کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۲۲:۲۸:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۵۵۸

تولید 5 هزار مگاوات برق با سرمایه خارجی

ایسنا  مدیر گروه نظارت بر قراردادهای سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور از فعالیت این شرکت در زمینه انجام سرمایه‏‏‌گذاری‏‏‌های خارجی در تولید برق خبر داد و گفت: قرارداد تولید برق به میزان پنج هزار مگاوات از سوی جمهوری اسلامی ایران با شرکت‏‏ها و سرمایه‌‏‏گذاران کشور ترکیه منعقد شده است.

جمشید سجده‌ای در حاشیه برگزاری نشست سرمایه‌‎‎‌گذاری خارجی در محل مرکز خدمات سرمایه‌‎‌گذاری یزد افزود: در حال حاضر دو سایت برای تولید دو هزار مگاوات نیروگاه برق در شهرهای ساوه و زاهدان تحویل این سرمایه‎‎گذاران خارجی شده است و بقیه نیز در حال انجام سرمایه‏‏‌گذاری هستند.  وی همچنین از امضای تفاهمنامه با سه شرکت از کره‌جنوبی، ژاپن و فرانسه برای تولید 3هزار و 500 مگاوات نیروگاه برق خبر داد و تصریح کرد: تفاهمنامه با این سه شرکت به امضا رسیده و مذاکرات جهت انجام عقد قرارداد در حال انجام است.مدیر گروه نظارت بر قراردادهای سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور، فراهم کردن مقدمات انجام سرمایه‏‏‌گذاری خارجی و ورود سرمایه‌گذاران در زمینه تولید برق، نیازسنجی، رصد امکانات و شرایط موجود و نیاز بازار، امضای تفاهمنامه، قرارداد عملیات اجرایی ساخت نیروگاه و معرفی محل اجرای طرح را از فعالیت شرکت‏‏های مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور برشمرد.

سجده‌ای با بیان اینکه دوره تضمینی خرید برق سرمایه‏‏‌گذاران خارجی در قرارداد مشخص می‌‎‎ شود، گفت: طبق توافق و قرارداد، سرمایه‌گذاران پس از طی زمان خرید و فروش تضمینی‏ می‌توانند برق تولیدی خود را در بازار آزاد به فروش برسانند یا نیروگاه خود را به دولت واگذار کنند.

اروپا اولویت گاز ایران نیست

ایرنا  معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره برنامه‌های صادرات گاز ایران از جمله صادرات گاز به اروپا بیان داشت: بازار گاز اروپا از بهترین بازارها برای ایران به شمار نمی‌رود، زیرا اروپا اکنون بیشتر از نیازش گاز دریافت می‌کند.

زمانی‌نیا یادآور شد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین ذخایر گاز را دارد باید به فکر صادرات گاز به اروپا و کسب سهمی از این بازار باشد، اما هم‌اکنون و در آینده نزدیک، دریافت گاز اروپا بیشتر از نیازش بوده و بنابراین برای ما اولویت ندارد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیرنفت اضافه کرد: اولویت اصلی ایران برای صادرات گاز باید کشورهای همسایه و هند باشد.

زمانی‌نیا ادامه داد: اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، فرصت مناسبی را برای دیپلماسی انرژی و پیگیری طرح‌های صادرات گاز به کشورهای همسایه فراهم کرده است.

کشور در مرز خاموشی

ایسنا   مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: رکورد تاریخی مصرف برق در کشور زده شد و اگر مشترکان عنایت لازم را نداشته باشند، قطعا با خاموشی مواجه خواهیم شد.  آرش کردی با اشاره به میزان مصرف برق در کشور گفت: روز چهارشنبه در ساعت 15:20 میزان مصرف برق به ۵۵هزار و ۳۶۴مگاوات رسید که این عدد یک رکورد تاریخی در کشور است. وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته میزان مصرف برق 7درصد رشد داشته که این مساله موجب شده فشار مضاعف به شبکه برق تحمیل شود اما با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته با کمترین محدودیت خاموشی روبه‌رو شدیم و توانستیم امروز را با وجود افزایش مصرف، بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.  مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه شرایط حاضر وضعیت خاصی است، گفت: مشترکان باید هشدارهای برقی را جدی بگیرند و از مصارف غیر ضروری در ساعات پیک که ساعت ۱۲ تا ۴ بعدازظهر است، به‌طور جد جلوگیری کنند. کردی تصریح کرد: شبکه برق کشور امروز شرایط نامطلوبی را سپری کرد که اگر اقدامات همکاران برقی نبود، می‌توانست شرایط بدی رقم بخورد. لذا تقاضای ما از مشترکان، مدیریت مصرف برق و توجه به هشدارهای برقی است. وی نیاز صرفه‌جویی در صنعت برق را ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات دانست و افزود: اگر مشترکان ۱۰درصد صرفه‌جویی داشته باشند، تهدید خاموشی کشور را دنبال نمی‌کند. بنابراین در این شرایط حاضر انتظار همکاری از سوی مشترکان افزایش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر