جزیره قشم با ساخت صنایع جدید می‎شود و حتی امکان احداث واحدهای کوچک LNG نیز وجود دارد. طرح ساخت مجتمع فرآورشی نفت و گاز هنگام از مهرماه سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفت و امسال به‎طور کامل بهره‎برداری می‎شود.

 

ارسال نظر