نامشخص بودن منابع مالی «مپنا» برای احداث نیروگاه

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۶۲

فارس| درحالی که از امضای تفاهمنامه احداث

۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی میان شرکت دولتی تولید برق حرارتی و مپنا بیشتر از یک سال می‌گذرد هنوز شرکت مپنا کار احداث این نیروگاه‌ها را به دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی آغاز نکرده است.

در روز سوم خرداد ماه سال 95 تفاهمنامه احداث

5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت تولید برق حرارتی و شرکت مپنا با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا به امضا رسید. بنابر این گزارش در این تفاهمنامه که در راستای افزایش ظرفیت تولید برق کشور و برنامه 3ساله وزارت نیرو برای تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی امضا می‌شد، قرار شد زمینه احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا در کشور فراهم و توسط شرکت تولید نیروی برق حرارتی به نمایندگی از دولت خریداری شود.

براساس این گزارش، اما نکته‌یی که باعث تاخیر در آغاز احداث این 5 هزار مگاوات شده عدم توانایی مپنا در تامین مالی برای استارت ساخت نیروگاه بوده است. اعتماد وزارت نیرو به مپنا برای احداث 5 هزار مگاوات باعث شد تا قرارداد ساخت نیروگاه و تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی امضا و این قرارداد بزرگ به مپنا واگذار شود اما با گذشت بیش از یک سال از این تفاهمنامه هنوز عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه‌ها آعاز نشده است. نکته‌یی که در زمان امضای قرارداد مسوولان ارشد مپنا بر آن تاکید و مدعی بودند، این بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از منابع داخلی و خارجی می‌توانند تامین مالی را انجام دهند. اظهارات حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در مراسم امضای تفاهمنامه نیز جالب بود. وی گفته بود: از حدود7ماه قبل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای خرید از گروه مپنا برای تجمیع این تقاضاها توربین‌های کلاس F دعوت به عمل آمد و متعاقبا وزارت نیرو به نتیجه رسید تا 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی از گروه مپنا خریداری کند و تفاهمنامه آن نیز دیروز به امضا رسید.

همچنین محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی نیز در این مراسم هدف از امضای تفاهمنامه با مپنا را استفاده از توان تولید داخل در ساخت نیروگاه دانست و گفته بود: با اجرایی شدن این تفاهمنامه، زمینۀ احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا در کشور فراهم می‌شود. وی اظهار کرد: در تفاهمنامه با مپنا بر ضرورت انتقال تکنولوژی پیشرفته از شرکت‌های بین‌المللی تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی به صنعت نیروگاهی کشور تاکید شده است. اما بیش از یک سال از امضای تفاهمنامه برق حرارتی و مپنا می‌گذرد و همچنان خبری از اجرایی شدن قرارداد نیست.

 

ارسال نظر