4 دلیل بازگشت نفت به بالای 50 دلار

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۵۲

ایسنا|

یک عضو کمیته سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه«کوئیل وست» به تلویزیون بلومبرگ گفت: احتمال بالایی وجود دارد که نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۵۰ دلار بازگردد.

این پیش‌بینی درحالی مطرح می‌شود که مجموعه آمارهای اخیر به خریداران نفت که در ماه ژوئن از بازار بیرون رانده شده بودند، اندکی امید بخشیده است. اگرچه هر یک از این آمار به تنهایی اهمیت قابل توجهی ندارد اما اگر به اتفاق در نظر گرفته شوند به اندکی تحکیم بازار اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اویل پرایس در گزارش ماهانه بازار نفت که هفته گذشته از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا انتشار یافت، برآورد شد که نرخ پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید به دلیل تولید بالاتر لیبی و نیجریه کاهش پیدا کرده است. افزایش غیرمنتظره تولید این سازمان احتمالا متعادل شدن مجدد بازار نفت را به تاخیر می‌اندازد اما این خبر منفی باعث شد بازار از بازنگری پیش‌بینی برای تقاضای نفت غافل بماند.  اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد، تقاضای جهانی امسال به میزان 1.5میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که 1/0میلیون بشکه در روز بالاتر از برآورد این سازمان در ماه پیش بود. بنابراین تقاضا سریع‌تر از حد انتظار به خصوص در 3ماهه دوم نسبت به 3ماهه اول افزایش پیدا می‌کند که نشان می‌دهد، نیمه دوم سال احتمالا به اُفت ذخایر قوی‌تر منجر می‌شود. آماری که اخیرا از سوی چین منتشر شده و نشان می‌دهد که تقاضای پالایشگاهی در ژوئن رشد چشمگیری داشته است، پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا از رشد بالاتر تقاضا را مورد تایید قرار می‌دهد. به دلیل اینکه تولید داخلی چین طی چند سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده، این کشور ناچار است وارداتش را افزایش دهد.

دومین دلیل اینکه قیمت‌های نفت به تدریج صعود خواهد کرد این است که با وجود ادامه رشد شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا، روند رشد آنها آهسته شده است. شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا هفته گذشته دو حلقه افزایش یافت که رقم کوچکی در مدت افزایش ۱۴ماهه دکل‌ها از بهار سال ۲۰۱۶ بوده است. شمار دکل‌های حفاری در 3هفته گذشته تنها ۷حلقه افزایش یافته درحالی که در 3هفته پیش از آن ۲۵حلقه افزایش داشت. قیمت‌های پایین‌تر نفت، شرکت‌های حفاری شیل را از بازگشت سریع‌تر به میدان بازداشته است. این افزایش اندک به معامله‌گران نفت امیدواری می‌دهد که رونق حفاری ممکن است محدود شود که به نوبه خود به عرضه کمتر و متعادل شدن بازار کمک خواهد کرد.

دلیل سوم بازگشت نفت به ۵۰ دلار این است که امریکا در دو هفته گذشته کاهش چشمگیر سطح ذخایر نفت را گزارش کرده است. سازمان اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرده میزان ذخایر در دو هفته گذشته به ترتیب 7.5و 6.3 میلیون بشکه کاهش یافته است درحالی که به مدت چندین هفته این ذخایر رو به افزایش بوده یا ثابت بودند. اگرچه چنین انتظاری هنوز زود است اما چند هفته کاهش متوالی ذخایر نفت به تقویت کف قیمت کمک خواهد کرد.

دلیل چهارم که چرا فضا برای افزایش نفت به قیمت بالاتر وجود دارد این حقیقت است که بازار به دلیل تولید بالاتر لیبی و نیجریه دچار آسیب نخواهد شد. یکی از دلایلی که نفت در ماه گذشته کاهش یافت، افزایش تولید لیبی بود. اما این مساله اکنون کاملا از سوی بازار هضم شده و افزایش اندک تولید اوپک مساله مهمی نیست. براساس گزارش اویل پرایس، خوش‌بینی بیشتر در بازار نفت در اقدامات اخیر سرمایه‌گذاران مشهود است.

 آمار اخیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در دو هفته گذشته قراردادهای خریدشان را افزایش داده‌اند. معامله‌گران نسبت به برخی از تحولات بازار خوش‌بینی بیشتری پیدا می‌کنند حتی اگر لحن کلی همچنان بدبینانه باقی مانده است. قیمت‌های نفت هفته گذشته به میزان 5 درصد صعود کرد و نگرانی‌ها نسبت به سقوط قیمت به پایین ۴۰دلار تخفیف پیدا کرد.

 

ارسال نظر