تداوم افت قیمت طلای سیاه با فشار اوپک و امریکا

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۵۵
تداوم افت قیمت طلای سیاه با فشار اوپک و امریکا

گروه انرژی  

تنها 2 روز پس از آنکه سیگنال‌های مخالفت روسیه با افزایش حجم طرح کاهش تولید نفت خام، روند افزایشی قیمت طلای سیاه را متوقف کرد، همزمانی داده‌هایی که از افزایش تولید نفت خام اوپک و ایالات متحده حکایت داشت، توانست باز هم قیمت‌ها را در روز جمعه با کاهش روبه‌رو کند. به گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز دیروز بهای نفت خام کاهشی بیش از یک‌درصد را تجربه کرد و بهای نفت خام WTI به کمتر از 45دلار در هر بشکه رسید. این وضعیت ناشی از افزوده شدن داده‌های مربوط به افزایش تولید نفت خام امریکا به داده‌های افزایش تولید نفت خام اوپک بود.

قیمت آتی نفت خام برنت نیز در بازار‌های بین 61 سنت کاهش داشت و هر بشکه نفت خام برنت با 1.3 درصد کاهش 47.5 دلار فروخته شد. قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 58 سنت یا 1.3 درصد کاهش به بشکه‌یی 44.49 رسید.  اخبار افزایش تولید نفت خام امریکا، موجب خنثی شدن احساسات مثبت ناشی از کاهش ذخایر نفت و بنزین در ایالات متحده شد.

بانک جهانی «ای ان زد» در روز جمعه اعلام کرد: «در ابتدا قیمت نفت به پشتوانه کاهش چشمگیر ذخایر تجاری نفت خام، روند افزایشی داشت اما این روند عمری کوتاه داشت چرا که توجه و تمرکز بازار متوجه افزایش تولید نفت خام امریکا شد.»

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، ذخایر نفت خام امریکا ‌با 6.3 میلیون بشکه کاهش در هفته منتهی به 30 ژوئن به 502.9 میلیون بشکه رسید. ذخایر بنزین نیز افتی 3.7 میلیون بشکه‌یی را تجربه کرده و به سطح 237.3میلیون بشکه رسید.  اطلاعات این گزارش، تقاضایی قوی را در ایالات متحده برای نفت خام نشان می‌داد اما این قدرت با افزایش یک‌درصدی تولیدات هفتگی امریکا و رسیدن آن به 9.34میلیون بشکه در روز خنثی شد. سطح تولید فعلی نفت‌خام امریکا نسبت به میانه سال 2016 میلادی، افزایش 10درصدی را نشان می‌دهد. داده‌های مربوط به افزایش تولید نفت خام امریکا در حالی منتشر شده است که دیتاهای تامسون رویترز نشان می‌دهد، تولید نفت خام اوپک در این ماه برای دومین ماه متوالی پس از ژوئن روندی افزایشی داشته است. این در حالی است که اوپک اکنون و تا ماه مارس 2018 در طرح کاهش تولید نفت خام به سر می‌برد.

اوپک در ماه ژوئن 25.92میلیون بشکه در روز صادر کرد. این رقم افزایشی 450هزار بشکه‌یی را در مقایسه با ماه مه ‌و افزایشی 1.9میلیون بشکه‌یی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

مرگان استنلی می‌نویسد: «اگر احیانا اوپک برای ایجاد تعادل در بازار ناتوان باشد، تغییرات احتمالا توسط تغییرات در قیمت اعمال خواهد شد.»

این بانک امریکایی معتقد است که هر چند قرار گرفتن بهای نفت خام در بازه 46 الی 50 دلار می‌تواند در میان‌مدت تا دراز‌مدت مانند مانعی برای تولید نفت خام امریکا باشد اما برای اینکه شاهد افتی قابل توجه در تولید نفت خام امریکا باشیم به قیمت‌هایی زیر 40 دلار نیازمندیم.

مرگان استنلی همچنین می‌نویسد که انتظار دارد قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت تا اواسط سال 2018 به بشکه‌یی 50 دلار برسد.

به گزارش «تعادل» کمتر از 20روز دیگر تا نشست 24 جولای اوپک در سن‌پترزبورگ باقی مانده است اما سیگنال‌های متفاوتی از سوی کشورهای شرکت‌ کننده در نشست در حال مخابره است. اوپک که به‌شدت تلاش دارد با تنظیم میزان عرضه و تقاضا بازار نفت را در حالت تعادل نگهدارد، تاکنون به دلایل متعدد توفیق چندانی در این عرصه نیافته است. در این مدت افزایش بی‌رویه نفت شیل امریکا از یک سو و معافیت لیبی و نیجریه از سیاست کاهش تولید اوپک از سوی دیگر مانع دستیابی اوپک به هدف خود در رابطه با افزایش قیمت شد.

از آخرین نشست اوپک در 25 مه ‌سال جاری که تصمیم کاهش تولید برای 9 ماه دیگر تمدید شد، بازار نفت سقوط بی‌سابقه‌یی را تجربه کرد و قیمت به پایین‌ترین سطح در 10ماه اخیر رسید. بسیاری از تحلیلگران بازار نفت معتقدند کاهش تولیدهای اوپک و دیگر تولید‌کنندگان تاثیر قابل توجهی بر کاهش سطح ذخایر نفت جهان نداشته و به نظر می‌رسد بازار بیش از میزانی که برخی پیش‌بینی می‌کردند، از وضعیت متوازن فاصله گرفته است.

در این وضعیت در حالی که برخی وزرای اوپک از جمله بیژن زنگنه نشانه‌هایی را از تمایل این سازمان به گرفتن تصمیمی جدید در مورد طرح کاهش تولید بروز دادند، روز چهارشنبه بلومبرگ به نقل از 4 مقام روسی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، نوشت که با وجود اینکه مسکو نیز در مورد اینکه آیا تصمیم سابق برای تعادل قیمت‌ها کافی بوده است یا نه تردید دارد اما مخالف تصمیمی جدید در حال حاضر است.

این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده‌اند که بهای نفت خام که پس از چندین ماه رویکرد نزولی در هفته اخیر اندکی رو به بهبود بود، دوباره فضای نزولی به خود بگیرد. هر چند هنوز برای ارزیابی اینکه فضای بازار تا چه اندازه گاوی و تا چه اندازه خرسی است زود به‌شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر