رکورد تولید اوپک در سال 2017 شکست

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۳۵
رکورد تولید اوپک در سال 2017 شکست

بلومبرگ: تولید اعضای «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» در ماه ژوئن 260 هزار بشکه در روز افزایش داشته است

گروه انرژی|

روز گذشته و پس از هشت روز متوالی، سرانجام صعود قیمت نفت متوقف شد. افزایش قیمت روزهای اخیر ناشی از این موضوع بود که نشانه‌هایی مبنی بر کاهش سرعت رشد تولید نفت ایالات‌متحده در بازار پدیدار شده ‌بود. باور این موضوع سبب شد هر دو سبد نفتی از تاریخ 21ژوئن رشدی بیش از 10درصدی را تجربه کنند.

اما آنچه سبب تغییر رویه حرکتی قیمت شده، تقویم ایالات‌متحده امریکاست. به گزارش «تعادل» و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی بسیاری از فعالان بازار بورس در آستانه روز استقلال امریکا (که دیروز بود) اقدام به بستن پوزیشن‌های معاملاتی خود کردند که همین مساله موجب افت قیمت در بازارها شد. از سوی دیگر قیمت نفت در آستانه رسیدن به مرز 50 دلاری در هر بشکه با مقاومتی تکنیکالی مواجه شده است.

اما با وجود این افت قیمت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که جهت حرکت بازار نسبتا تغییر پیدا کرده است. هنوز به خاطر داریم که از اواخر ماه مه ‌و بخش عمده‌یی از ماه ژوئن، بازار بر اثر رشد قابل بیش از انتظار تولید نفت امریکا و شک و تردید در رابطه با اثربخشی تمدید توافق کاهش تولید، به صورت قابل توجهی دچار روند نزولی شده‌ بود.  اما با نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی ماه ژوئن فضای حرکتی بازار جهانی نفت دچار تغییر شد. علت امر، انتشار داده‌هایی بود که از افت تولید جاری و نیز کاهش حفاری‌ها برای شروع تولیدات جدید نفت‌ در ایالات‌متحده حکایت می‌کرد.

در همین رابطه موسسه تحقیقاتی بی‌ام‌آی در تحلیلی از وضعیت بازار نفت در ادامه سال 2017 می‌نویسد: «با توجه به توافق کاهش تولید اوپک، کاهش عرضه تقاضای جهانی و تقویت فصلی تقاضا، پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت نفت در نیمه دوم سال 2017 نسبت به سطح فعلی افزایش داشته‌باشد.»

به گزارش «تعادل» و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پیش‌بینی موسسه بی‌ام‌آی از قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال حدود 54دلار در هر بشکه خواهد بود و این رقم در سال 2018 به 55دلار خواهد رسید. همچنین هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت نیز در پیش‌بینی این موسسه، ارزشی معادل 51دلار در نیمه دوم 2017 و 52دلار در سال 2018 پیدا خواهد کرد.

همچنین بانک «استرالیا و نیوزیلند» نیز در گزارشی، انتشار داده‌های اخیر تولید نفت امریکا را روزنه امیدی برای اوپک و توافق کاهش تولید می‌داند. در گزارش بانک ANZ عنوان شده است‌: «هرچند داده‌های مربوط به کاهش تولید و حفاری کاهش اندکی را نشان می‌دادند، اما انتشار آنها تغییر قابل توجهی در دینامیک بازار نفت ایجاد کرد. این مساله سبب می‌شود بخشی از فشار از روی دوش اوپک برداشته‌ شود.»

در این میان در حالی که پس از هفته‌ها و ماه‌ها، به نظر می‌رسد اسب سرکش تولید نفت امریکا رام شده ‌باشد، این تولید اعضای اوپک است که سر ناسازگاری با بازار برداشته است. در حالی که یک هفته به انتشار گزارش ماه جولای اوپک باقی مانده است رسانه‌هایی همچون بلومبرگ پیش‌دستی کرده و اقدام به انتشار آمارهای خود از تولید کارتل نفتی کرده‌اند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از بلومبرگ، تولید اعضای اوپک در ماه ژوئن 260هزار بشکه در روز بیشتر از تولید ماه مه ‌بوده ‌است. نکته قابل تامل این است که نیمی از این افزایش تولید تنها به دو کشور لیبی و نیجریه مربوط می‌شود. دو کشوری که از تولید معاف هستند و به شکلی خرامان در حال بازگرداندن ظرفیت‌های تولید خود به مدار هستند. بدون شک انتشار داده‌های مربوط به تولید اوپک نیز در افت روز گذشته قیمت نفت بی‌تاثیر نبوده‌اند.

12 عضو اوپک متعهد شده‌اند که تا پایان مارس 2016 در مجموع به میزان یک‌میلیون و 200هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهند. اما در ماه ژوئن، دو کشور معاف یعنی نیجریه و لیبی به اندازه بیش از 10درصد تعهد 12کشور دیگر به تولید خود اضافه کرده‌ و به نوعی 10درصد از تلاش آنها را خنثی کرده‌اند. از این‌رو می‌توان گفت که افزایش تولید نیجریه و لیبی، تبدیل به خارش ذهنی جدی برای دیگر اعضای اوپک شده است، چرا که این تهدید وجود دارد که با رشد بیشتر تولید در این دو کشور آفریقایی، تلاش‌های اوپک برای کاهش مازاد عرضه و رساندن ذخایر جهانی به میانگین پنج‌ساله بی‌ثمر واقع شود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از بلومبرگ، یک منبع آگاه عنوان کرده که تولید لیبی اکنون به بیش از یک‌میلیون بشکه در روز رسیده است. چنین سطحی از تولید نفت لیبی در چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در نیجریه نیز هرچند به علت نشتی، شاهد اعلام شرایط فورس‌ماژور در خط لوله «بانی‌لایت» هستیم، اما بازگشت میدان «فورکادوس» و نفت‌خام آن، اختلال خط لوله بانی‌لایت را جبران کرده است. آن‌طور که داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد، نیجریه و لیبی تنها اعضای اوپک نبوده‌اند که تولید نفت خود را افزایش داده‌اند. عربستان‌سعودی نیز در ماه ژوئن 90هزار بشکه به تولید روزانه نفت خود افزوده است. پیش از این نیز «تعادل» گزارش داده ‌بود که برخی موسسات آماری همچون «کلیپر دیتا» برآورد کرده‌اند که تولید و صادرات عربستان‌سعودی در ماه ژوئن و برخلاف ماه‌های آوریل و مه با افزایش مواجه شده است، چرا که به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای توفیق بیشتر خود در عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو، نیاز به درآمدزایی بیشتر دارند.

آنگولا و امارات‌متحده‌عربی دو کشور دیگری هستند که در مجموع 40هزار بشکه به تولید روزانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت اضافه کرده‌اند. بررسی داده‌های مربوط به نیمه نخست سال 2017، نشان‌دهنده این است که پایبندی 12عضو اوپک به تعهدات خود در توافق کاهش تولید نفت، بی‌همتا بوده است. اما اگر بخواهیم نیجریه و لیبی را نیز وارد بازی کنیم، درصد موفقیت اوپک دیگر بالای 100درصد نخواهد بود و براساس برآوردهای بلومبرگ به 71درصد می‌رسد. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که در نشست 25مه، اوپک یک عضو جدید را به خانواده خود اضافه کرد. گینه استوایی کشوری است که اخیرا به این کارتل اضافه شده و شمار اعضای آن را به 14 رسانده و مسلما تولید 150هزار بشکه در روز خود را نیز به رقم تولید اوپک واریز کرده است. به نحوی که در ماه ژوئن، تولید کارتل اوپک به 32میلیون و 550هزار بشکه در روز رسیده است.

البته چنین درصدی از پایبندی نیز رقم بدی به حساب نمی‌آید، خصوصا آنکه بدانیم در تاریخ اوپک، میانگین پایبندی اعضا به تعهداتشان کمتر از این رقم بوده است. اما آنچه مهم می‌نماید، این است که بازار اکنون هیچ عذری را برای افزایش تولید از اوپک نمی‌پذیرد. خصوصا در این برهه و با توجه به انتشار داده‌های مربوط به کاهش تولید و حفاری در ایالات‌متحده، بیش از پیش نیاز است تا اعضای اوپک به سقف تولید مشخص شده‌ برای خود متعهد باشند.

 

 

 

ارسال نظر