بزرگ‌ترین جهش طلای سیاه در 6 ماه اخیر

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۳۱
بزرگ‌ترین جهش طلای سیاه در 6  ماه اخیر

گروه انرژی  

بهای نفت خام در حال ثبت بزرگ‌ترین جهش در 6 ماه اخیر است. معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه توانست ششمین و هفتمین افزایش متوالی در بهای طلای سیاه را به ثبت برساند.

بهای نفت خام برنت در معاملات روز گذشته به 47دلار و 71سنت رسید، دبلیو تی‌ای نیز توانست به 45 دلار و 30 سنت در هر بشکه برسد. این رویکرد پس از مدت‌های طولانی رخوت و افسردگی حاکم بر بازار نفت، این پرسش را ایجاد کرده است که آیا فضای بازار تغییر کرده و به نوعی طلای سیاه در حال واکنش نشان دادن به طرح کاهش تولید نفت خام اوپک است؟

تحلیلگران و رسانه‌های غربی چندان با این جملات موافق نیستند. آنها بر این باور هستند که بیش از هر چیز همزمانی کاهش تولید نفت خام امریکا که موقتی و به واسطه توفان بوده است، فرصت‌طلبی صندوق‌های پوشش ریسک موجب این وضعیت شده و هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که بازار دیگر «خرسی» نیست. مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

روز جمعه روزی سبز برای نفت خام بود. پس از اینکه یک روز قبل بهای نفت خام، با افزایش قابل توجه روبه‌رو شده بود، ادامه این روند سبب شد که بسیاری نگاهی جدی‌تر به رویکرد طلای سیاه در این روزها داشته باشند.

 به گزارش رویترز بهای نفت خام روز پنج‌شنبه با افزایش روبه‌رو شده و ششمین جلسه افزایشی متوالی را رقم زد. این اتفاق پس از کاهش در تولید نفت خام ایالات متحده رخ داد که موجب کاهش نگرانی‌ها پیرامون مازاد عرضه موجود در نفت خام شد.

بهای نفت خام معاملاتی امریکا در معاملات اواخر صبح روز پنج‌شنبه با 19 سنت افزایش به 44 دلار و 93 سنت رسید. نفت خام برنت نیز پس از آنکه توانست با رسیدن به قیمت 48 دلار و3 سنت به بالاترین بها در دو هفته گذشته دست پیدا کند با بهای 47 دلار و 42 سنت پایان یافت. دبلیو تی‌ای نیز در ابتدای روز پنج‌شنبه توانست به رکورد 45 دلار و 45 سنت دست پیدا کند که بالاترین رقم در 2 هفته اخیر به حساب می‌آمد. اما پس از آنکه سوسیته ژنرال شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی به عنوان سومین بانک سرمایه‌گذار چشم‌انداز بهای نفت خام خود را کاهش داد، بازار نفت خام از قیمت‌های بالا عقب‌نشینی کرد.

بهای نفت خام در هفته گذشته به کمترین میزان در 10 ماه اخیر خود رسید اما در ادامه با 5 درصد بهبود روبه‌رو شد.

هانس ون کیلف، اقتصاددان ارشد انرژی در «ای بی‌ان آمرو» می‌گوید: «من اعتقاد دارم که صندوق‌های پوشش ریسک در این مدت، فرصت‌های خرید خوبی را دیدند، کاهش تولید نفت خام امریکا نیز مانند ماشه‌یی برای شلیک از سوی این صندوق‌ها حرکت کرد.»

تحلیلگران اعتقاد دارند که هنوز نمی‌توان مطمئن بود که فضای خرسی (حالت نزولی بازار) حاکم بر بازار نفت خام ضعیف شده یا کاهش یافته است. تکیه آنها به حجم بیش از اندازه معمول ذخایر نفت خام و بنزین در ایالات متحده است.

 تحلیلگران کردیت سوییس در این باره می‌نویسند: «این مساله که ممکن است موج فروش نفت خام فروکش کرده باشد احساس می‌شود، اگرچه موج اخیر بهبود بهای نفت خام، بیشتر از اینکه از تغییر در مسائل فاندامنتال (عرضه-تقاضایی) بازار نفت حاکی باشد، خریدی تکنیکال و فنی را نمایانگر است.»

در هفته‌های اخیر، صندوق‌های پوشش ریسک اقدام به کاهش موقعیت‌های خرید خود کرده‌اند که شرط روی قیمت‌های بالاتر در آینده را کاهش داده است. این در حالی است که کارگزارانی همچون گلدمن ساکس و سوسیته ژنرال، چشم‌انداز خود برای بهای نفت خام در سال 2017 را کاهش داده‌اند.

سوسیته ژنرال در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، برآورد کرد که بهای نفت خام امریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به‌طور متوسط در هر بشکه 47 دلار و 50 سنت باشد. این پیش‌بینی فاصله‌یی قابل توجه با برآورد قبلی این بانک داشت که نفتی 55 دلار در هر بشکه را برای امریکا پیش‌بینی کرده بود.

تولید نفت ایالات متحده در هفته گذشته به 100 هزار بشکه در روز سقوط کرد و به 9.3میلیون بشکه در روز رسید. این شدیدترین کاهش از ماه جولای 2016 تاکنون به شمار می‌رود. اما تحلیلگران بر این باور هستند که کاهش تولید نفت خام امریکا در هفته گذشته مربوط به عوامل موقتی مانند توفان گرمسیری سیندی در خلیج مکزیک و کارهای تعمیراتی در آلاسکا بوده که احتمالا در هفته‌های آینده برطرف خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۱۱۸هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

در حالی که تولید هفتگی ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 9.3 میلیون بشکه در روز رسیده که بزرگ‌ترین کاهش تولید هفتگی از جولای سال ۲۰۱۶ به این طرف بوده است.

همچنین طبق گزارش این سازمان، ذخایر بنزین امریکا در هفته گذشته ۸۹۴ هزار بشکه کاهش داشت که این امر به حمایت از قیمت‌ها کمک کرد. کاهش ذخایر بنزین نشان می‌دهد که تقاضا پس از شروع ضعیف در آغاز فصل رانندگی تابستانی امریکا در حال بهبود است.

رویترز در ادامه می‌نویسد: «عرضه جهانی نفت خام با وجود کاهش روزانه یک‌ میلیون و 800هزار بشکه‌یی از سوی اوپک و دیگر تولیدکنندگان همچنان بیش از اندازه نیاز است.»

 اوپک و متحدانش در تلاش برای کاهش تولید مازاد نفت خام در ماه مه ‌به توافقی برای «تمدید طرح کاهش تولید نفت خام» تا ماه مارس 2018 دست پیدا کردند. این سازمان، نیجریه و لیبی را به دلیل مشکلات داخلی از این طرح مستثنا کردند.

تونی اسکات، تحلیلگر BTU در دنور می‌گوید: «فشارها بر اوپک با حفظ ثبات در لیبی و نیجریه افزایش خواهد یافت.»

در دو سال گذشته وضعیت لیبی چندین بار بهبود یافته اما دوباره فضای خشونت حاکم شده است. طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار رویترز قرار داده است، تولید نفت خام لیبی اکنون نزدیک به یک‌‌میلیون بشکه در روز می‌رسد.

از سوی دیگر شرکت روال دات شل نیز روز چهارشنبه وضعیت فورس ماژور روی خط لوله صادراتی نفت خام لیبی را پس از تعمیر این خط لوله برداشت.

ایان تیلور، مدیر شرکت بازرگانی نفت ویتول در گفت‌وگو با رویترز پیش‌بینی کرد؛ برنت در محدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه تا سه ماهه آینده معامله خواهد شد زیرا تولید بالاتر امریکا، روند تعادل مجدد بازار را آهسته می‌کند.

 

ارسال نظر