قرارداد توتال؛ تحقق اهداف بلندمدت صنعت نفت

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۸۰
قرارداد توتال؛ تحقق اهداف بلندمدت صنعت نفت

  رضا پدیدار    

عضو هیات نمایندگان

اتاق بازرگانی

قرارداد توتال از جهات بسیاری می‌تواند دربردارنده نتایج مثبتی برای ایران و سازندگان داخلی صنعت نفت و گاز باشد. به‌طور کلی این قرارداد چند ویژگی مهم دارد؛ نخست باید به این نکته توجه کرد که توتال جزو نخستین شرکت‌هایی بود که برای اجرای قراردادهای جدید نفتی ایران اعلام آمادگی کرد. این اعلام آمادگی ناظر بر این است که سرمایه اولیه‌یی به وسعت یک میلیارد دلار در قالب یک قرارداد به کشور وارد می‌شود. تجربیات شرکت توتال در کشورهای مختلف و در فازهای گازی پارس جنوبی در ایران، زمینه‌ساز انتقال تجربه و تکنولوژی به صنعت نفت و گاز ما خواهد شد که برای چندین سال متمادی از دسترسی به تکنولوژی‌های نوین دور بوده است. حضور شرکت توتال هم از منظر دیپلماسی اقتصادی و هم از منظر دیپلماسی سیاسی برای کشور بسیار حایزاهمیت است و با توجه به اینکه حدود 50.1درصد سهم این پروژه مربوط به توتال است و مابقی آن متعلق به شرکت‌های دیگر، از جمله شرکت ایرانی است، این همکاری بدون شک تجربه ارزنده‌یی را برای شرکت‌ ایرانی به ارمغان می‌آورد.

همچنین این امر که مدیریت اصلی اجرای پروژه با خود توتال است، می‌تواند به ما ضمانت اجرا دهد که در پروسه زمانی پیش‌بینی شده بتوانیم به نتایج موردنظر خود دست پیدا کنیم. به صراحت می‌توان گفت اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به منزله تحقق اهداف بلندمدت صنعت نفت در اجرای قراردادهای IPC است.

حجم ذخایر درجایی که در قرارداد ذکر شده، چیزی حدود 20 میلیون فوت مکعب است که البته بلوک‌بندی شده است. این حجم از ذخایر گاز درجا، حاکی از قابلیت برداشت روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است. از سوی دیگر نقطه مثبت این موافقتنامه که در ابتدا ذکر شد شیوه اجرای کنسرسیومی آن است که می‌تواند ضریب اطمینان خیلی خوبی برای سایر طرح‌های توسعه در صنعت نفت کشورمان باشد. همچنین باید اشاره کرد، فاز 11 پارس جنوبی آخرین طرح توسعه میدان مشترک گازی و مرزی‌ترین فاز با همسایه جنوبی است که تاکنون تکلیف آن مشخص نشده بود. این فاز میدان 5 لایه‌یی است که 4 لایه این میدان گازی قابلیت استخراج دارد، ابعاد اجرای این طرح بسیار عظیم است و آنچه در اجرای آن بیشترین اهمیت را دارد مدیریت طرح است. اجرای این طرح توسط شرکت توتال به‌دلیل تجربه و توان این شرکت، می‌تواند برای توسعه کشور و تولیدکنندگان داخلی بسیار ثمربخش باشد.

 

ارسال نظر