کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۳۷

تمایل توتال به مشارکت 2میلیارد دلاری در پتروشیمی

شانا| معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکت توتال فرانسه برای ساخت ۳مجتمع پتروشیمی گفت: در صورت توافق نهایی، توتال 1.5تا ۲میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مرضیه شاهدایی روز دوشنبه ۱۲تیر ماه در حاشیه امضای قرارداد طرح توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱پارس جنوبی در جمع خبرنگاران در تشریح مذاکرات شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توتال فرانسه برای ساخت مجتمع‌های جدید پتروشیمی در ایران اظهار کرد: براساس آخرین گفت‌وگوها دو طرف بر ساخت مجتمع پتروشیمی در مجموع با ظرفیت تولید سالانه حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری به توافق دست یافته‌ایم.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون روی ساخت ۲مجتمع تولید یک گرید ویژه و خاص پلی اتیلن و یک مجتمع اتان کراکر با هدف تبدیل اتان به اتیلن توافق شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق نهایی، شرکت توتال فرانسه بین 1.5تا ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه ویژگی مهم قرارداد و مشارکت احتمالی توتال فرانسه در صنایع پتروشیمی، انتقال دانش فنی برای تولید یک گرید ویژه و خاص تولید پلی اتیلن در ایران است، افزود: هم‌اکنون روی ساخت ۲مجتمع تولید پلی اتیلن و محصولات پلیمری هر یک با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن توافق شده ضمن اینکه ظرفیت واحد اتان کراکر هم حدود یک تا 1.2میلیون تن در سال برآورد می‌شود.

امضای 76 قرارداد اجاره نفتکش‌های ایرانی

تعادل| مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه ناوگان حمل گاز مایع(ال. پی. جی) کشور توسعه می‌یابد، گفت: از زمان اجرایی ‌شدن برجام تاکنون 76 قرارداد اجاره کشتی با شرکت‎های خارجی ازجمله شرکت‌های اروپایی امضا شده است.

به گزارش شرکت ملی نفت سیروس کیان‎ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران روز گذشته بیان کرد: شرکت نفتکش افزون بر اینکه توان پاسخ به تمامی نیازهای شرکت ملی نفت ایران را دارد، آماده است تا در صورت درخواست و اعلام این شرکت به تامین کشتی‎های مورد نیاز جهت صادرات نفت و گاز کشور نیز اقدام کند.

وی درباره وضعیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران افزود: شرکت ملی نفتکش ایران با ناوگانی به ظرفیت 15.5میلیون تن، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی نفتی جهان به لحاظ ظرفیت به شمار می‎رود.

کیان‌ارثی با موثر خواندن برجام در صنعت نفت افزود: با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‎ها، موانع پیش روی فعالیت‌های بین‎المللی شرکت ملی نفتکش ایران نیز برداشته شد؛ به طوری که کلاس، بیمه، پرچم و دیگر الزامات بین‌المللی ناوگان شرکت ملی نفتکش مجددا برقرار و تردد ناوگان این شرکت به بنادر اروپایی از سر گرفته شد که ازجمله آن می‎توان به بازگشت دوباره ناوگان این شرکت به بنادر اسپانیا، هلند و... اشاره کرد.

بهره‌برداری از نخستین پارک پتروشیمی

ایلنا| با مشارکت دو شرکت بزرگ ایتالیایی، نخستین پارک پتروشیمی ایران با هدف تکمیل زنجیره‌های ارزش استایرن در عسلویه آماده بهره‌برداری می‌شود تا با تولید محصولات جدید پلیمری ایران هم عضو باشگاه تولیدکنندگان پلیمرهای خاص شود.

متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری یکی از سیاست‌های کلان صنعت پتروشیمی ایران بوده و با ورود به 50 سال دوم فعالیت این صنعت استراتژیک پس از تولید محصولات سنتی با بهره‌برداری از نخستین پارک پتروشیمی برای نخستین ‌بار محصولات پلیمری با بالاترین استاندارد جهانی در ایران تولید خواهد شد. بر این اساس احداث نخستین پارک پتروشیمی ایران با هدف تکمیل زنجیره«استایرن‌ها» در عسلویه در قالب 4مجتمع پتروشیمیایی آغاز شده که سال گذشته فاز نخستین پارک با راه‌اندازی مجتمع پلی استایرن انتخاب و ظرفیت تولید سالانه 250هزار تن پلی استایرن انبساطی در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد بهره‌برداری از پارک پتروشیمی استایرن در عسلویه ساخت و راه‌اندازی دو مجتمع پتروشیمی صدف و پلیمر پادجم بوده که در صورت بهره‌برداری از این دو طرح پتروشیمی امکان تولید محصولاتی همچون ESBR به عنوان خوراک اصلی صنایع تولید تایر و لاستیک، ABS، SBS، SBو LCBR به عنوان خوراک صنایع خودروسازی، لوزام خانگی و... در صنعت پتروشیمی ایران فراهم می‌شود.

عقد قرارداد پالایشگاه گاز بیدبلند با «هیتاچی» ژاپن

شانا| شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به عنوان تامین‌کننده خوراک صنایع پتروشیمی در مسیر خط اتیلن مرکز شاخه دنا با شرکت هیتاچی ژاپن قرارداد جدیدی برای تامین تجهیزات و کمپرسور امضا کرد.

در ادامه امضای قرارداد همکاری با شرکت‌های معتبر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در دوران پسابرجام، قرارداد جدیدی با شرکت هیتاچی ژاپن برای تامین کمپرسورها و سیستم‌های VRU تاسیسات ذخیره‌سازی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس امضا شد.

محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اشاره به پیشرفت حدود ۵۰ درصدی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس در قالب سه پکیج پالایشگاه، خطوط لوله انتقال گاز و خوراک و مخازن ذخیره‌سازی در ماهشهر گفت: برای تکمیل و شتاب در روند ساخت این پالایشگاه گاز، سه قرارداد اصلی در بخش تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی در ماهشهر امضا شده است. وی از امضای قرارداد جدیدی با شرکت هیتاچی ژاپن برای تامین و تحویل کمپرسورها و سیستم‌های VRUدر قالب قرارداد LOI خبر داد و افزود: افزون بر این برای حمایت از سازندگان ایرانی پس از انجام مناقصه، قرارداد ساخت پست برق و سوییچ‌گیر GIS تاسیسات ذخیره‌سازی ماهشهر به ۲ شرکت ایرانی واگذار شده است. هدف از طراحی و ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس تولید روزانه ۴۸میلیون مترمکعب گاز شیرین و تصفیه شده متان برای تزریق به شبکه سراسری، سالانه ۱,۵میلیون تن اتان و 1.5میلیون تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان است.

 

ارسال نظر